Kan man ta redan på om man har syntet eller mineralolja i automatlådan ( om man befarar att verkstan hält i fel vid service).?
Kan man ta redan på om man har syntet eller mineralolja i automatlådan ( om man befarar att verkstan hält i fel vid service).?
9-3 aero 2,8XT
Till automat lådor är det speciell olja och inte som på andra saab lådor att det är motor olja.
Det är samma till alla automater vad jag vet!
Det är inte samma i alla automater´, därav min fråga. 9-5 med 4-växlad aut har syntet och den 5-stegade har mineral.Ursprungligen postat av Fredrik.j
Om verkstan har hält i syntet i min 5-stegade låda är det möjligt att upptäcka det ?
9-3 aero 2,8XT
Den enda "synbara" skillnaden vid ny olja är att dexron III oljan är röd till skillnad mot ATF 3309:an som ska vara ljusröd ...Ursprungligen postat av DanneD
p.s Sen så är både oljorna mineralbaserade ...
/P
Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976
Nä 'Fredrik.j' nu är du ute på din vingliga cykel igen, det är inte samma olja i alla automater. Det finns ett antal olika varianter på ATF (AutomaticTransmissionFluid).
Till den 5-växlade automaten skall SAAB/Mobil1 3309 användas. http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/ ... F_3309.asp
"Vanlig" ATF Dexron II/III är väl inte syntetisk?
DanneE, jag tror det är svårt att kolla. Färgen brukar ju vara röd oavsett. Vad står det på ditt kvitto? Är du osäker så skulle jag byta ett par ggr med rätt olja för att vara säker.
Det jag menar är ju att det inte är olika när det gäller mineral eller syntet.
Sen att det är olika kvalite på oljan är ju en sak.
Men jag tror nog att verkstan har bra koll på om dom häller i rätt olja i automaten.
Det finns ju bara atf olja att välja på så att säga!
Icke, det finns stolpskott överallt. Trust me!Ursprungligen postat av Fredrik.j
Vad då bara ATF att välja på?Ursprungligen postat av Fredrik.j
Dextron 3 är en semisyntet olja. För att uppfylla kraven vad gäller temperatur etc så är dextron 3 en semisyntet. Tror därimot att dextron 2 är fullmineral.Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
Sen kanske det finns dom som heter dextron 3 men inte uppfyller kraven.
9-3 aero 2,8XT
Dexron ska det ju vara...Ursprungligen postat av DanneD
9-3 aero 2,8XT
Hej !
Se för jävlen till att hälla rätt olja i automaten !
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
I detta fall handlade det om verkstadens "hälla". Jag har då inga problem med vilken olja som ska användas.Ursprungligen postat av DrBoost
9-3 aero 2,8XT
Bumpar denna, finns det någon specifik anledning att inte köra syntetisk 3309 speccade oljor över mineral baserade som finns/fanns orginal med 5 växlade lådan ?
Det här har ju dryftats flera gånger........Saab påstår att deras 3309 var mineral från början. Jag tror att det är nå fel redan där......Samma GM olja i opeldokumentation benämns syntetisk. Skulle saab ha haft mineralaolja då i samma flaskor med samma artikelnummer? Näe tror inte det.....måste vara nån benämningsmiss från början. Finns ingen annan biltillverkare med denna lådan som nämner nåt om nån mineralolja och aisin själva som även har egna oljor har aldrig haft nån mineralolja till dessa.
Däremot skulle jag undvika de så kallade multioljorna många har. Vad jag vet så är det väl bara Mobil och Aisin som har en specifik 3309 olja. Förutom original då.
Om man tittar i Mobil ATF 3309 säkerhetsdatablad så tolkar jag det som att det är en semisyntet: https://sds.exxonmobil.com/Download.aspx?ID=676668
Så man kan förvänta sig att den innehåller en lite mängd längre kolväten, vilket kan ha betydelse för smörjning av ställen som har designproblem.
Sedan så kan det ju hända att syntetiska 3309 i verkligheten är samma sak, även Mobil 3309 verkar bestå av rätt rejält processade oljor, så det kan ju vara mera semantik än verkliga skillnader.
Men för egen del så håller jag mig till originaloljan, gillar inte potentiell dyra experiment.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jo men det är ju just det där med mineral och syntet man hakar upp sig på. I saab litteratur sägs det att den är mineral och inget annat ska användas. Man kan ju då såklart använda originaloljan och vara säker men å andra sidan nämns ingenting om nå mineralolja i andra sammanhang på samma/lika produkt. Ställde frågan till en på aisin tidigare och även om det var mycket standardsvar så fick jag inte intrycket av att de själva någonsin hade använt eller rekommenderat nån speciell mineralolja och så länge korrekt spec användes så ska det inte vara nå problem.
Jag har ju testat köra helsynt (Fuchs titan 4400) senaste 2år en och 2000 milen på 5 växlad automat och den växlar finfint hittils. Spolade dock inte lådan utan tömde den på gammal olja och bytte olja. Den ska ju uppfylla kraven, så blev lite fundersam om det verkligen är någon skillnad mellan en modern syntetisk och mineral som rekommenderas...
ska försöka tömma i veckan och se hur olja är
Senast redigerat av amazinjoey den 2022-07-17 klockan 17:45.
Det generella problemet som kan uppstå om man går till syntet på en motor eller växellåda som har lite designproblem är att med mineralolja som har lite rester av fraktioner man egentligen försökt välja bort kvar så kan dessa rester vara kritiska för smörjning av någon liten del.
Resterna räcker naturligtvis inte för smörjning av huvudkomponenterna, men t.ex. på V4:an så kan smörjningen av fördelaren haverera med syntetolja - har råkat ut för just detta, att fördelaren skar.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Fast poängen är ju den att den kanske aldrig har varit mineral ens hos saab........kanske bara en benämningsgroda från start. Saab har ju som sagt ingen egen olja till dessa utan använder GM oljan och den benämns som syntetisk i opellitteratur.
ExxonMobil har aldrig hävdat att Mobil ATF 3309 är syntetisk, den är gjord på grupp II/III bas, dvs i teknisk mening en mineralbaserad olja. Sedan finns det ju de som hävdar att man visst kan sälja grupp II/III mineralolja som syntetisk då de tillverkningsprocesser som används för dessa omvandlar de kolväten som finns i oljan till andra mer önskade kolväten.
Jo absolut men poängen är ju fortfarande den att väldigt många hävdar att endast original duger eftersom ingen annan menar att de är "mineral" . Det är väl det som många reagerar på. Sen är jag ju helt med på att begreppet syntetolja är aningen urvattnat och inte direkt betyder konstgjord.