Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-3ss ttid - understeer hell?

  1. #1

    9-3ss ttid - understeer hell?

    Fick igår överta en tjbil på nya jobbet, förhandlade till bra vilkor i övrigt så det var inte läge att ställa krav på vilken bil osv.

    Bilen är en 9-3ss ttid vector 2010 som knappt rullat 1000 mil. På bilen sitter sport contact 2 i 235/45-17. Detta är min första saab, ever. Motorn är helt magisk, drar jömt och fint med massa vrid och förvånansvärt mycket spets för att vara den gamla vm-dieseln. Den är mycket bättre än "samma" motor som satt i min gamla tjänsteholk, en alfa 159 1,9 tjdm. Tyst och väldigt bekväm, så det skall nog gå bra att åka i något år.

    Nu till problemet.....

    Bilen understyr så jag håller på att bli gaaaaaalen. Vrider man på ratten för snabbt eller för mycket så börjar bilen luta, ganska mycket. När bilen har bestämt sig hur mycket den skall häva sig över ytterhjulet och däcket har börjat klaga i högan sky så börjar bilen ändra riktning, men inte alls i den utsträckning som jag planerat. All styrkänsla har försvunnit och ratten är väldigt lätt... Om man i något läge ens rör gaspedalen så förstärks understyrningen ännu mer.

    Jag har fått intrycket av saab ägare och diverse biljournalister att just 9-3:an är åt det sportigare hållet med ett lättfotat och kvickt beteende. Min uppfattning är att bilen är rätt sävlig och trygg och är inte på något sätt sugen på att ta ett vidare spår med bakänden, inte ens vid kraftigt lift-off.

    Vad har ni 9-3 ägare därute gjort för att bota understyrningen, går det?

    Sportcontact har jag aldrig varit något stort fan av, har någon tips på däck som hjälper bilen att balansera bättre och förbättra på styrresponsen? Behöver den styvare däcksidor?

    Däckstryck? Vad kör ni med bak/fram? Hur mycket kan man med att smälla i där bak utan att bilen börjar låta och vibrera?

    Please halp.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: 9-3ss ttid - understeer hell?

    Hej,

    Det låter märkligt. Jag kör själv 9-3 ss. Kolla upp hjulvinklarna och få de justerade. 9-3 ss uppträdande är väldigt beroende på hjulvinklarna, framförallt bakaxeln. Det krävs en skicklig hjulinställare för att få rätt på både camber och toe bak, fram är endast toe.
    Däcktrycket med din dimension bör ligga poå ca. 2,7.
    Jag har själv kört med Cont contact sport dock 2, riktigt bra grepp på både torrt och vått.
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: 9-3ss ttid - understeer hell?

    Jag kan även tänka mig att det beror på vad man kommer ifrån hur en bil upplevs. Jag har själv aldrig kört Alfa men de påstås vara körglada, så då kan en Saab upplevas som mindre sportig än om man kommer från en gammal 240...
    /Johan

  4. #4

    Re: 9-3ss ttid - understeer hell?

    tack för svar.. Bilen är nästan ny, inga märken på fälgar och väldigt jämt slitna däck, men som alltid är en noggrann 4-hjulsmätning alltid en bra utgångspunkt för vidare utforskning.
    Någon som har tips på bra folk i GBG?

    Jag har senaste veckan kört massor och skitfort med min Alfa 75 V6, som kan vara en av dom mest tailhappy bilarna därute och innan det bruksat en Alfa 156 2.0TS SP3 som går att köra väldigt brett och kontrollerat för att vara grävling.

    Jag har idag labbat lite med däcktryck och tröck i 3.2 bak och fick sänka lite för att bli av med väldigt hård gång och lite vibrationstendenser, skulle gissa på runt 3 nu (inte mätt)

    Det hjälpte en del. Bilen gillar inte att man vräker in den i böjjen utan man får smyga lite försiktigt och vänta på steadystate/bilen satt sig och sen vräka på mer styrning/gas då den balanserar acceptabelt.

    Bilen svarar fortfarande rätt illa på "aggresiv" kurvatagning där man vräker in bilen och ger mycket styrutslag fort, den vill att man kör mycket mjukare än vad jag är van med (vilket säkert är snabbare).

    Jag har fått bilen att överstyra ordentligt idag mha lift off av varierande grad. Bilen kräver helt klart en annan körstil och lite trix för att balansera bra och i en mysig kurvkombo vid gunnebrogatan ut på E6->N så fick jag den att gå riktigt fort och med bra balans/4hjulsdriv i vänster/höger ut på motortrafikleden.

    Helt klart kräver bilen tillvänjning vilket känns udda då den vid vanilla-körning är lättkörd kommunikativ och är lättplacerad.

    Det kändes klart bättre idag än igår, detta skall nog gå att leva med ett tag.

    tack för tips.

    PS, är min bil en 119grams-bil?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    137

    Re: 9-3ss ttid - understeer hell?

    3,0 låter ruggit mycket. Jag hade 2.8 på 235-40-18 och då blev de slitna i mitten d.v.s. för högt tryck. Slå ditt reg.nr på transportstyrelsen så ser du din trafikskatt och utefter den ser du om det är en 119 grammare.
    Peter
    9-3 ss 2,0t vector

  6. #6

    Re: 9-3ss ttid - understeer hell?

    Citat Ursprungligen postat av peterkrolle
    3,0 låter ruggit mycket. Jag hade 2.8 på 235-40-18 och då blev de slitna i mitten d.v.s. för högt tryck. Slå ditt reg.nr på transportstyrelsen så ser du din trafikskatt och utefter den ser du om det är en 119 grammare.

    tjänsteholk = inte jag som betalar gummin

    Kör man sen lite aggressivt på det så sliter det faktiskt rätt jämnt över ytan trots "monstertyck".

    Jag är fortsatt sjukt oimponerad av SC2:orna (kan vara sviterna från någon nära döden-upplevelse i en V****O V70 som spökar) Någon som har bra upplevelser med SS och tex Bridgeston RE050A eller vad det nu heter eller Pirelli P Zero Rosso/nero eller tom dom nya P Zero? Det är däck jag kört upp flera uppsättningar av på olika bilar som jag varit väldigt nöjd med överlag. Dela gärna med er av era däck-erfarenheter på just SS:en.

    tack igen

    PS tydligen är det 139g min bil släpper ut, kan någon förklara vad som är skillnaden? den är uttagen 2010-10 och är tydligen en 180hk TTID..

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: 9-3ss ttid - understeer hell?

    Hej!

    Är det sportchassi på bilen?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: 9-3ss ttid - understeer hell?

    Citat Ursprungligen postat av peterkrolle
    3,0 låter ruggit mycket. Jag hade 2.8 på 235-40-18 och då blev de slitna i mitten d.v.s. för högt tryck.
    Mnja. När däcket är så brett som 235 brukar ett för lågt tryck ge slitage på mitten av slitbanan. Detta för att centrifugalkraften slungar ut däcket som inte orkar hålla formen.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9

    Re: 9-3ss ttid - understeer hell?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Är det sportchassi på bilen?

    Mvh
    Vagnspecefikationen säger
    Stötdämp. Inställn.
    STD-DÄMP
    Chassi
    STDCH-00

    Så jag gissar nej.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: 9-3ss ttid - understeer hell?

    Rätt svajigt åk om du inte har sportchassi, sen kan de kalla den sportsedan om de vill. Kör med 2.8 i däcken så har du gjort vad du kan där. Däcken har jag upplevt som bra ur väghållningshänseende med styva sidor men horribla ur ljudperspektiv. Bara att leva med, inte läge att eftermontera sportchassi eftersom det är inte är din bil - annars är det receptet till en betydligt trevligare upplevelse.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  11. #11

    Re: 9-3ss ttid - understeer hell?

    @sid, jo, det är komfortbetonat och är ur den synpunkten väldigt trevlig. Jag får helt enkelt lära mig att köra lite mjukare än vad jag är van med, kommer säkert göra mig till en snabbare förare.

    Däcken kommer jag försöka byta ut mot något annat när den dagen kommer, nån höglast-specad variant, gissningsvis RE050A. SC2:orna tycker jag genuint illa om, speciellt i vått väglag.

    tack för input alla, jag håller på att bli mer och mer vän med chassiet och får helt enkelt ställa om min körstill något för att åka fort och säkert med denna bilen.

Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  2. NG9-3 1,9TTiD
    Av flash-71 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 20:00
  3. BSR trim till 1,9 TTiD
    Av Vallige i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 12:47
  4. TSC from hell
    Av HansWF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 16:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •