Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: förstört däcket.. Bilder i senast inlägg

  1. #1

    förstört däcket.. Bilder i senast inlägg

    Hej alla!
    Körde i ett villa område när en katt springer upp Precis framför mig, dum som man va så väjade man istället för att nita bromsen.. Slutade i alla fall med att fälgarna fick sig en smäll men däcket har blivit förstört..
    Är det bara till att byta alla däcken eller går det att fixa? gummit har alltid släppt en bit( bilder kommer senare) eller går det på något sätt fixa detta?

    MVH

  2. #2

    Re: förstört däcket..

    trist, hoppas katten och fälgen klarade sig.

    Jag skulle inte försöka mig på att laga ett skadat däck (gissar att det är däcksidan) då man aldrig vet hur stommen ser ut innuti. Det är du som måste ta beslutet map kostnader osv.

    Men frågan är, vågar du?

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220

    Re: förstört däcket..

    Hej!

    Fälgen kan gå att fixa beror på hur skadad den är.
    Däcket får du nog byta därmed 2 st däck för att få lika däck på samma axel.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: förstört däcket..

    Enklaste måste väl vara att du åker in med däcken till en däckfirma och ställer samma fråga där?

    Blir ju svårt för oss att säga utan bilder som sagt. (Blir ändå intressant att se de senare)

    Som ett annat tips, var smällen så stor att du förstört fälgarna/däcket så bör du kolla upp chassit också. En hjulinställning är nog säkert på sin plats i alla fall?

    Kanske samma däcksfirma som du kollar upp däcken på kan tipsa om vettig firma för hjulinställning?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: förstört däcket..

    http://i52.tinypic.com/nz3vck.jpg
    http://i54.tinypic.com/2damv5y.jpg

    Det där är framdäcket

    http://i51.tinypic.com/4qor3p.jpg
    http://i56.tinypic.com/25qxi8h.jpg

    Detta är bakdäcket

    Bilder får bli såhär då jag vill ha dom större en vad som man får här inne så ni alla lättare och noggrannare kan se skadorna

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920

    Re: förstört däcket.. Bilder i senast inlägg

    Om du inte ser nån väv som ser skadad ut i skadorna så är det nog bara kosmetiskt och du kan leva med det om nu däcken är halvslitna.
    Skulle väven vara skadad så brukar det ganska omgående bli bulor vid skadan och skulle skadan vara djupare så brukar luften dessutom pysa ut.........

    Man kan vulka dylika skador men är däcken normalslitna så är det ingen ekonomi i det och särskilt om inte skadan påverkar funktionen.

  7. #7

    Re: förstört däcket.. Bilder i senast inlägg

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Om du inte ser nån väv som ser skadad ut i skadorna så är det nog bara kosmetiskt och du kan leva med det om nu däcken är halvslitna.
    Skulle väven vara skadad så brukar det ganska omgående bli bulor vid skadan och skulle skadan vara djupare så brukar luften dessutom pysa ut.........

    Man kan vulka dylika skador men är däcken normalslitna så är det ingen ekonomi i det och särskilt om inte skadan påverkar funktionen.

    Däcken tror jag har gått runt 200 mil så dom är helt nya nästan, men däcken fram tror jag är okej men det är där bak jag är orolig..

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: förstört däcket.. Bilder i senast inlägg

    Limma det där kan gå bra om du får tag i ett bra lim men titta först om korden är skadad. Själv tror jag nog att jag skulle ha skurit bort gummislamsan och haft lite uppsikt på hur skadan utvecklar sig.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: förstört däcket.. Bilder i senast inlägg

    Hur än det är så skulle jag inte rekommendera att klabba med lim och försöka laga själv.
    Det är en av bilens absolut viktigaste delar vi pratar om. Vad händer om däcket går sönder i någon av skadorna eller eventuella hemmapulade lagningar när du kör i 120km/h?

    Få ett utlåtande av en vettig däckfirma. De kan säkert både reparera däcket eller hjälpa dig att rekommendera vad du ska ta dig till.

    Om man räknar in fälgarna och du har helförsäkring så kanske det är läge att fundera på att koppla in dom om det börjar bära iväg i pris? (iofs vet jag inte hur försäkringsbolag ser på olyckor där djur är inblandade, antar att det är olika från försäkring till försäkring).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10

    Re: förstört däcket.. Bilder i senast inlägg

    Tack alla!
    Ska ringa mitt försäkringsbolag på måndag och se vad dom säger

    MVH

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: förstört däcket.. Bilder i senast inlägg

    Är inte de där skadorna mer eller mindre i fälgskyddskanten?

    Jag fick liknande skador på min förra ng900, skar bort det som stack ut värst och limmade i kanten så inte mer skulle lossna.

    Däcken måste väl bort för att fixa fälgen så då kan man ju kanske få en bättre översynd på skadorna när dem är borta.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12

    Re: förstört däcket.. Bilder i senast inlägg

    Ska efter helgen iväg till en kompis släktings bil firma så ska dom ta en närmare titt på skadorna

Liknande ämnen

  1. har jag förstört kolbultarna?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 19:02
  2. Kan man se vilka mappar som las in i mappen senast?
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 13:39
  3. behöver hjälp ang lägga upp bilder på inlägg
    Av Speedy_00 i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 21:18
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 23:45
  5. När ska min og93 aero -02 senast servas?
    Av AndreasOstman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 10:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •