Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Udda felkod, ACC 9-5 -99

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Udda felkod, ACC 9-5 -99

    Har sökt en del på forumet men det verkar som jag fått en felkod på ACC som inte skrivits om innan. Anläggningen blåser bara varmt på ganska hög hastighet (vilket spontant låter som givarfel) och vid kalibrering får jag kod 03 + 23.
    Solar sensor + sensor ground enligt schemat.

    Någon som haft det här tidigare?
    Fredrik J

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Udda felkod, ACC 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Har sökt en del på forumet men det verkar som jag fått en felkod på ACC som inte skrivits om innan. Anläggningen blåser bara varmt på ganska hög hastighet (vilket spontant låter som givarfel) och vid kalibrering får jag kod 03 + 23.
    Solar sensor + sensor ground enligt schemat.

    Någon som haft det här tidigare?

    03____23 betyder ju att du har 3 lagrade koder.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Udda felkod, ACC 9-5 -99

    [quote=saab_xturbo]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":1vc0hsvo
    Har sökt en del på forumet men det verkar som jag fått en felkod på ACC som inte skrivits om innan. Anläggningen blåser bara varmt på ganska hög hastighet (vilket spontant låter som givarfel) och vid kalibrering får jag kod 03 + 23.
    Solar sensor + sensor ground enligt schemat.

    Någon som haft det här tidigare?

    03____23 betyder ju att du har 3 lagrade koder.[/quote:1vc0hsvo]
    Och då bör siffrorna vid 23 variera mellan de tre olika felkoderna. Eller står det en 2:a till vänster och till höger växlar det mellan 03 och 23?
    /Johan

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Udda felkod, ACC 9-5 -99

    Precis. Det står 2 till vänster och 03 växlande till 23 till höger. 03 ska tydligen vara solsensorn och 23 sensorproblem generellt eller något. Kylan fungerar fortfarande. Stegar jag ner till LO så blåser det kallt. Förmodligen overrular man sensorerna i detta läge. Tycker det är lite skumt att solsensorn bara kan gå sönder på parkeringen sådär...
    Alldrig hört talas om det innan.
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Udda felkod, ACC 9-5 -99

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Tycker det är lite skumt att solsensorn bara kan gå sönder på parkeringen sådär...
    Alldrig hört talas om det innan.
    Håller med om att det låter som en väldigt ovanlig felkod.
    Men att saker "bara går sönder sådär" är väl inte varken konstigt eller ovanligt?

    Det är ju ändå en elektrisk pryl och de allra flesta elektriska saker brukar ju faktiskt fungera innan de plötsligt "bara går sönder sådär"?

    Prova byt den och se om felkoden försvinner.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Udda felkod, ACC 9-5 -99

    Jovisst.
    Men kanske förväntade jag mig att sensorn skulle strula lite innan den dog fullständigt. Felet uppstod efter vi kom hem från semestern och batteriet var lite svagt när jag startade. Nu är det dock fullt igen. Har även provat norsk men det blev ingen skillnad. Ska kolla i WIS men någon här som haft loss sensorn? Enligt bilder på bildelbasen sitter den underifrån med någon form av bajonettfäste...
    Fredrik J

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Udda felkod, ACC 9-5 -99

    Det visade sig vara solsensorn. Ett besök på skroten och 50spänn fattigare fungerar allt nu normalt igen. Att den kunde bytas på 2 minuter utan att skita ner sig var ett plus.
    50 spänn förresten. Saab 9-5 måste ju vara en av de billigaste bilarna att hålla rullande på +30' mil.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. En udda 9,3a eller?
    Av Blue Spirit i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-09-01, 07:55
  2. Udda ljud
    Av Nordhoj i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 11:52
  3. Udda TCS-fel, eller?
    Av Pelle W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •