Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Tomgångsproblem = AC problem?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Tomgångsproblem = AC problem?

    Har fått lite problem med min Saab 9-3 2.0T -99. Har väldigt orolig tomgång på bilen när den är kall och när den väl har kommit
    upp i arbetstemperatur så finns det ingen tomgång över huvudtaget. Så fort jag frikopplar så dör den. Det verkar som att motorn får alldeles
    för mycket soppa så att den kväver sig själv, för när man väl är ute och kör och ger mycket gas så börjar den bluddra och bara vill dö. När problemet
    dök upp så märkte jag att laddtrycksmätaren i kupén inte fungerade och den styrs väl av bränsletrycksregulatorn? Efter ett tags körande(Hände såklart vid STCS träff i Emmaboda) så tändes
    även "Check engine" lampan som blinkade tre gånger, vilket är en felkod för att tempmätaren som sitter i tryckröret inte fungerar som den ska. Vet ni om de
    två har något samspel med varandra på något vis eller om det kan bli så om bara tempmätaren eller bränsletrycksregulator är trasig? eller om det kan vara något annat fel?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Tomgångsproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    Har fått lite problem med min Saab 9-3 2.0T -99. Har väldigt orolig tomgång på bilen när den är kall och när den väl har kommit
    upp i arbetstemperatur så finns det ingen tomgång över huvudtaget. Så fort jag frikopplar så dör den. Det verkar som att motorn får alldeles
    för mycket soppa så att den kväver sig själv, för när man väl är ute och kör och ger mycket gas så börjar den bluddra och bara vill dö. När problemet
    dök upp så märkte jag att laddtrycksmätaren i kupén inte fungerade och den styrs väl av bränsletrycksregulatorn? Efter ett tags körande(Hände såklart vid STCS träff i Emmaboda) så tändes
    även "Check engine" lampan som blinkade tre gånger, vilket är en felkod för att tempmätaren som sitter i tryckröret inte fungerar som den ska. Vet ni om de
    två har något samspel med varandra på något vis eller om det kan bli så om bara tempmätaren eller bränsletrycksregulator är trasig? eller om det kan vara något annat fel?
    Johanpoan. Jag tycker vi glömmer btren sålänge. Byt tempgivaren i tryckröret istället. Åk till sdcc och plocka en från en ng900 så du vet att du får rätt. Du ser ju iofs om 93orna är samma som din om dom saknar tomgångsmotor eller om di-kassetten sitter kvar.

    Eftersom din bil har krånglat på tomgång rätt länge nu så fort man brutit strömmen så känns det rätt logiskt att den har gett sig helt nu.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Tomgångsproblem?

    Så nu är tempgivaren i tryckröret/insugsröret bytt. Check engine försvann.
    Men samma fel kvarstår på bilen. Och orginal laddmätaren fungerar fortfarande inte.

    Någon som har några ideer?

    Hittade inga felkoder med obd2an när vi var i emmaboda iaf. Detta var innan check engine kom på tempmätaren.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene
    Inlägg
    28

    Re: Tomgångsproblem?

    Kolla upp alla vakuumslangar om detta inte är gjort byt helst ut alla du kan finna... plocka ner tomgångsmotorn och rengör ordentligt. Se till att alla slangar hamnar på rätt plats..

    Börja med detta och återkom sedan.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Tomgångsproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Martin2445
    Kolla upp alla vakuumslangar om detta inte är gjort byt helst ut alla du kan finna... plocka ner tomgångsmotorn och rengör ordentligt. Se till att alla slangar hamnar på rätt plats..

    Börja med detta och återkom sedan.
    Allt detta är redan gjort.
    Kan ha missat något, då jag låg och sov i stugan när grabbarna mekade. Men symptomen som bilen ger kan inte skapas av några av dessa problem. Tomgångmotorn har inget att göra vid fullast då bilen bluddrar som en galning men går bra om man ligger jämnt och kör. Och nåt lite hål på slang kan inte göra så att bilen knappt går att starta om du inte ger full gas och sedan nästan håller det så den inte dör.
    Speciellt inte när den gått skitbra på rsbanan för att sedan totalt balla ur på kylvarvet ut på vägen.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Tomgångsproblem?

    Nu har det dykt upp något väldigt konstigt tycker iaf jag.
    Idag har det blivit lite felsökning på bilen och efter allt testande och provande så
    verkar det som att tomgångsproblemet har någonting med ACn att göra för när man stänger av ACn så blir tomgången normal igen varken bluddrar eller dör när man frikopplar inför rödljus eller liknade men så fort man sätter på ACn igen så blir den helknasig igen :/

    Någon som vet vad det kan vara med fel som göra att bilen beter sig så som den gör när ACn är på?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Tomgångsproblem?

    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    Nu har det dykt upp något väldigt konstigt tycker iaf jag.
    Idag har det blivit lite felsökning på bilen och efter allt testande och provande så
    verkar det som att tomgångsproblemet har någonting med ACn att göra för när man stänger av ACn så blir tomgången normal igen varken bluddrar eller dör när man frikopplar inför rödljus eller liknade men så fort man sätter på ACn igen så blir den helknasig igen :/

    Någon som vet vad det kan vara med fel som göra att bilen beter sig så som den gör när ACn är på?
    Laddmätarn fungerar igen också. Löste sig när vi läst in boxen på nytt.
    Hyvens här på forumet kollade lite med tech2 idag också och bilen går fett. Som johan skrev tidigare så hjälper det avsevärt så fort man slår av ac :S
    Då känns den iaf normal.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    Citat Ursprungligen postat av jonTe skrev i en annan tråd
    Hmmm....iaf på Trionic 5.2 finns det en koppling mellan ac-styrsystem och jag är 99 på att den finns även på din 5.5:a.
    När ackompressorn startar går det ju lite tyngre vilket gör att tomgångsmotorn måste "gasa" för att hålla samma varv.
    Därför är tillslaget av magnetkopplingen även kopplad till Trionicboxen vilket gör den "beredd" att justera till tomgången.
    Hur den skulle påverka att din bil ryker svart och knappt hålls igång vet jag inte men det finns iaf en koppling.
    Jag skulle gissa något annat fel....speciellt om det kom så plötsligt?

    mvh Jonas
    Vet inte om det hjälper speciellt men det kan vara bra att känna till.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    Känns som om problemet har legat och lurat ett tag. Men inte så här allvarligt. Och speciellt inte så jävligt som det var efter Emmaboda. Men han gick ju bra på vägen dit. Och då var säkert acn påslagen.
    Finns ju någon ac kompensation att trycka i när man kollar i trionic options. Vet inte om de hjälper?
    Men känns som om problemet ligger någon annan stans från början. När tech2an var i så ville han ju sänka bränslet när man torrgasade. Hyvens (Ulf) sa att det blev bättre med acn avslagen. Men vi tänkte nog inte på hur mycket just då.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    Jag va ute och körde med bilen idag och märkte inte av att den rök något när jag gasa på tomgången, men enligt Tech2an så går ju bilen fett.

    Har ju tänkt att ta bilen till Mantorp i helgen så det ska bli intressant och se hur
    bränsleförbrukningen är. Den drog ju knapt en halv tank ner till Emmaboda men drog nästan 3/4 tank på vägen hem :/

    Letade efter säkringen till ACn men det fanns ju massa olika säkringar som styrde ACn, hade ju vart bra om man kunde få så att fläkten gick iaf så det inte immar igen så.
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    Nu har jag vart ute och kört med bilen igen. Hittade säkringen som va till ackompressorn, så nu är den avstäng, och bilen har tomgång som vanligt igen.

    Och det här med att den ryker lite. Den rök till några gånger vid uppstart men ingenting under körning vad jag kunde se. Åkte en tur på 10min hem till min svärföräldrar för att felsöka lite ytterbelysning och va väl klar inom 40 min. Starta bilen igen för att åka hem till en kompis, inte tillstymmelse av rök vad jag kunde se när jag gasa och hängde ut genom dörren. Va hos kompisen kanske 1,5 timma innan jag starta bilen igen kom det en liten rökpuff igen.

    Hur kan det vara så att den bara ryker till just när bilen är kall men inte när den har kommit upp i temperatur?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    Nu har jag vart ute och kört med bilen igen. Hittade säkringen som va till ackompressorn, så nu är den avstäng, och bilen har tomgång som vanligt igen.

    Och det här med att den ryker lite. Den rök till några gånger vid uppstart men ingenting under körning vad jag kunde se. Åkte en tur på 10min hem till min svärföräldrar för att felsöka lite ytterbelysning och va väl klar inom 40 min. Starta bilen igen för att åka hem till en kompis, inte tillstymmelse av rök vad jag kunde se när jag gasa och hängde ut genom dörren. Va hos kompisen kanske 1,5 timma innan jag starta bilen igen kom det en liten rökpuff igen.

    Hur kan det vara så att den bara ryker till just när bilen är kall men inte när den har kommit upp i temperatur?
    Vatten tempgivarn som är gaylord kanske. Tror inte jag har nån i garaget
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Vatten tempgivarn som är gaylord kanske. Tror inte jag har nån i garaget
    Jag har nog en sådan liggandes här hemma faktiskt
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    Hur kan det vara så att den bara ryker till just när bilen är kall men inte när den har kommit upp i temperatur?
    För att den då går i kallstartsmappen (choke-läge). Är bilen varm skippar man den.
    Vem har mappat? Att mappa iordning en bra kallsstartsmapp är kanske inte det lättaste iom att bilen går i det läget såpass lite, kallstartsfunktionen är på ganska korta stunder (sekunder). Skall man ändra något och sedan testa får man vänta tills det svalnat = tidskrävande.

    mvh Jonas

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    Hur kan det vara så att den bara ryker till just när bilen är kall men inte när den har kommit upp i temperatur?
    För att den då går i kallstartsmappen (choke-läge). Är bilen varm skippar man den.
    Vem har mappat? Att mappa iordning en bra kallsstartsmapp är kanske inte det lättaste iom att bilen går i det läget såpass lite, kallstartsfunktionen är på ganska korta stunder (sekunder). Skall man ändra något och sedan testa får man vänta tills det svalnat = tidskrävande.

    mvh Jonas
    Mappat och mappat. Det är ett t5 suiteprogram. Men alltså, den gick ju likasamma med speedparts st3 mjukvaran mot slutet. Vill jag minnas. Sen att den inte hade alls dessa probs på väg till Emmaboda med detta programmet.
    Får vi inte ordning på den i nästa vecka med lite bytta givare så blir det jubåterställning till org och se om det hjälper. Synd att johan är den enda med 2.0 motorn. Annars kunde vi ju testat boxen i min bil för att försöka utesluta.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    stod med bilen på med tändningen på för att försöka ställa in stereon lite och då helt plötsligt tände sig "check engine". Först blinka den 3 gånger (Tempgivare, insugningsrör) och sedan 7 gånger (Adaption) men lampan lyser inte när man har startat bilen :/.

    Det ända jag gjort med bilen från igår är att jag har tvättat av bilen och sedan tankat den fullt. Tyckte allt att den betedde sig lite underligt när jag starta den precis efter jag hade tankat så ska ut och göra ett test igen nu.

    Det va nog bara inbillning att den gick lite mysko men får väl se hur den beter sig imorgon när jag startar den.
    Dock så va felkoderna fortfarade kvar fast det är ju inte konstigt eftersom datorn inte är nollad eller så.
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    stod med bilen på med tändningen på för att försöka ställa in stereon lite och då helt plötsligt tände sig "check engine". Först blinka den 3 gånger (Tempgivare, insugningsrör) och sedan 7 gånger (Adaption) men lampan lyser inte när man har startat bilen :/.

    Det ända jag gjort med bilen från igår är att jag har tvättat av bilen och sedan tankat den fullt. Tyckte allt att den betedde sig lite underligt när jag starta den precis efter jag hade tankat så ska ut och göra ett test igen nu.

    Det va nog bara inbillning att den gick lite mysko men får väl se hur den beter sig imorgon när jag startar den.
    Dock så va felkoderna fortfarade kvar fast det är ju inte konstigt eftersom datorn inte är nollad eller så.
    Tempgivarn igen?:S
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    Tempgivarn igen?:S
    kanske, men det lyser ju ingen felkod när bilen är igång :/
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Tomgångsproblem = AC problem?

    Nu har jag återställt bilen till original med spridare, mappsensor och original programvara.
    Så nu går bilen riktigt igen, funkar att ha ACn på och den luktar inte bensin längre så jag antar att problemet att den fick för mycket bränsle är borta också¨.

    Känns skönt att veta att det inte verkar vara något allvarligt dock så är det ju tråkigt
    att det inte står riktigt till med det nya trimmet :/
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

Liknande ämnen

  1. Tomgångsproblem..
    Av TalladegaR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-23, 20:28
  2. Tomgångsproblem 9k -97
    Av Nonsens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 07:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •