Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: "Vrida" Turbon?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    "Vrida" Turbon?

    Tjenare!

    Monterar just nu en ny turbo på min 900 82:a och har givetvis mött på problem! Kan ju nämna att detta är första gången jag försöker mig på en sådan här operation!

    Nu är det så att min utbytesturbo inte passar pga av att de två "delarna" är sammansatta på ett annat sätt än de som satt där tidigare!

    Problemet är alltså att "utloppet" ur sjävla aggregatet där luften ska pressas in i tryckröret är vinklat åt fel håll! Jag testade att på den rasade turbon lossa 4 skruvar som håller själva aggregatet på plats mot "turbinen?" och man kunde då vrida efter eget behag! Tyvär gick detta sämre på den nya, och jag undrar nu hur pass mkt våld som går att bruka för att få isär de två delarna så att enheten går att "vrida rätt"

    Hoppas ni förstår vad jag menar, är inte så säker på vad delarna kallas!

    MVH: Johannes

  2. #2
    Hej!

    Vad är det för typ av turboaggregat du försöker montera? Vissa turbos har ett styrstift som man måste plocka bort innan man kan vrida husen, kolla bilden:

    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... sorhus.JPG

    För att ta bort stiftet måste du lossa kompressorhuset, var då försiktig så att du inte skadar kompressorhjulet!
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42
    Letade efter det där styrstiftet men lyckades inte se något, iof rätt mörkt i garaget nu!

    Enligt märkningen på aggregatet ska det vara ett TB0339, och han jag köpte det av plockade det ifrån en 900 T16 av 87:års modell!

    Hur ska man gå till väga för att vrida härligheten om den nu saknar stift?

    På den rasade turbon så knackade jag isär delarna lite med en hammare först, då gick det lätt å smidigt att vrida! Kan iof bero på att axeln mellan dem nog är av!

    På denna så sitter delarna stenhårt fast, går att knacka ut 1mm, men det gör ingen skillnad riktigt! Vill ogärna ha sönder grejerna heller!

    //Johannes

Liknande ämnen

  1. Mycket olja i "oljeröret" innan turbon. Saab 9-3og -01
    Av SAAB_AERO1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 21:09
  2. [LÖST] Turbon laddar inte, men bilen går i övrigt bra OG9-3 T5
    Av Tobbe87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 17:14
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 15:47
  4. "Vrida" en GTBB?
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 19:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •