Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Motorrenovering på gång, 9-5 2,3 -98

  1. #1

    Motorrenovering på gång, 9-5 2,3 -98

    Jag skulle behöva lite tips angående en ev. motorrenovering. Har läst runt på forumet i 2 veckor nu och har trots det lite svårt att besluta mig hur vi ska göra.. har två alternativ vi svänger mellan, fixa den här bilen eller skaffa en annan och stoppa ner delar av denna i. Tanken är att bilen ska gå några år till innan vi skaffar något nyare så vi vill försöka att hålla kostnaderna nere så gott det går.. De frågor som dyker upp allt eftersom här har jag försökt att finna svar på efter bästa förmåga men inte hittat. Har ni svar på dessa eller vet om någon tråd som behandlar just det problemet får ni jättegärna dela med er

    ”Fakta ger bättre beslutsunderlag än åsikter”

    Hårdvaran
    9-5 2,3 sedan -98
    Td04-15t (kaputt, se bilder)
    Aero låda (funkar bra)
    Aero koppling (nästan helt ny)
    Aero spridare (tegelbruna)
    Mjukvara Steg 3? Eller nåt.. har tyvärr inga papper på det..
    3 tums dp, racekatt, 2,5tums resten
    Eibachfjädrar
    Bilstein dämpare
    Ny startmotor, ny vindruta, nya bromsrör/skivor/klossar runt om, ac fungerar

    Vi har haft bilen i drygt 3 år nu (ca 1000mil/år). Den har aldrig funkat felfritt men den har skjutit på bra så vi har inte valt att göra något åt felen. Den laddar på fint upp till 0,5bar. Runt 0,7-0,9bar (beroende på humör) börjar den hacka och rycka som ett fån, likaså om man snabbt trampar plattan i golvet. Nu började den dock låta lite mer än vanligt så vi valde att riva isär motorn. Balansaxelkedjesträckaren var helt ute och kedjan hade gott om spelutrymme att slamra runt. Oljeförbrukningen började också bli lite obekväm, 0,5-1l/500mil ungefär. Detta är vad vi fann…





    Så här såg alla kolvar ut. Är det vanligt? Förra ägaren sa att han körde på 95! Medan steg 3 kräver 98? Kan det vara orsaken? Sen var topplockspackningen täckt av ett svart gummilikt lager (syns rester av det på de första 2 kolvbilderna), liknande den packning man använder till tråget. Har sökt runt angående användning av någon form av flytande tätning vid montering av topplockspackning men inte hittat något, vad jag lärt mig ska man inte ha det eller har jag fel? Lite olustigt om det där gojset simmar runt i motorn och täpper igen kanaler.

    Efter rengöring såg man vart resterna av turbon tagit vägen..











    Vågar man stoppa i de här kolvarna igen eller ska man byta ut de två som har hack? Känns lite onödigt att köpa nya smidda till en bruksbil.. Någon som har koll på hur många år/mil bytesintervallen på en T7-kolv ligger på? Har sökt men inte hittat.
    Är de små runda märkena på kolvarna resultatet av att motorn spikat?

    Så här ser turbon ut, den glappar något men har sett ut såhär sen vi köpte bilen.. (dvs gått drygt 3000mil utan märkbar försämring).




    Så här ser tändstiften ut. Normalt?




    Detta är ramlagret närmast remskivan, vevaxeln har inga synliga märken. Nästa lager hade också lite skav men inte lika mycket de andra var felfria.




    Toppen, någon som har tips på hur man får bort avlagringarna, särskilt de vita? Ventilerna har stått i dieselbad i en vecka nu och det går fortfarande inte att få bort. Det sitter dessutom på insidan av ventilerna också samt en bra bit upp på ventilskaften. Har skrubbat som en dåre med mässingborste av rädsla att ha sönder ventilerna ifall jag använder något hårdare..




    Ventiltätningarna såg ut såhär allihop, kanske detta som är orsaken till oljeförbrukningen? De ser ju inte ut att vara särskilt tätande längre.




    Oljepumpen.. bilen verkar inte ha haft nåt problem med oljetrycket så den kanske går att återanvända?






    Ska cylinderväggarna se ut så här? Man kan inte känna några spår eller revor med fingrarna. Jag tycker det verkar som om de nyligen varit honade?





    En cylinder såg ut såhär.. tidigare ras? Kolven som satt i visade inga spår av att ha gått i väggen.




    Någon som misstolkat anvisningen om hur mycket packning man ska ha vid montering av trans-kåpan.. 2mm sträng, inte 2mm på vardera sida om tätningsytan.. :P




    Bakre motorfästet behöver nog också bytas.. de andra såg bra ut.

    /Lars

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 985
    Medlem#
    6220

    Re: Motorrenovering på gång, 9-5 2,3 -98

    Hej!

    Hade ja vart i ditt läge så skulle ja ha renoverat du har ju gjort halva jobbet redan. Ur med hela motorn om den inte redan är det.
    Skicka iväg blocket på honing och en topp dekning
    Hitta T5 kolvar och stakar, skicka iväg kolvarna för svarvning 1.1mm av toppen.
    Nya kolvringar.
    Ny kam/balansaxel transmisson
    Nya lager
    Ny oljepump
    Nya packboxar lite här och där
    Ny turbo
    Lämna iväg toppen för renovering och planing lr så finns alternativet http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi ... 736&car=95

    Och se till att bilen går som den ska.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Motorrenovering på gång, 9-5 2,3 -98

    jodå både låda och motor är ute.. lite kluven till om vi ska stoppa ner så mycket cash i bilen då den är rätt rostig under. Ingen annan som har synpunkter? Skulle vara intressant att veta vad som skulle kunna vara orsaken till avlagringarna på kolvar/topp samt hur jag får bort eländet vill ju inte behöva köpa nya ventiler också.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-13, 18:30
  2. Varför samma fel gång på gång??
    Av Krozz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-14, 22:56
  3. Min 9000 startar inte från gång till gång.
    Av John Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •