Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Nordictuning

  1. #1

    Nordictuning

    Hej på er

    Imorgon ska jag iväg och få ett steg 1 med e85 inlagt hos Nordictuning i Norrköping.
    Finns det ngn som har ngn erfarenhet från företaget och dess trim?

    Bilen som ska chippas är en 9-5 2.0t 2004 och ska få mellan 200-225 hk beroende på etanolmängden.
    Saab 9-5 Vector 2.0t 2004
    Nordic steg 1 med E85

    Linköping

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Nordictuning

    Kör på! De är stora bland Saab!

    Men visst alla kan göra fel ibland.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Nordictuning

    Använder du sökfunktionen så hittar du mycket information, vissa trimfirmor verkar ju enligt trådar här på forumet ha större andel problem med rasade motorer än andra redan vid låga effektuttag.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Nordictuning

    Jag fick deras steg 1 inlagt i min 9-3SS 2,0t i våras och är än så länge toknöjd. Bilen går bra och snålare än förut, blev en jäkla skillnad i drag. Kan dock inte uttala mig om hållbarheten då bilen bara gått ca 300 mil med trim.

  5. #5
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Nordictuning

    Var och varannan på detta forum har kört eller kör med program från de flesta trimfirmor vi har i vårt land.
    Du kan nog vara lugn, alla bilar kan få problem men det är inget du behöver tänka på just nu.. bara ut o njut av din nya bränsleförbrukning

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    107

    Re: Nordictuning

    Hur är det egentligen, om man kör helt vanligt med bilen och inte är en sådan som burnar och håller på.

    Går kopplingen och allt det där ändå sönder mycket fortare?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    16

    Re: Nordictuning

    Nordic har bra programvaror men personligen föredrar jag Trollspeed

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    87

    Re: Nordictuning

    Har vart på Nordic många gånger , från steg 3 o till etanol osv , aldrig vart några problem bra jobb o vänligt bemötande o inga problem med mjukvara etc såhär långt! Rekommenderas!
    Saab 900 2.0T -95

  9. #9

    Re: Nordictuning

    Skönt att höra att många är nöjda. Ser fram emot morgondagen
    Saab 9-5 Vector 2.0t 2004
    Nordic steg 1 med E85

    Linköping

  10. #10
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Nordictuning

    Citat Ursprungligen postat av c014
    Hur är det egentligen, om man kör helt vanligt med bilen och inte är en sådan som burnar och håller på.

    Går kopplingen och allt det där ändå sönder mycket fortare?
    Nä, kör man helt vanligt och inte "utnyttjar" trimmets egenskaper bör allt slitas som det gjorde innan.
    Men så kör man i regel inte, man gasar ju på lite extra där det behövs och när man känner för det. Då ökar slitaget såklart..

    De som trimmar av bränsleekonomiska skäl är nog lätträknade jämfört med de som "vill ha lite mer krut för det e sköjj"

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    107

    Re: Nordictuning

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Citat Ursprungligen postat av c014
    Hur är det egentligen, om man kör helt vanligt med bilen och inte är en sådan som burnar och håller på.

    Går kopplingen och allt det där ändå sönder mycket fortare?
    Nä, kör man helt vanligt och inte "utnyttjar" trimmets egenskaper bör allt slitas som det gjorde innan.
    Men så kör man i regel inte, man gasar ju på lite extra där det behövs och när man känner för det. Då ökar slitaget såklart..

    De som trimmar av bränsleekonomiska skäl är nog lätträknade jämfört med de som "vill ha lite mer krut för det e sköjj"
    Okej, tack för svaret

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    56

    Re: Nordictuning

    Citat Ursprungligen postat av fredde08
    Nordic har bra programvaror men personligen föredrar jag Trollspeed
    Skulle du kunna vidareutveckla ditt svar. Jag/vi skulle gärna vilja veta varför du föredrar det nämnda.

  13. #13

    Re: Nordictuning

    Hej igen, har nu fått steg 1 med etanol inlagt. Visst blev det en härlig skillnad

    Tänkte jag skulle passa på med ett litet test ang bränsleförbrukningen, så på E4an mellan Linköping och Norrköping nollade jag färddatorn och mätte förbrukningen i två mil motorväg. På ditvägen låg jag i 119 kmh farthållare och hade en snittförbrukning på 0.83 på hemvägen efter trimmet hade jag på samma sträcka och hastighet med farthållare en förbrukning på 0.79. Visst kan det skilja på olika faktorer typ höjdskillnad och motvind men jag blev inte ledsen...
    Saab 9-5 Vector 2.0t 2004
    Nordic steg 1 med E85

    Linköping

  14. #14

    Re: Nordictuning

    Hej igen.

    Har nu kört ett tag med trimmet och är fortfarande nöjd med prestandan. Bilen går bra på 95 oktan och riktigt bra på etanolen. Dock upplever jag att den drar oförskämt mycket när jag kör på etanol eller blandad soppa.

    Idag körde jag min fasta sträcka på motorvägen mellan Norrköping och Linköping och ligger stabilt på farthållare i 120 och har en förbrukning på 0.79 med endast bf95 när jag ska hem så slår jag i 13.5 liter etanol vilket är ca 20%. På samma sträck höjs då förbrukningen till 0.89! Allt enligt färddator.

    Milkostnaden för bf95 blir 10,90 (13,83x0,79=10,92)
    Milkostnaden för 20% etanol 11,50 (12,98x0,89=11,55)

    Etanolblandningen uträknad: 8x13,83 + 2x9,59 / 10 = 12.98

    Det känns ju inte så bra...ska fortsätta logga för att se om tendensen fortsätter.
    Saab 9-5 Vector 2.0t 2004
    Nordic steg 1 med E85

    Linköping

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Nordictuning

    Hur räknar du då ut milpriset på etanolblandningen? Det känns som att något inte stämmer...

    När jag räknade på min 9-3SS förra hösten, så kom jag fram till en vinst på ca 0,5kr/mil på ren E85 jämfört med bensin. Då räknat på en bensinförbrukning 0,95l/mil och etanol 1.3l/mil. Sedan dess har bensinpriserna gått upp en del medan E85 bara gått upp lite, så det borde vara bättre förtjänst idag.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Nordictuning har vårpriser, ska jag satsa (9-3 SS 2.0t)
    Av MiLi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •