Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Glappande hjul, trasigt hjullager?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    17

    Glappande hjul, trasigt hjullager?

    Hej! Jag demonterade tidigare i veckan höger drivaxel för att byta en trasig damask. När jag monterat allt igen och körde hörde jag ett skrapande ljud vid fullt rattutslag, som jag kunde misstänka att det var bromsen som låg emot. Märker när jag ska plocka ner oket at hela hjulet går att vicka på i alla riktningar. Även drivaxeln har ett visst spel inåt och utåt.

    Monterade ner drivaxeln idag igen för att undersöka om allt var som det skall, och jag ser inget som skulle kunna vara fel.

    Kan det vara hjullagret som har gett sig? Hör nämnligen inte något missljud från det. Är det logiskt att även drivaxeln går att vicka på isådanafall? Är det någon fara att köra såhär i några dagar(behöver bilen starkt..)

    Detta är förövrigt inget man märker av när man kör bilen, bara när den är upphissad på domkraft och man vickar på hjulet.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Glappande hjul, trasigt hjullager?

    Jag skulle inte köra med ett vickande hjul, det är ingen som vet vart det kan ta vägen...
    Märkte du av något glapp innan du demonterade första gången? Annars ligger det onekligene nära till hands att något inte blev som det skulle vid ihopsättningen
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    17

    Re: Glappande hjul, trasigt hjullager?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Jag skulle inte köra med ett vickande hjul, det är ingen som vet vart det kan ta vägen...
    Märkte du av något glapp innan du demonterade första gången? Annars ligger det onekligene nära till hands att något inte blev som det skulle vid ihopsättningen
    /Johan
    Nepp, märkte ingenting innan, men det skulle likagärna varit så att det glappade innan med.

    Någon som vet ifall det kan vara hjullagret? Borde det inte bli något sorts missljud?

Liknande ämnen

  1. 93- AC remhjul hjullager trasigt
    Av eighty i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-03, 00:41
  2. Glappande hjullager SAAB 9-3 SS?
    Av ottovonkopp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 10:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •