Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Skillnad mineral och syntetolja i automat?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457

    Skillnad mineral och syntetolja i automat?

    Kan man ta redan på om man har syntet eller mineralolja i automatlådan ( om man befarar att verkstan hält i fel vid service).?
    9-3 aero 2,8XT

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Till automat lådor är det speciell olja och inte som på andra saab lådor att det är motor olja.
    Det är samma till alla automater vad jag vet!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Till automat lådor är det speciell olja och inte som på andra saab lådor att det är motor olja.
    Det är samma till alla automater vad jag vet!
    Det är inte samma i alla automater´, därav min fråga. 9-5 med 4-växlad aut har syntet och den 5-stegade har mineral.

    Om verkstan har hält i syntet i min 5-stegade låda är det möjligt att upptäcka det ?
    9-3 aero 2,8XT

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av DanneD
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Till automat lådor är det speciell olja och inte som på andra saab lådor att det är motor olja.
    Det är samma till alla automater vad jag vet!
    Det är inte samma i alla automater´, därav min fråga. 9-5 med 4-växlad aut har syntet och den 5-stegade har mineral.

    Om verkstan har hält i syntet i min 5-stegade låda är det möjligt att upptäcka det ?
    Den enda "synbara" skillnaden vid ny olja är att dexron III oljan är röd till skillnad mot ATF 3309:an som ska vara ljusröd ...

    p.s Sen så är både oljorna mineralbaserade ...

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Nä 'Fredrik.j' nu är du ute på din vingliga cykel igen, det är inte samma olja i alla automater. Det finns ett antal olika varianter på ATF (AutomaticTransmissionFluid).

    Till den 5-växlade automaten skall SAAB/Mobil1 3309 användas. http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/ ... F_3309.asp

    "Vanlig" ATF Dexron II/III är väl inte syntetisk?

    DanneE, jag tror det är svårt att kolla. Färgen brukar ju vara röd oavsett. Vad står det på ditt kvitto? Är du osäker så skulle jag byta ett par ggr med rätt olja för att vara säker.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Det jag menar är ju att det inte är olika när det gäller mineral eller syntet.
    Sen att det är olika kvalite på oljan är ju en sak.
    Men jag tror nog att verkstan har bra koll på om dom häller i rätt olja i automaten.
    Det finns ju bara atf olja att välja på så att säga!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Men jag tror nog att verkstan har bra koll på om dom häller i rätt olja i automaten.
    Icke, det finns stolpskott överallt. Trust me!
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Det finns ju bara atf olja att välja på så att säga!
    Vad då bara ATF att välja på?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Nä 'Fredrik.j' nu är du ute på din vingliga cykel igen, det är inte samma olja i alla automater. Det finns ett antal olika varianter på ATF (AutomaticTransmissionFluid).

    Till den 5-växlade automaten skall SAAB/Mobil1 3309 användas. http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/ ... F_3309.asp

    "Vanlig" ATF Dexron II/III är väl inte syntetisk?

    DanneE, jag tror det är svårt att kolla. Färgen brukar ju vara röd oavsett. Vad står det på ditt kvitto? Är du osäker så skulle jag byta ett par ggr med rätt olja för att vara säker.
    Dextron 3 är en semisyntet olja. För att uppfylla kraven vad gäller temperatur etc så är dextron 3 en semisyntet. Tror därimot att dextron 2 är fullmineral.

    Sen kanske det finns dom som heter dextron 3 men inte uppfyller kraven.
    9-3 aero 2,8XT

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av DanneD
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Nä 'Fredrik.j' nu är du ute på din vingliga cykel igen, det är inte samma olja i alla automater. Det finns ett antal olika varianter på ATF (AutomaticTransmissionFluid).

    Till den 5-växlade automaten skall SAAB/Mobil1 3309 användas. http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/ ... F_3309.asp

    "Vanlig" ATF Dexron II/III är väl inte syntetisk?

    DanneE, jag tror det är svårt att kolla. Färgen brukar ju vara röd oavsett. Vad står det på ditt kvitto? Är du osäker så skulle jag byta ett par ggr med rätt olja för att vara säker.
    Dextron 3 är en semisyntet olja. För att uppfylla kraven vad gäller temperatur etc så är dextron 3 en semisyntet. Tror därimot att dextron 2 är fullmineral.

    Sen kanske det finns dom som heter dextron 3 men inte uppfyller kraven.
    Dexron ska det ju vara...
    9-3 aero 2,8XT

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Se för jävlen till att hälla rätt olja i automaten !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    457
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Se för jävlen till att hälla rätt olja i automaten !
    I detta fall handlade det om verkstadens "hälla". Jag har då inga problem med vilken olja som ska användas.
    9-3 aero 2,8XT

  12. #12
    Bumpar denna, finns det någon specifik anledning att inte köra syntetisk 3309 speccade oljor över mineral baserade som finns/fanns orginal med 5 växlade lådan ?

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det här har ju dryftats flera gånger........Saab påstår att deras 3309 var mineral från början. Jag tror att det är nå fel redan där......Samma GM olja i opeldokumentation benämns syntetisk. Skulle saab ha haft mineralaolja då i samma flaskor med samma artikelnummer? Näe tror inte det.....måste vara nån benämningsmiss från början. Finns ingen annan biltillverkare med denna lådan som nämner nåt om nån mineralolja och aisin själva som även har egna oljor har aldrig haft nån mineralolja till dessa.

    Däremot skulle jag undvika de så kallade multioljorna många har. Vad jag vet så är det väl bara Mobil och Aisin som har en specifik 3309 olja. Förutom original då.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Om man tittar i Mobil ATF 3309 säkerhetsdatablad så tolkar jag det som att det är en semisyntet: https://sds.exxonmobil.com/Download.aspx?ID=676668

    Så man kan förvänta sig att den innehåller en lite mängd längre kolväten, vilket kan ha betydelse för smörjning av ställen som har designproblem.

    Sedan så kan det ju hända att syntetiska 3309 i verkligheten är samma sak, även Mobil 3309 verkar bestå av rätt rejält processade oljor, så det kan ju vara mera semantik än verkliga skillnader.

    Men för egen del så håller jag mig till originaloljan, gillar inte potentiell dyra experiment.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo men det är ju just det där med mineral och syntet man hakar upp sig på. I saab litteratur sägs det att den är mineral och inget annat ska användas. Man kan ju då såklart använda originaloljan och vara säker men å andra sidan nämns ingenting om nå mineralolja i andra sammanhang på samma/lika produkt. Ställde frågan till en på aisin tidigare och även om det var mycket standardsvar så fick jag inte intrycket av att de själva någonsin hade använt eller rekommenderat nån speciell mineralolja och så länge korrekt spec användes så ska det inte vara nå problem.

  16. #16
    Jag har ju testat köra helsynt (Fuchs titan 4400) senaste 2år en och 2000 milen på 5 växlad automat och den växlar finfint hittils. Spolade dock inte lådan utan tömde den på gammal olja och bytte olja. Den ska ju uppfylla kraven, så blev lite fundersam om det verkligen är någon skillnad mellan en modern syntetisk och mineral som rekommenderas...

    ska försöka tömma i veckan och se hur olja är
    Senast redigerat av amazinjoey den 2022-07-17 klockan 17:45.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det generella problemet som kan uppstå om man går till syntet på en motor eller växellåda som har lite designproblem är att med mineralolja som har lite rester av fraktioner man egentligen försökt välja bort kvar så kan dessa rester vara kritiska för smörjning av någon liten del.

    Resterna räcker naturligtvis inte för smörjning av huvudkomponenterna, men t.ex. på V4:an så kan smörjningen av fördelaren haverera med syntetolja - har råkat ut för just detta, att fördelaren skar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast poängen är ju den att den kanske aldrig har varit mineral ens hos saab........kanske bara en benämningsgroda från start. Saab har ju som sagt ingen egen olja till dessa utan använder GM oljan och den benämns som syntetisk i opellitteratur.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    ExxonMobil har aldrig hävdat att Mobil ATF 3309 är syntetisk, den är gjord på grupp II/III bas, dvs i teknisk mening en mineralbaserad olja. Sedan finns det ju de som hävdar att man visst kan sälja grupp II/III mineralolja som syntetisk då de tillverkningsprocesser som används för dessa omvandlar de kolväten som finns i oljan till andra mer önskade kolväten.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo absolut men poängen är ju fortfarande den att väldigt många hävdar att endast original duger eftersom ingen annan menar att de är "mineral" . Det är väl det som många reagerar på. Sen är jag ju helt med på att begreppet syntetolja är aningen urvattnat och inte direkt betyder konstgjord.

Liknande ämnen

  1. isolering av vacuumslang samt erfarenhet av syntetolja
    Av skogsvägsraggarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-27, 20:56
  2. Skillnad i bränsleförbrukning 9-3ss automat/manuell
    Av vojo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 17:12
  3. Byte till syntetolja efter längre tid med mineral
    Av joH900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 00:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •