Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Trött på allt negativt snack om Saab

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    641

    Trött på allt negativt snack om Saab

    På vartenda forum man besöker så snackas det skit om Saab. Skräpbil, växellådstuggare, etc. Börjar snart lacka ur helt.
    Droppen rann över när dom började prata plåtkvalitet på ett forum.

    Eftersom jag jobbar med diverse bilmärken och dess reservdelar kan jag säga följande.

    * Volvo har problem med passform på sina detaljer. Flertalet V70 rullar i landet med STORA karossskillnader. Kan skilja på upp till 8cm per sida i höjd
    På V/S40 samt nya V50's dörrar är hela nederkanten vågig ~~~. Påtalade detta för en försäljare och han sket nästa ner sig

    * Audi säger att deras bilar ej är riktade på. BS!!

    * Mercedes har och har alltid haft problem med svackor på spegelytor. Kolla under sidospeglarna!

    * BMW har problem att pressa fram innerdetaljen till dörrarna. Plåten veckar sig.

    Listan kan göras lång.

    mvh
    Allmänt trött på skitsnacket om Saab
    Quality Engineer - Paintshop & Packaging
    Key account member for Aston Martin, Honda, Volvo Cars, Saab

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Är väl dock lika mycket skitsnack om alla märken, bara att man lyssnar mest på snacket som handlar om märket som ligger närmast hjärtat

    Bläddra igenom detta forum så kan man läsa mycket skitsnack om andra märken även här.

    mvh

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    641
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Är väl dock lika mycket skitsnack om alla märken, bara att man lyssnar mest på snacket som handlar om märket som ligger närmast hjärtat

    Bläddra igenom detta forum så kan man läsa mycket skitsnack om andra märken även här.

    mvh
    Jo det är sant. Men det bilmärke som jämt är på tapeten på andra ställen är just Saab. Fast all PR är bra PR?!
    Quality Engineer - Paintshop & Packaging
    Key account member for Aston Martin, Honda, Volvo Cars, Saab

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 520
    Jag upplever att många klagar på SAAB för att det är just en svensk bil.
    Jag satt med tjejens farsa här nu om sistones och pratade lite bilar, eftersom han ska köpa ny bil - och karln har som mest komfort och bekvämlighet i tankarna.

    Ok fine, tänkte jag "Vad tror du om en SAAB 9'5? Eller en Audi?" eftersom det är bilar jag känner mig bekväm i själv. Iaf, så skrattar han nästan åt SAAB.
    Varför? Jo, av den enkla anledningen till att det är "allmänt känt som en svensson-bil".
    "Och en av världens säkraste bilmärken genom tiderna, med komfort i världsklass" predikar jag. Men han ville inte ge sig..

    .. Så vad gör han? Han bestämmer sig för en Lexus GS 300.
    2000rpm @ 120km/h och tyst som graven förvisso.

    Men SAAB? Hahaha heeh .. nae du.
    "Man får ju vad man betalar för" Jo, hej på er.
    mvh Johan Kullberg

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    mm, håller med om att det snackas mycket skit om saab. Har också varit med om situationer när folk skrattar ironiskt typ:

    Ja gillar saab / varför inte en saab / saab är bra..

    svar "SAAB!!??! HAHA, en saab? det betyder ju sälj aset annars byt, visste du
    inte det?"

    GRR, sen kan dom aldrig bemöta argument, utan alltid komma med tomma argument som "jag har hört osv."
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Bryr mig inte om skitsnacket....

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    svar "SAAB!!??! HAHA, en saab? det betyder ju sälj aset annars byt, visste du
    inte det?"
    Säger Andra Avundsjuka Bilister brukar jag svara då

    mvh

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skene
    Inlägg
    1 007
    Jag tror grejen e att dom e avundsjuka på oss som kör saab,Men dom vågar inte köpa en för att dom har pratat så mö skit om de bil märket å då skulle de ju se dumt ut om dom gick å köpte en saab efter allt skit snack.....Jag har en OG900 Aero -89 som e i bra skick å de e mycke bil för pengarna du har ju de mesta:Allt el,skinn,ett sjukt bra chassie,n jävulsk motor(Ännu mer djävulsk med lite trim)en snygg kaoss,vad mer kan man begöra men, men dee väl tur att vi har olika smak annars hade vi ju inte haft några volvosar att åkt ifrån..
    Är inne på min 5:e OG900 TurboDe räcker inte med mycke effekt,man ska ju kunna köra bil också!!!
    In hoc signo vinces 5146

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    493
    Nu vill inte jag kasta skit på SAAB, men det verkar vara svårt det
    här med dörrspeglar som Judge sa. När jag jobbade på saab
    så reagerade jag ofta när jag hade bilarna upplyftade så att
    ögonen kom i samma nivå som dörrarna under list.
    Tittade man efter sidan så var bilarna rejält vågiga i plåten.
    Funderade varför folk inte klagade, men antar att det är svårt att se
    när man tittar nedåt.

    Lyckades även få min bror att köpa en 9-5 alldeles innan jag bytte
    jobb. Trots att han var riktigt anti SAAB och rejält
    rejält pro vw/Audi, men efter han testat en ett år gammal passat.
    samt en 9-5 så fick han en väldigt konstig blick, han var övertygad
    att Passat var ett självklart val, men efter ha testat 9-5 så
    tyckte han att den känndes mera rejäl och trivsammare.
    Men det syndes att det var svårt för honom att erkänna.

    Jag har BMW i hjärtat, men har ändå gått i från riktig
    märkesfanatiker då jag inte ens kunde föreställa mig en bil
    utan blå propeller på ratten, till en allätare just nu kan jag åka vilket
    märke som hellst, vill testa en massa olika. Dock så fäster jag
    mig inte vid dom, som jag gör med BMW men det är
    det som är skönt, att bilen inte längre betyder så mkt. Utan det
    spelar ingen roll vad det står på bakluckan. Dock så har jag
    åkt så mkt saab under mina år på saabverkstad att det nog
    kommer dröja innan jag köper en sån. Är ju inget kul att
    testa ngt som man inte är nyfiken på.
    9-3 SC 1,9tid -08

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej.

    Jodå det där hör jag dagligen, men brukar kontra med:

    "Då noterar jag att du har en åsikt, och lovar att kontakta dig om, jag mot all förmodan skulle bry mig."


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Många har åsikt men kanske inte så många av dom som själva har kört en saab.
    Oftast övernstämmer ens uppfattning och värkligheten dålig överens.

    Men saab väcker väldigt starka känslor hos många.
    Om det är bra eller dåligt är en annan sak men man kan inte vara passiv till märket.

    Tror det skulle kunna förändra en hel del om många av dessa körde en saab och märkte skilnaden själv!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    339
    har snackat rätt mycke skit om saab och varit mycke skeptisk till att överhuvudtaget köpa en sån men efter de att jag skulle köpa en "slit och släng" bil som blev en saab 9000 2,0i så ändrade jag uppfattningen helt..... de var kanske inte så mycke att köra med men de var fanimej den skönaste bilen att köra...... har haft en mitsubishi lancer gti 93 som tyvärr en kompis krockade med! väldigt synd tyckte jag men så fort jag fått pengarna för bilen så fick jag ett bra erbjudande på en saab 9000 cd 2,3T och köpte den..... kan säga i nuläge att jag nästan tycker att de var skönt att inte ha mitsun kvar...... är helnöjd med saaben! den har en bra motor som drar jättefint på alla varvtal och behöver inte varvasur varje gång man ska rejsa lite. sen så har den komfort som är i överklass enligt mig..... min rygg är väldigt känslig för dåliga stolar och jag har aldrig haft ont i ryggen sen jag köpte saaben!

    har åkt de flästa märken men har aldrig åkt så skönt som jag gör i saab!
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Det som diskutteras här är väl ett av Saabs största problem genom tiderna. Nu snackar vi inte bilen Saab utan företaget. De har under alla tider varit "ingenjörsstyrda" och resonerat lite i stil med: "bra produkt säljer sig sjävt". (Vilket ju är väldigt fel...tyvärr)

    Nu har det ju inte riktigt varit så genom åren (att de sålt sig själva alltså). Saab har helt enkelt lite missat det viktiga för ett företag att bygga ett starkt varumärke som förknippas med något specifikt. Eller åtminstone under de senare åren kanske man ska tillägga.

    För något år sen höll en aktad fordonsforskare ett föredrag i USA för ca 200 personer. Han nämde då några olika bilmärken för den blandade församlingen och frågade vad de förknippar med just det märket. Han nämde både Tyska, Japanska och amerikanska märken...och så Saab. På alla de andra märkena var det alltid ett antal som vrålade i med något de förknippade märket med, men när han nämde Saab så blev det tyst.

    Vad tror ni här på forumet att Saab förknippas med i tex övriga Europa och USA?

    Kom då ihåg att Turbo är något som i stort sett alla tillverkare har och säkerhet...ja ta tex Renault... tror nästan alla deras bilar har 5 stjärnor i EuroNcap.

  14. #14
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234
    Visste ni att saab 92 hade lägre luftmotstånd än dagens bilar.. Den var som en flygplans vinge i profilen.. Det var ju flygplans ingerjörer som byggde saab.. Dom hade nog med vetenskap om aerodynamik än en bilingenjörer..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    283
    haha en annan kör ju 240 nu... men har saab keps på mig nästan jämt... fan vad folk glor... sen säger man bara att detta är skort bilen den fina bilen står hemma... dom blir lite tjuriga då (volvo nissarna)

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av OneK
    haha en annan kör ju 240 nu...
    Förrädare !

    Hade det inte varit för Saabkepsen så hade du legat på min "svarta" lista

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av -= Marcus =-
    Citat Ursprungligen postat av OneK
    haha en annan kör ju 240 nu...
    Förrädare !

    Hade det inte varit för Saabkepsen så hade du legat på min "svarta" lista
    Hade också en 240, men efter ett tag började man jämföra allt emd Saab, då sålde jag bilen fort och köpte en BMW, det enda bra med den var att den lät fint

    Undrar vad man ska köpa sig för bil nu, lutar åt en 900 turbo, bättre bil finns ju inte
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    222
    hej

    Får ständigt höra från familj och väner vad dum jag är som lägger ner så mycket tid och energi på en gammal saab. Tror jag aldrig har fått höra något vidare positivt från tilex kommpisar. MEN vem fan bryr sig. skrattar åt dom när dom sitter och drömmer om en gammal opel kadet GSI
    skratar åt pappa som sitter och är så stolt över sin nya golf. han vet ju knappt vart säkringshållaren sitter.

    Blev lite rörigt här men skit samma. jag älskar saab och då og900 i synerhet. skön, snabb (turbo) snygg, lätt att meka med. vad mer kan man begära?

    Mvh totte
    www.og900.tk kolla in mitt 900s projekt
    Saab 900s -90- under ombyggnad
    Saab 9000cse -95

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235

    Re: Trött på allt negativt snack om Saab

    Citat Ursprungligen postat av Judge
    * Volvo har problem med passform på sina detaljer. Flertalet V70 rullar i landet med STORA karossskillnader. Kan skilja på upp till 8cm per sida i höjd
    På V/S40 samt nya V50's dörrar är hela nederkanten vågig ~~~. Påtalade detta för en försäljare och han sket nästa ner sig

    * Mercedes har och har alltid haft problem med svackor på spegelytor. Kolla under sidospeglarna!
    Vadå, är plåten på 9-5 så bra då? Sämsta Toyotan plåtmässigt är en Lexus!

Liknande ämnen

  1. Pdif negativt
    Av KoktGrus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 15:43
  2. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 00:13
  3. Sugen på ny bil - positivt/negativt
    Av Lindgren_021 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 23:15
  4. Trött på snack om var 9-3 ska tillverkas
    Av Tappe i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-03-06, 03:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •