Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Sänkt förbrukning med ny bränslepump (9-3 -99)

  1. #1

    Sänkt förbrukning med ny bränslepump (9-3 -99)

    Tjena alla saabvetare, här kommer en fråga som jag inte lyckas klura ut

    Strax innan semestern (sista dagen) gav min bränslepump upp och jag fick hjälp av en saab service kompis att byta ut den, och nu går bilen som en dröm igen.

    Men det jag tycker är underligt är att jag verkar ha fått en "avsevärt" förbättrad bränsleekonomi om man går efter bilens egna beräkningar.
    Från att tex haft 7.5 som lägsta förbrukning på landsväg var ni nu nere i 6.8 (!)

    Kan verkligen förbrukningen minskas så mycket?
    Eller påverkar bytet av bump bilens beräkningar?
    Själv tycker jag inte att den borde påverka, men de bilar jag har jobbat med är ju lite nyare och kanske sköter sina beräkningar på annan data.

    Vill gärna ha ett riktigt svar :-) men även era åsikter och tankar vore intressant att läsa
    /Joshen

    Saab 9-3 -1999 185hk (trimmad till 220 hos Nordic)

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Sänkt förbrukning med ny bränslepump (9-3 -99)

    Välkommen hit! Har du märkt någon faktisk skillnad mellan före och efter bytet om du räknar ut förbrukningen baserat på tankningarna? Det går att justera förbrukningssiffrorna i datorn så att den visar mer rätt (jag fick justera förbrukningen med 12% på min bil för att den skulle visa rätt) så att datorn visar fel är inte ovanligt. Förbruknigen räknas ut bla baserat på hur mycket bensin bilen tror finns kvar i tanken, kan vara en kalibreringsskillnad där.
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Sänkt förbrukning med ny bränslepump (9-3 -99)

    Färddatorns förbrukning baseras på spridarnas duty cycle, alltså den tid de varit öppna och motorns varvtal. Motorstyrsystemet anpassar denna tid för att nå rätt AFR och lambdavärde, och struntar för det mesta i det absoluta värdet.
    Om man höjer bränsletrycket behöver spridarna inte vara öppna lika länge för att spotta i rätt mängd bensin, och då rapporterar så klart motorstyrenheten en lägre siffra.

  4. #4

    Re: Sänkt förbrukning med ny bränslepump (9-3 -99)

    Tyvärr hade jag inga kontroller av bränslemängden innan bränslepumpen gick sönder, men jag tänkte att jag ska kolla detta nu efter semestern när vi har kommit tillbaka till vardagen. Så vet jag i varje fall om nuvarande förbrukning är rätt.
    Hur justerar jag beräkningen av förbrukningen? går det att göra mer TECH II ?


    Ang spridarnas beräkning
    Betyder det att det har visat fel tidigare (bilen har ju gått över 20'nu) eller har kanske den nya pumpen helt för högt tryck.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Sänkt förbrukning med ny bränslepump (9-3 -99)

    Citat Ursprungligen postat av Joshen
    Hur justerar jag beräkningen av förbrukningen? går det att göra mer TECH II ?
    Ja. På en 9-5 gjordes det så här http://saabforum.se/forum/message_detai ... witch=tech
    /Johan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Sänkt förbrukning med ny bränslepump (9-3 -99)

    Citat Ursprungligen postat av Joshen
    Ang spridarnas beräkning
    Betyder det att det har visat fel tidigare (bilen har ju gått över 20'nu) eller har kanske den nya pumpen helt för högt tryck.
    Bränslepumpen pumpar allt den kan och sen är det bränsletrycksregulatorns (BTRs) jobb att hålla rätt tryck där framme vid insugningsröret. Kan säkert diffa i 10% resulterande tryck, det är ju ett mekaniskt system.

Liknande ämnen

  1. Bränslepump vs bränslepump OG900
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 18:38
  2. Ni som sänkt era 9-5or!
    Av Turbo_Danne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 03:22
  3. Är min 9-3 sänkt?
    Av Henrik76 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 13:19
  4. Sänkt laddtryck!!
    Av Wirf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-25, 04:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •