Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kluckljud fram 9-3 2001 - styrväxel? LÖST

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Kluckljud fram 9-3 2001 - styrväxel? LÖST

    Har försökt leta efter ledtrådar i forumet.
    Problemet är att det är ett kluckljud vänster fram, samt att det vibrerar mellan ~95-120km/h (fälgarna balanserade)
    Klucket är mest tydligt på ryggade ytor som kullersten och grusvägar. För inget direkt väsen när jag kör över gupp. Ibland känns det som det slår det i framvagnen när jag slänger i några av växlarna.

    Vilket är det lättaste sättet att hitta vilket stag eller länkarm som behöver fixas?
    Har bara testat att dra i hjulet kl. 9 & 3 när bilen står på backen, och då får jag fram ljudet.

    Ska lyfta den i helgen, så hur bör jag smartast göra för att inte byta delar i blindo?
    9-3 Aero -01

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Re: Upphägning fram 9-3 2001

    Mjehapp,
    Bilen lyft. Bussningarna på kräningsstaget är rötna på den sidan.
    Kan det bidra till vibrationer i de hastigheterna också?
    Eller ska jag satsa på att byta även bussningarna som sitter på krängararmen också?

    Kanske man har tur med bilen för en gångs skull. En del som kostar mindre än 800 :P
    9-3 Aero -01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Re: Upphägning fram 9-3 2001

    Bytte knackstaget, men har fortfarande kluckljud.

    Kan det vara axiallagerna? Vet att de är lite småkass och de har knack/skrapat när jag svängt över gupp.
    Det ljudet verkar mer eller mindre borta nu, men kan det då vara så att de är så söndertrasade att det kluckar istället?
    Samt skapar vibrationer...

    Bakre motorfästet har jag förstått att det kan ge upphov till stötiga växlingar mellan framförallt 1-2, men kan det vibrera och klucka av det på grusväg också?

    Just nu har jag ingen möjlighet att skruva på ett litet tag innan jag får tag i en ny låsmutteradapter i skitkinesstål.
    Sista gången jag drar på låsmuttrar iaf
    9-3 Aero -01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Re: Upphägning fram 9-3 2001

    Har varit hos en mek och sen hos polaren på besiktningen. Där skaka vi bilen och det enda som vi kunde komma fram till är att det glappar i styrväxeln.
    Den rör sig, mellan tummen o pekfingret, en cm i höjdled när man grabbar tag i styrstaget och ruckar.

    Vad vi kan se rör den sig inte ett smack i bussningarna, utan spelet finns någonstans i växeln. Ingen av oss är direkt kunniga på styrväxlar

    Kan detta lagas, och vad är det mest troligaste att problemet är? Kan tillägga är att det finns fett/olja på höger sida under damasken (framifrån sett). Möjligt att det kommer från när tryckslangen byttes, men kanske är från styrväxeln?

    Bilen är iaf ingen glädje att köra, så ska man ge sig på att byta skiten mot en bättre begagnad eller finns det något mindre smärtfritt för plånboken att göra?
    9-3 Aero -01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Re: Kluckljud fram 9-3 2001 - styrväxel?

    Någon som vet om det är normalt med ett spel i styrväxeln i höjdled, alltså om man juckar i ett stag?
    9-3 Aero -01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    44

    Re: Kluckljud fram 9-3 2001 - styrväxel? LÖST

    Eureka!! en jävla styrled.

    Konstigt att det skulle krävas så många ögon innan någon kunde säga att det förmodligen var det :P
    Man tycker det borde vara lätt att peka på för någon som mekar 24/7 livet genom.

    Tur i oturen iaf, billigt som smör att fixa. Och rycken när jag växlar är även de borta.
    Nu kanske man ska nappa på Maptuns SU REA till helgen istället
    9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] CE och felkod P0234 OG9-3 2,2TiD -01
    Av skevster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 20:18
  2. Oljud fram 9-5? *Löst*
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 22:30
  3. Klickande ljud höger fram og9-3 (löst)
    Av Znyper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 09:45
  4. Slitsade skivor fram, köpa löst?
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 10:05
  5. Byta hjullager höger fram 9-5 2001
    Av JohanD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •