Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med min saab 900 2.0t -94a

  1. #1

    Problem med min saab 900 2.0t -94a

    Hej har kollat runt men har inte kunnat hitta det jag söker.
    Har en 900 2.0t -94a som drar otroligt mycket bensin. har bytt lamdasond men fortfarande får jag felmedelande "Lamnda" han ligger och pendlar 3-4liter milen, men går annars riktigt bra.

    Har en annan fundering jag har ett chipp liggandes som jag fick med på köpet ett LH-908 på. vad är detta? är väldigt ny inom saab då jag vart en "Volvo-nörd" innan men har nu kommit in på rätt spår


    Tacksam för svar

    Andreas

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    32

    Re: Problem med min saab 900 2.0t -94a

    Åk till verkstan och läs ut felkoderna, Det kan vara värt det.
    Vissa Faller För Grupptryck.- Andra Faller För LaddTryck

  3. #3
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 524

    Re: Problem med min saab 900 2.0t -94a

    Citat Ursprungligen postat av Sablar900
    Hej har kollat runt men har inte kunnat hitta det jag söker.
    Har en 900 2.0t -94a som drar otroligt mycket bensin. har bytt lamdasond men fortfarande får jag felmedelande "Lamnda" han ligger och pendlar 3-4liter milen, men går annars riktigt bra.

    Har en annan fundering jag har ett chipp liggandes som jag fick med på köpet ett LH-908 på. vad är detta? är väldigt ny inom saab då jag vart en "Volvo-nörd" innan men har nu kommit in på rätt spår


    Tacksam för svar

    Andreas
    Låter konstigt att bilen skulle gå bra om den drar så pass mycket.
    Är det enligt färddatorn eller uppmätt?

    Kolla hur dina stift ser ut.
    Sen en grundlig service skadar aldrig

    Din bil har ett styrsystem som kallas Trionic 5 (T5), för att "chippa" den så ändrar man programvaran i styrboxen.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: Problem med min saab 900 2.0t -94a

    Råkat stöta i lite hårdare eller tappat lambdan innan montering?
    Kan ha gått sönder el monterat ett måndags exemplar
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5

    Re: Problem med min saab 900 2.0t -94a

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger

    Låter konstigt att bilen skulle gå bra om den drar så pass mycket.
    Är det enligt färddatorn eller uppmätt?

    Kolla hur dina stift ser ut.
    Sen en grundlig service skadar aldrig

    Din bil har ett styrsystem som kallas Trionic 5 (T5), för att "chippa" den så ändrar man programvaran i styrboxen.
    Hej! Där är färddatorn som säger att det drar såpass mycket.
    Ska kolla stiften idag. har inte tänkt på det alls om jag ska vara ärlig. Ska byta oljan osv.

    T5? om jag förstått rätt så kan jag alltså öppna styrboxen och sätta i mitt "LH-908"? Men saken är jag ve ju inte ens vad det är för chip? Om jag ens vågar sätta i det? har googlat LH-908 i mängder men inte hittat något som ger mig den infon vad det är.
    Men jag kan tänka mig att den justerar bränsle insprutningen mm?

    Föresten! Vågar jag "pysa" lite? för det klarar ju de äldre Volvo motorerna av.

    Tack för svar från alla!

    Andreas

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Problem med min saab 900 2.0t -94a

    Hej!

    Man chippar inte T5 genom att byta grejer, det är flash-minnen, ej EPROM och man byter programmet i dem genom att koppla upp sig med datorn. Googla T5 Suite. LH-chippet kan du sälja, det är till gamla 900 eller 9000.

    Pysa ska du inte göra, bara dumt när man kan smälla dit en magnetventil och ladda fullt på ett väldigt säkert och bra sätt. En budgetlösning om man är duktig att löda eller har en kompis som är det, är att montera en MV från en T7-bil, alltså 9-5 eller 9-3 98-99. En sådan får du för ett par hundralappar.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    577

    Re: Problem med min saab 900 2.0t -94a

    Spana här:

    viewtopic.php?f=3&t=224808&start=0

    Och innan du ställer alla frågor, läs igenom hela tråden, det mesta står med . Sen kan du fråga på .

    Marz

  8. #8

    Re: Problem med min saab 900 2.0t -94a

    Hej igen!

    Tack för alla länkar och dylikt, Har följt det ni sagt och länkat så har jag gjort detta.

    ---------------------------------------------------------------------------
    Bytt tändstift. (Dom tändstiften som satt i var brungulgråa ingen beläggning = för lite bränsle?)
    Bytt lamdasond. (Checkengine lampan har nu slocknat)
    Bytt olja (bättre ljud från motorn)
    ----------------------------------------------------------------------------
    Men nu laddar han knappt, sitter en "aftermarket" dumpventil i om det kan vara problemet.

    Sen så känner man inte den där "hästsparken" i ryggen som det gärna blir när det är en turbobil.

    En kollega till mig kom bort och fixade och trixade lite med wasegaten skruvade ut den men inte mycket till skillnad ändå.

    Någon ide på vad detta kan vara?

    Tack på förhand

    Andreas

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    775

    Re: Problem med min saab 900 2.0t -94a

    Hej igen.

    Sätt tillbaka ordinarie dumpventil. Det är inte mycket hästspark i en 150-hästare, men med en MV och rätt programvara (200+ Hk) är det lite roligare när man planterar pjäxan i pannrummet vid 3000rpm.

    Fippla inte med wastegateklockan. Programvaran förväntar sig korrekt grundladdtryck 0,45 bar.

    Du kan köpa en laddtrycksmätare utan bling för ett par hundralappar, koppla in den så du har koll på trycket.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •