Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Dör vid inbromsning och P0101, P1312, P1334 OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    10

    Dör vid inbromsning och P0101, P1312, P1334 OG9-5

    Jag har en Saab 9-5 2.0t -06 (aut) som krånglar. Det är flera problem som visar sig. Ett problem är att bilen ibland dör när man gör en inbromsning vid låga hastigheter! det andra problemet är att när bilen ibland går på tomgång så börjar varvtalet pendla rejält för att sedan resultera i att bilen dör!
    Check engine lampan lyser och visar följande felkoder.
    p0101
    p1334
    p1312
    Jag har provat att byta ut LMM mot en som jag vet fungerar, men jag märkte ingen större skillnad.

    Kan det vara så att det är spjällhuset som är smutsigt eller trasigt? (jag får inga felkoder på det)
    Kan det vara läckage vid någon slang?

    Jag har märkt att det läcker lite olja vid spjällhuset vilket jag antar beror på en trasig O-ring.

    I övrigt går bilen bra man märker ingenting när man kör landsväg eller motorväg.

    Vore jätteglad om någon har några ideér.
    Det ska tilläggas att jag inte är särskilt kunnig när det kommer till motorer.

    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Problem med spjällhus?

    1312 och 1334 betyder misständningar, brukar vara tändkassetten men börja med att kolla att det är rätt tändstift (NGK) samt att dessa ser bra ut. 0101 är om jag inte missminner mig felkod på lmm, men det kan lika gärna vara luftläckage mellan lmm och spjällhus någonstans.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    10

    Re: Problem med spjällhus?

    Hej igen!
    Tack Johan för snabbt svar. Jag ska titta till tändstiften igen, jag bytte dem senast för 3-4 månader sen och tycker väl inte att jag har kört sådär jättemycket, men jag ska kolla om de ser fräscha ut.
    Jag har tidigare tänkt tanken att det kan vara tändkassetten som spökar men borde inte det märkas mer under körning?
    Finns det något enkelt sätt för en vanlig människa att kolla om det är luftläckage mellan lmm och spjällhus?

    Nu ikväll så fick jag ett nytt symtom... jag hade kört en sväng så att bilen var varm, stannade till på en parkering i tio minuter, startade sedan bilen och skulle köra därifrån då svängde det rejält om varvräknaren och bilen spikade rejält så att det inte gick att köra. Jag lät bilen stå en halvtimme och provade att starta igen och då gick bilen som den ska göra.

    Någon som har varit med om detta?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    10

    Re: Problem med spjällhus?

    Liten uppdatering!

    tändstiften är nu bytta! jag har ännu int kört tillräckligt för att avgöra om det har blivit bättre efter bytet. det jag kan konstatera är att tändstift 1 och 2 från vänster var riktigt skitiga medan de andra två såg ok ut. kan det vara så att tänstiften blir skitiga på kort tid pga en trasig LMM?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    10

    Re: Problem med spjällhus?

    Ny uppdatering!

    Efter tändstiftsbytet så funkar bilen lite bättre... men jag har fortfarande stora problem med svajande tomgång som leder till att bilen dör. Jag har även införskaffat en obd2 läsare och får följande koder.

    p1312
    p1334
    p0340
    p0004
    p1100

    antar att de första tre koderna tyder på att tändkassetten skall bytas? påverkar tändkassetten tomgången?

    de två sista koderna däremot. har läst mig till att de har med luft/bränsleblandningen att göra? kan de orsakas av en trasig o-ring vid spjällhuset eller tjuvluft?

    tacksam för svar!

  6. #6

    Re: Problem med spjällhus?

    Börja med att provbyta tändkassetten, den brukar kunna föra med sig en del skumma symptom när den är trasig. När det är gjort..nolla koderna och kör ett tag, så märker du om de kommer tillbaka.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 114
    Medlem#
    6234

    Re: Problem med spjällhus?

    Hade P1312 på min 9-5:a. Bytte stift men hjälpte inte. Då köpte jag mig en ny tändkassett och har funkat sedans dess.

    Så jag satsar en slant på att din tändkassett är slut.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Problem med spjällhus?

    Har själv P1312 som kommer med jämna mellanrum. Sen slocknar lampan efter några starter och kommer sen igen.

    Den är väldigt tvekande på tomgång och gå lite ryckigt ibland.

    Men även haft symptom som tyder på vevaxelgivaren då den ibland vägrat starta eller dör direkt när den startat. Så funderar på att byta båda två.

    Vad är tydligaste symptomen på spjällhuset om man inte har felkoder?
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    10

    Re: Problem med spjällhus?

    Tack för svaren!

    Ställer samma fråga som tidigare. Kan en dålig tändkasset påverka tomgången?

    Tack

    Kalle

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    10

    Re: Problem med spjällhus?

    Idag gjorde jag rent spjällhuset och tänkte att jag skulle kolla till kontakten till tändkassetten! när jag tittade närmare på kontakten såg jag att det saknas en del vid en av honorna. Alltså, det finns hanar på själva tändkasasetten och sen finns det motsvarande honor vid andra kontakten, ena honan saknade metal i mitten. Ska det vara så?

    Vet tyvärr inte hur jag lägger upp en bild, hade varit lättare att visa vad jag menade.


    Tacksam för svar

  11. #11

    Re: Problem med spjällhus?

    Ska se ut så. Som du ser på baksidan av din kontakt saknas det en kabel till det stiftet.
    Korvpartyt i tändkassetten blir alltså en brud kort.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    10

    Re: Problem med spjällhus?

    Haha
    fint sagt! tack för det snabba svaret.

    vågar man köpa en beggad tändkassett? känns lite tungt att lägga ut 2800:- för en ny innan man vet att det är den det är fel på.

    slänger ut frågan igen. kan tändkassetten påverka tomgången?


    //Kalle

  13. #13

    Re: Problem med spjällhus?

    Själv tycker jag inte att den borde kunna göra det på tomgången, utan det borde märkas först vid belastning (om den inte är riktigt, riktigt dålig), men vissa säger sig ha haft problem med svajande tomgång som blivit bättre efter byte av tändkassett, så visst är det väl inte omöjligt.

    Du har inte bytt tändkassett tidigare någon gång?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    10

    Re: Problem med spjällhus?

    jag har haft bilen ett drygt år, har inte behövt byta tidigare, vet ej om/när den bytts tidigare.

    kan det vara som någon tidigare nämnt? att det är vevaxelgivaren som gjort sitt? Vad exakt har den för funktion? kan man ge sig på att byta den själv?

    //Kalle

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    10

    Re: Problem med spjällhus?

    Uppdatering!

    Nu är vevaxelgivaren bytt! det har bara gått några dagar sedan den byttes men det verkar än så länge som om det kan ha varit den som orsakat den vilda tomgången och spikandet när bilen var varm. jag får vänta ett par dagar till innan jag vet säkert att allt är som det ska.

    Då var till synes ett problem löst! dock har jag fortfarande felkoder kvar. p0101, p1312, p1334.

    jag vet att det tyder på LMM och tändkassett.
    känns bara lite orimligt att vevaxelgivare, LMM och tändkassett alla ska paja samtidigt???

    Vad tycker ni är nästa steg? byta LMM först?

    //Kalle

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    10

    Re: Problem med spjällhus?

    uppdatering!

    den svajande tomgången kom tillbaka dock inte i samma omfattning som tidigare.

    Nu tror jag dock att jag hittat lösningen. jag införskaffade mig en nyare tändkassett och nu verkar både problem och felkoder vara borta. det har bara gått ett par dagar men än så länge ser det bra ut.



    /Kalle

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    126

    Re: Problem med spjällhus?

    Citat Ursprungligen postat av Dirren
    uppdatering!

    den svajande tomgången kom tillbaka dock inte i samma omfattning som tidigare.

    Nu tror jag dock att jag hittat lösningen. jag införskaffade mig en nyare tändkassett och nu verkar både problem och felkoder vara borta. det har bara gått ett par dagar men än så länge ser det bra ut.



    /Kalle
    Skönt att det löste sig.
    Saab 9-5 Aero -02.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P1312, P1334 OG9-5
    Av Doffe.lkgp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-05-01, 15:38
  2. [LÖST] Felkoder P1312 och P1334 OG9-5 2,3t -04
    Av fredde070 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 17:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •