Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

  1. #1

    Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Står att denna passar 9-5 fram till 05. Står samtidigt AS2 som jag förstått ska motsvara premium 150. Tror ni den passar i min 9-3 från 2011 med ljud Premium 150?

    http://www.backesljud.se/produkter_visa ... e_no=SAAB3
    Saab 9-3 SC 2011. Svart.

  2. #2

    Re: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Nej. Det finns ingen lågnivå i 9-3:ans ljudsystem från och med årsmodell 2006 (dvs när fiberbussen togs bort). Huvudenheten (cd, cd-växlare eller navigation) levererar 4x70W i alla ljudsystemvarianter. I 70W-systemet driver huvudenheten fyra högtalare direkt, i 150W- och 300W-systemen driver huvudenheten slutsteget (som har en "inbyggd" högnivå-till-lågnivåomvandlare).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3

    Re: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Ok. Tack. Vet du/någon om det finns någon motsvarande för min modell? Tänkte att det skulle vara snyggare än att löda själv.
    Saab 9-3 SC 2011. Svart.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Nej. Det finns ingen lågnivå i 9-3:ans ljudsystem från och med årsmodell 2006 (dvs när fiberbussen togs bort). Huvudenheten (cd, cd-växlare eller navigation) levererar 4x70W i alla ljudsystemvarianter. I 70W-systemet driver huvudenheten fyra högtalare direkt, i 150W- och 300W-systemen driver huvudenheten slutsteget (som har en "inbyggd" högnivå-till-lågnivåomvandlare).
    Innebär detta att det är högnivå signal på kablarna märkta FLIN, FRIN, RRIN och RLIN?

    Om jag vill koppla in ett slutsteg är det alltså ovanstående kablar som ska in på slutstegets högnivåingång?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5

    Re: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Citat Ursprungligen postat av Butters
    Ok. Tack. Vet du/någon om det finns någon motsvarande för min modell? Tänkte att det skulle vara snyggare än att löda själv.
    Det finns flera varianter beroende på vad man vill göra.

    Jag har nyss installerat en Pioneer navigator och använde adaptrar från Autoleads. Det sitter inte ISO-kontakter (den typ 9-5 har och som backes har) utan två mindre kontakter. De adaptrar jag använde användes för att gå från ISO från Pioneer till Saabs kontakter i bilens kablage.

    Vad är det du vill göra? Ansluta eget slutsteg till original huvudenhet?

    http://www.autoleads.co.uk/
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6

    Re: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Innebär detta att det är högnivå signal på kablarna märkta FLIN, FRIN, RRIN och RLIN?

    Om jag vill koppla in ett slutsteg är det alltså ovanstående kablar som ska in på slutstegets högnivåingång?
    Ja. Dessa kablar går direkt mellan huvudenhet och slutsteg. Det borde funka bra att ansluta ett annat slutstegs högnivåingång.

    Kuriosa: Slutstegets ingångar har en impedans på 4000 ohm, dvs huvudenheten tror att den matar fyra högtalare på 4000 ohm.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7

    Re: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Målet är att installera kompletterande slutsteg plus subwoofer, alternativt en aktiv sub, till slutsteget i backluckan utan att klippa kablar och löda, om möjligt.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Butters
    Ok. Tack. Vet du/någon om det finns någon motsvarande för min modell? Tänkte att det skulle vara snyggare än att löda själv.
    Det finns flera varianter beroende på vad man vill göra.

    Jag har nyss installerat en Pioneer navigator och använde adaptrar från Autoleads. Det sitter inte ISO-kontakter (den typ 9-5 har och som backes har) utan två mindre kontakter. De adaptrar jag använde användes för att gå från ISO från Pioneer till Saabs kontakter i bilens kablage.

    Vad är det du vill göra? Ansluta eget slutsteg till original huvudenhet?

    http://www.autoleads.co.uk/
    Saab 9-3 SC 2011. Svart.

  8. #8

    Re: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Citat Ursprungligen postat av Butters
    Målet är att installera kompletterande slutsteg plus subwoofer, alternativt en aktiv sub, till slutsteget i backluckan utan att klippa kablar och löda, om möjligt.
    Du behöver alltså en adapter med Saabs (egentligen GM) kontaktdon i båda ändar och extra kablar som grenar av högtalarkablarna. Jag vet inte om någon sådan adapter existerar; jag har i alla fall inte sett någon.

    Är det inte enklare att koppla till kablarna nära ingångarna på existerande slutsteg?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Kan man använda sig av "strömtjuvar" tro? Eller är det ett för dåligt alternativ?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10

    Re: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Kan man använda sig av "strömtjuvar" tro? Eller är det ett för dåligt alternativ?
    Det kan väl fungera om du hittar passande strömtjuvar. Kablarna mellan huvudenhet och slutsteg är 0,35 mm2 och de minsta strömtjuvar jag känner till är tänkta att användas för kablar mellan 0,5 och 0,75 mm2. Jag skulle inte använda för stora strömtjuvar då jag inte litar på att de ger bra kontakt med klena kablar. För mig gäller lödning och krympslang.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Kan man använda sig av "strömtjuvar" tro? Eller är det ett för dåligt alternativ?
    Det kan väl fungera om du hittar passande strömtjuvar. Kablarna mellan huvudenhet och slutsteg är 0,35 mm2 och de minsta strömtjuvar jag känner till är tänkta att användas för kablar mellan 0,5 och 0,75 mm2. Jag skulle inte använda för stora strömtjuvar då jag inte litar på att de ger bra kontakt med klena kablar. För mig gäller lödning och krympslang.
    Jo, löda är ju klart bättre. Har även funderat på att klippa kablarna och skarva på en AMP-kontakt. Planen är att driva två 6x9'or i hatthyllan samt 6,5'orna i framdörrarna (har Premium 150). I vilket fall, det är inga problem med att knycka signalen? Jag vill ju fortfarande att övriga högtalare ska drivas av original-steget och att det ska låta riktigt.

    Tack för svaren!
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12

    Re: Adapter för att ansluta slutsteg till 9-3 med Premium150

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    I vilket fall, det är inga problem med att knycka signalen? Jag vill ju fortfarande att övriga högtalare ska drivas av original-steget och att det ska låta riktigt.
    Det bör inte vara något problem. Det är en högnivåsignal mellan ett 70W-slutsteg (i huvudenheten) och ett slutsteg som knappt belastar alls (4000 ohm ingånsimpendans, dvs en tusendel av vad en vanlig högtalare belastar).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Koppla in sig på slutsteg (premium150)
    Av Timos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-08, 12:44
  2. Kan man ansluta slutsteg till originalsterion 9-3!
    Av nevada i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 17:31
  3. Koppla in externt slutsteg m.h.a. adapter, 9-5 as2
    Av Wallgren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •