Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Jag må vara idiot, så alla liknande kommentarer kan ni bespara er.

    Detta är en varning, men även en vägledning, för den som har för avsikt att köpa en "begagnad" mobiltelefon.

    Historia:
    Jag gillar att räkna och klura för att minimera onödigt utgifter, utan att för den delen vara snål. Jag har således ett relativt unikt excelark där jag kan räkna ut väldigt exakt vad mina abonemangskostnader skulle bli vid byte av abonemang.

    Efter att gjort min uträkning och jämfört priserna/år med specifikationerna för olika abonemang så skulle jag välja ett abonemang och till detta knyta en smartphone.
    Nu visade det sig att den smartphone jag ville ha, inte säljs separatoch inte heller går att köpa tillsammans med det abonemang som jag nogrannt valt ut.
    Jag väljer med stor skepsism att köpa telefonen "begagnad" för att kunna teckna och använda det abonemangsavtal jag önskar.

    Nu till vad som skedde.
    Jag kommer i kontakt med en säljare, som har en bra anledning att sälja sin nya oupppackade smartphone, till ett pris som i det närmsta motsvarar butikspriser.
    Jag kollar upp personen så gott det går, och det finns ingen konstig bakgrund. Jag kontaktar även proffs på denna typ av varor och fakturor, och har en sådan person med mig vid inköpet av smartphonen. Allt detta besvär, för att kontrollera att kvitton är utformade som de ska och inte förfalskade, överensstämmer med legitimation och med smartphonens IMEI-nummer.
    Direkt efter att köpeskillingen bytt händer kontrollerades att smartphonen i den nya obrutna originalförpackningen överensstämde med informationen på både kartong och kvitto.

    Så långt är allt fine.

    Men nu till det som ingen förutsåg:
    Personen som sålde smartphonen hade ett abonemang tecknat mot smartphonen. Vederbörande valde att inte betala sina fakturor för detta abonemang, vilket i sin tur leder till att operatören spärrar BÅDE abbonemang OCH smartphonens IMEI-nummer.

    För min del upptäcker jag bara att min smartphone, som jag nu ägt och brukat i närmre fyra månader, helt plötsligt tappar täckningen och ger bara "Ingen service".
    Efter tre timmars felsökning, ominstallationer med mera så kommer det till min kännedom att IMEI-nummret är spärrat av min operatör.
    För att på något sätt lyckas reda ut detta får jag i min tur kontakta Polis, för att få reda på vem/vad och varför det ligger en anmälan på min smartphone som spärrar den. Det är nu det uppdagas för mig (efter kanske fem timmars strulande) att det är operatören som spärrar telefonen på grund utav utebliven betalning.
    Det enda att göra för mig nu är att göra en bedrägerianmälan mot personen som sålde telefonen, som i sin tur har en bedrägerianmälan från operatören.
    Telefonen i sin tur blir beslagtagen av Polis eftersom den ingår i ett bedrägeriärende.

    Det som ingen förutsåg var alltså att operatören inte bara kan stänga ner abonemang och försöka driva in skulder, utan även kan stänga av telefonen i sitt försök att driva in pengarna.

    Det finns nu alltså en risk att jurister kommer bestämma att operatören har mer rätt till telefonen än vad jag har, och därmed kan det innebära att jag åker på en blåsning som tar fyra månader att ens få en hint om att man blivit utsatt för.
    Med lite tur så kan det dock dömmas till min fördel, och operatören släpper telefonen till mig och "bara" försöker driva in sina pengar.

    Så för den som funderar på att köpa begagnad telefon.
    Se till att den är till fullo betald, utan några skulder i några led.
    Kanske ska ni även försöka få er operatör att teckna in IMEI-nummret mot ert abonemang......

    MVH// D
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    593

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Bra du delade med dig, kan vara nyttigt!
    Begagnatmarknaden på telefoner dessa dagar är riktigt stor.. tack!

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 922

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Klart intressant, vad är det för telefon? och operatör?

    Vet ju att det är rätt vanligt tyvärr att unga människor blir tvingade att "köpa" mobiler med abonnemang för att någon annan sen tar hand om den och säljer luren vidare medans dom får stå kvar med bara ett abonnemang och räkningar, samt att folk finansierar andra behov genom att "få loss" pengar via att sälja vidare enheten. Men har aldrig hört att man spärrat IMEI förut trodde inte luren agerade säkerhet för avbetalningen (menar du kan ju köpa en moppe på giganten med ett mobilabonnemang)

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Vad det är för telefon är nog rätt intressant, kollar man på Tradera, blocket osv så är det många som säljer sina helt nya telefoner osv.
    Vem liksom köper en ny 4000kr telefon för att 2 veckor senare sälja den ouppackad på Tradera?
    Det är ju bara att knalla ner till butiken och hävda öppet köp?
    Om det nu inte är nått skumt med den.

    I TS fall kan det ju vara så att personen i fråga köpte en telefon som han egentligen inte hade råd med, märkte det efter ett tag, för att desperat försöka sälja den, och i slutändan hade han inte råd med abbet.

    Som sagt beror det ju mycket på vad det är för telefon, jag har själv gjort en röjning hemma och har ett helt gäng 2-4 år gamla telefoner ute på Tradera, och jag är ju på inget vis ute efter att blåsa någon, och inte heller ligger det nått abb och skaver i bakgrunden.

    Jag skulle nog själv hålla mig borta från att köpa en splitter ny telefon av en privatperson.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    kan nog hålla med lite om det där med splitternya mobiler på begagnatmarknaden

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är ju bara att knalla ner till butiken och hävda öppet köp?
    men öppetköp är ingen rättighet
    kanske tom står på kvittot ej öppetköp?

    ibland har jag sett folk med flera nya telefoner på blocket
    varför?
    JAGUAR - spinner som en katt

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är ju bara att knalla ner till butiken och hävda öppet köp?
    men öppetköp är ingen rättighet
    kanske tom står på kvittot ej öppetköp?
    Kanske ingen rättighet men många butiker brukar ju erbjuda detta, ofta har du ju även ångerrätt på abbet.

    Det är ju iaf nått som jag tycker är intressant att väga in i ett köp av en dyr elektronikprodukt, tänk om jag inte tycker den lever upp till vad jag hade förväntat mig, då vill man ju gärna ha öppet köp, vilket de flesta faktiskt brukar erbjuda, framförallt på oöppnade grejer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Det är ju för övrigt så det fungerar med bilar med. Man betalar ju en "abonnemangsavgift" till staten för att få använda våra fina, släta, välunderhållna svenska vägar Betalade inte föregående ägare skatten kan ju den nya ägaren få bilen "spärrad" tills den betalas även om den nya ägaren inte krävs på några pengar. Dumt förfarande förövrigt. Det räcker väl med att den som fordran finns på faktiskt kan hamna i det tråkiga registret om denne inte betalar.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Det är ju för övrigt så det fungerar med bilar med. Man betalar ju en "abonnemangsavgift" till staten för att få använda våra fina, släta, välunderhållna svenska vägar Betalade inte föregående ägare skatten kan ju den nya ägaren få bilen "spärrad" tills den betalas även om den nya ägaren inte krävs på några pengar. Dumt förfarande förövrigt. Det räcker väl med att den som fordran finns på faktiskt kan hamna i det tråkiga registret om denne inte betalar.
    Dock lite haltande jämförelse då du har bättre möjligheter att se hur det står till med bilen, jämfört med en mobiltelefon.
    Blir väl även svårt för TS att få bort spärren, såvidare han inte kontaktar säljaren och betalar räkningarna tills bindningstiden går ut.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Det här tycker jag låter som ett solklart fall av "utpressning".
    Det är tydligen rätt vanligt att gäng hotar någon som sen får gå in och handla mobiler åt dessa utpressare. Dessa mobiler har då korrekt kvitto och går då att sälja snabbt och lätt på t.ex. blocket. Dock så kommer inte utpressningsoffret att kunna betala de 10-20 abonnemang som personen nu dragit på sig och så går som för dig här. Någon stackare har helt plötsligt en dyr brevvikt.
    Alternativt är det helt enkelt en skum person som valt denna sätt för att tjäna lite snabba stålar.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det här tycker jag låter som ett solklart fall av "utpressning".
    Det är tydligen rätt vanligt att gäng hotar någon som sen får gå in och handla mobiler åt dessa utpressare. Dessa mobiler har då korrekt kvitto och går då att sälja snabbt och lätt på t.ex. blocket. Dock så kommer inte utpressningsoffret att kunna betala de 10-20 abonnemang som personen nu dragit på sig och så går som för dig här. Någon stackare har helt plötsligt en dyr brevvikt.
    Alternativt är det helt enkelt en skum person som valt denna sätt för att tjäna lite snabba stålar.
    Därför är det ju en bra anledning till att inte köpa dessa telefoner, liknande är det ju med stulna "nya" datorer osv på Tradera mfl, så länge folk köper dessa så kommer ju detta fortsätta.

    Sen är ju frågan vad dessa utpressningsoffer är för några, gissningsvis är det väl inte folk de bara plockar på gatan utan det finns väl en anledning till att man blivit "utvald".
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Klart intressant, vad är det för telefon? och operatör?
    Jag har medvetet utelämnat dessa uppgifter eftersom jag inte såg någon relevans med dessa. Skulle va för att ha dem som sökord på forumet......

    Om det är av någon annan anledning så kan jag dock dela med mig av det.



    Öppet köp och häva abonemang
    Öppet köp är ingen rättighet, men oftast är det inga problem att lämna tillbaka telefonen i sig. Problemet är om den är bunden till ett abonemang. Att häva ett abonemang kan vara ett rent helvete och väldigt många butiksbiträden kan inte avtalsregler och konsumentköpslagen på sina fem fingrar. Än värre är att operatörsbiträdena många gånger kan dessa ännu sämre än butiksbiträdena vilket gör att du som konsument måste vara väldigt påläst om det finstilta i både konsumentköpslagen OCH gällande avtalsregler för att kunna övertyga din rätt i flera led.

    Detta gör att det tyvärr finns en marknad där kunden blir felaktigt behandlade på grund utav okunskap och blir tvingade att behålla produkter de inte kan använda. Då finns helt plötsligt argument för att sälja den fysiska produkten istället för att låta pengarna devalveras i en byrålåda.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Din operatör låser rimligtvis upp telefonen åt dig om de vill ha dig kvar som kund.

    Jag har själv precis sålt en helt ny telefon och jag tror många fler gör det av samma anledning som jag. Man förlänger sitt abonnemang och får en ny telefon på köpet. Eftersom jag har en annan(bättre) säljer jag den nya.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Din operatör låser rimligtvis upp telefonen åt dig om de vill ha dig kvar som kund.
    Det är detta jag hoppas ska ske i morgon, eftersom de nu, via en Polisanmälan kan avgöra telefonen som min.
    Jag kan än sålänge inte klandra operatörens beteende eftersom de inte har fått uppgifter om att telefonen bytt ägare.

    Däremot kan man fundera på om de egentligen har rätt att göra telefonen "obrukbar" när det rör sig om indrivning på ett abonemang. Telefonen i sig borde de inte ha intresse av.
    Men det är en helt annan sak!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Klart intressant, vad är det för telefon? och operatör?
    Jag har medvetet utelämnat dessa uppgifter eftersom jag inte såg någon relevans med dessa. Skulle va för att ha dem som sökord på forumet......

    Om det är av någon annan anledning så kan jag dock dela med mig av det.
    Det är ju intressant ur det hänsendet att jag precis som andra tror att detta fenomen hänger ihop med att telefonen troligen är väldigt ny.
    Och att då varna för att "köp inte mobil beg" känns lite halvt obefogat då det finns massor som säljer äldre telefoner som inte har detta "problem", vilket då kan vara bra att pålysa vilken telefon man ska hålla sig bort från, gissningsvis är det just speciella modeller som "utpressarna" väljer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Din operatör låser rimligtvis upp telefonen åt dig om de vill ha dig kvar som kund.
    Det är detta jag hoppas ska ske i morgon, eftersom de nu, via en Polisanmälan kan avgöra telefonen som min.

    Är mobilen operatörslåst? I så fall har du samma operatör som den som sålde mobilen?

    Detta borde ju inte kunna hända på en icke op-låst mobil?

    Och vad skulle hända om man rootade/flashade om en IMEI-låst mobil?
    9-5 2.3 2007

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Jag har medvetet utelämnat dessa uppgifter eftersom jag inte såg någon relevans med dessa. Skulle va för att ha dem som sökord på forumet......
    Det är ju intressant ur det hänsendet att jag precis som andra tror att detta fenomen hänger ihop med att telefonen troligen är väldigt ny.
    Alltså fullkomligt irrelevant, ty om bedrägeri begås så så känner du dig lika rövknullad oavsett om det är en billig gammal skittelefon eller den nyaste finaste telefonen på planeten.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Nytt för dagen:
    Det har visat sig att det inte alls är operatören som låser telefonen!
    Det är personen jag köpte den av, eller rättare sagt trodde att jag köpte den av, som polisanmält identitetsstöld......

    Detta har jag fått reda på, efter att ha varit i ett långt samtal med min operatör, som egentligen inte kan säga något, men som mellan raderna berättade att de inte låser en telefon av de anledningar jag trodde.
    Detta gjorde att jag spårade upp personen på kvittot, och ringde denne, som till en början inte fattade vad jag talade om.... tills poletten trillade ned. Om den historien nu är sann så visade det sig finnas en mycket sorglig historia bakom med identitetsstöld, och att hon anmält dessa telefoner (tre stycken) för att försöka bli fri från betalningskraven.

    I morgon kommer vi sannolikt att besöka Polis gemensamt.

    Fortsättning följer om det finns intresse
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 575

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76

    Fortsättning följer om det finns intresse

    givetvis finns det intresse att höra hur det går, men om det nu handlar om identitetsstöld tror jag att dom kommer återkalla både abbonemangen och telefonerna då det inte finns nån att hålla betalningsskyldig.
    9-3x TTID 20x9,5

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är ju intressant ur det hänsendet att jag precis som andra tror att detta fenomen hänger ihop med att telefonen troligen är väldigt ny.
    Alltså fullkomligt irrelevant, ty om bedrägeri begås så så känner du dig lika rövknullad oavsett om det är en billig gammal skittelefon eller den nyaste finaste telefonen på planeten.
    Jo skillnaden är ju dock mellan hur blåögd man är och köper sig den senaste mobilen för 5000kr på tradera eller om man köper en 5 år gammal mobil för 200kr på samma sajt.
    Chansen att bli blåst är ju ofantligt mycket större på en ny telefon än att någon skulle göra det för en telefon man hitta när man rensat byrålådan hemma.

    Bad du att få se leg på personen du köpte telefonen av så att det var samma namn som på kvittot?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: VARNING: Köp ej "begagnade" mobiltelefon

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jo skillnaden är ju dock mellan hur blåögd man är och köper sig den senaste mobilen för 5000kr på tradera eller om man köper en 5 år gammal mobil för 200kr på samma sajt.
    Chansen att bli blåst är ju ofantligt mycket större på en ny telefon än att någon skulle göra det för en telefon man hitta när man rensat byrålådan hemma.
    Du får ursäkta, men jag tycker denna diskussion bara förstör tråden, då jag har för avsikt att hjälpa människor att inte bli lurade, oavsett om det är på 50kr eller 500000kr
    Med den avsikten kan jag inte förstå varför vare sig telefonmodell eller operatör spelar någon roll, och jag har inte heller fått några vettiga argument för att ge detta.
    Därmed lägger jag ned den delen av diskussionen

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Bad du att få se leg på personen du köpte telefonen av så att det var samma namn som på kvittot?
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. Varning för "baklampa ur funktion"s lampa lyser hela tiden.
    Av cepehjulet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 20:06
  2. *Varning* Köp inte "PREMIUM GOLD" H1 XENON.
    Av McGilljam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 21:41
  3. VARNING ditec´s "quickdry skrapa"
    Av Clas.A i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •