Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Hej på er,

    Har precis skaffat mig en 9-5 Aero -04 manuell med ESP och skulle vilja köra på E85. Har läst mängder av trådar om detta men jag hittar bara bra guider för hur man kopplar in Canusb i en 9-3. Hittar inget som gäller 9-5. Skulle vilja veta vart det bästa stället är och till vilka punkter/kablar jag skall koppla in mig. Såg att i 9-3 kunde man koppla in sig genom AC. Är det kanske exakt samma inkopplingsätt som gäller för 9-5 också?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  2. #2

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Det funkar att koppla in sig på ac:n i 9-5 också ibus anslutning är det där.
    Men du har esp då är det lätt att koppla in sig på styrvinkelgivaren på rattstången där är det pbus anslutning.
    Pbus anslutningen är mycket snabbare än ibus i min bil är pbus även mycket stabilare.

    Grön och vit kabel är det som du skall koppla in dig på.

    Se till att du har en extra styrbox bara för förr eller senare råkar du ut för en misslyckad skrivning då måste du öppna styrboxen och löda en stiftlist och använda ett bdm interface för att kunna skriva till boxen.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Tack för hjälpen! Så för P buss räcker det med två kablar? Grön och vit kabel skall kopplas vart på DB9 kontakten?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Om det är standard DB-9 för CAN så finns pin-out här:
    http://www.keil.com/support/man/docs/mc ... to_can.htm
    Längst ner.

    Dvs CAN-high är nr 7.
    CAN-low är nr 2.

    Jag vet inte om du behöver gemensam jord. Beror nog lite på om du tar ström till datorn från bilen eller via el-nätet.

    Om du kör datorn via batteri eller strömförsörjer datorn från bilen skulle jag skita i den gemensamma jorden.

    Grön ska tydligen vara CAN-low. Vit = CAN high. Dubbelkolla gärna detta!
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Om du skall byta programvara så rekommenderar jag starkt att du gör sånt med boxen på skrivbordet. De gånger jag programmerat box i bil har det skitit sig, då är det lagom kul att komma igång igen.
    Det du behöver är krokodilklämmor eller en handske från skroten och ett bra nätagg. Slutligen behöver du ett 120 Ohms motstånd över can high/low för att få riktigt stabil kontakt med boxen. Sen jag fixade så jag kunde programmera på detta sätt det så har jag inte fått stopp i någon programmering.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Hmm... jag hade tänkt mig att köra med en Canusb ifrån Lawicell http://www.canusb.com/ och sitta i bilen och programmera boxen över p buss. De flesta verkar göra på det viset men om det inte fungerar i bilen så får jag tänka om Bygger man sitt eget interface med hjälp av original kontakt och kablar då alltså samt ett bra dc nätagg? Behövs en äldre dator med serieport antar jag?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Om du skall byta programvara så rekommenderar jag starkt att du gör sånt med boxen på skrivbordet. De gånger jag programmerat box i bil har det skitit sig, då är det lagom kul att komma igång igen.
    Det du behöver är krokodilklämmor eller en handske från skroten och ett bra nätagg. Slutligen behöver du ett 120 Ohms motstånd över can high/low för att få riktigt stabil kontakt med boxen. Sen jag fixade så jag kunde programmera på detta sätt det så har jag inte fått stopp i någon programmering.
    Behövs verkligen termineringen?
    Den bör ju vara inbyggd i varje enhet. Dvs i motorstyrdonet samt i CAN-USB adaptern.
    Har bara använt CAN-king på I-bussen, och då använde jag ingen terminering.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    "Därom tvistar de lärde", men enligt min erfarenhet så blev det rejält mycket stabilare med termineringen. Jag tror faktiskt den behövs när man kör boxen utanför bilen. Slut och början på bussen skall ju vara terminerad och om man bara har canusb och box, ja, då måste ju båda ändar vara terminerade. Skall man köra i bil så måste man ju se till att man kopplar in sig "på vägen" så det finns en enhet efter adaptern som är terminerad.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    119

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Om du skall byta programvara så rekommenderar jag starkt att du gör sånt med boxen på skrivbordet. De gånger jag programmerat box i bil har det skitit sig, då är det lagom kul att komma igång igen.
    Det du behöver är krokodilklämmor eller en handske från skroten och ett bra nätagg. Slutligen behöver du ett 120 Ohms motstånd över can high/low för att få riktigt stabil kontakt med boxen. Sen jag fixade så jag kunde programmera på detta sätt det så har jag inte fått stopp i någon programmering.
    Hur många ampere skall den klara av? Fungerar det med att ta en batteriladdare som strömkälla?
    9-5 Aero Kombi M00 (260hp) manuell vxl, Rostfritt Sportsystem 2,5" från kat och bakåt.

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Ja kör med en sån här från Kjell & Company funkar kalas.

    http://www.kjell.com/content/templates/ ... 4401&path=

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Hmm... jag hade tänkt mig att köra med en Canusb ifrån Lawicell http://www.canusb.com/ och sitta i bilen och programmera boxen över p buss. De flesta verkar göra på det viset men om det inte fungerar i bilen så får jag tänka om Bygger man sitt eget interface med hjälp av original kontakt och kablar då alltså samt ett bra dc nätagg? Behövs en äldre dator med serieport antar jag?
    Jag har bara programmerat i bilen.
    Har fått skrivfel 2ggr ena gången var mitt eget fel andra gången vete fan vad som gick fel dock var den gången via ibus som i mitt tycker verkar vara mycket mer instabil än pbus.

    Har programmerat min biopower ca 30ggr utan bekymmer via pbus.
    Programmerat en aero 3ggr via ibus och bara haft trassel sista gången resulterade i låst box och lite lödning för att kunna använda bdm.
    Numer programmerar jag bara den bilen via usb-bdm i bilen.

    Jag använder alltid batteriladdare och stänger av allt som inte behövs typ acc,radio osv.
    Datorn har jag också nätansluten.
    Glöm inte att dra ur säkring för fläkten annars börjar den snurra under programmeringen.

    Sedan dubbelkolla att allt är rätt innan du skriver och efter, får du skriv fel så prova igen tills det funkar stäng bara inte av tändningen eller gör boxen strömlös förrän du har en lyckad skrivning till boxen.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Saabopenprog har jag kört med på flera bilar och det har aldrig krånglat när man kört via i-bus .

    Edit: Utan att terminera.

    Marz

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Känns som att jag borde testa med att programmera över p buss, dock med en box i reserv. Kan man ta vilken T7 box som helst? Det bästa vore om man gjorde den första "oskulds"-tagningen med någon som kan detta. Någon i Landskrona-Helsingborg-Åstorp området som har lust?
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  14. #14

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Det går bra med alla boxar bara mjukvara som skiljer mellan b205x-b235x boxarna är identiska.
    Kolla bara så att det är tillverkningsdatum efter -00 på boxen.

    http://bilder.lagabasen.se/delar/1106/1106124912vy1.jpg
    Tillverkningsdatum på denna är 02/07/00 så vet du vart du skall kolla.

    Äldre boxar var det mycket problem med dock är de flesta boxar utbytta så även om bilen är från -98 så är i de flesta fall boxen nyare.

    mvh

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    "Därom tvistar de lärde", men enligt min erfarenhet så blev det rejält mycket stabilare med termineringen. Jag tror faktiskt den behövs när man kör boxen utanför bilen. Slut och början på bussen skall ju vara terminerad och om man bara har canusb och box, ja, då måste ju båda ändar vara terminerade. Skall man köra i bil så måste man ju se till att man kopplar in sig "på vägen" så det finns en enhet efter adaptern som är terminerad.
    Hur långa snören har du egentligen?

    Jag hade inga problem med oterminerad interfaceände och det blev inte bättre med motstånd.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Hö, hö, hö.

    Nå, vad jag menar är att om du kopplar in dig vid t.ex. ACC (I-BUS då) och behåller ACC-panelen inkopplad så är ju den terminerad och därmed räddar dig. Om du däremot kopplar ur ACC-panelen så finns det ingen terminering.
    Jag upplevde stor skillnad i överföringshastighet.
    Dessutom, i T5-bilar där CANBUS egentligen inte finns i bilen (ng900 och 9000 då) så är det väl mer eller mindre en nödvändighet för att få det att funka?

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Dessutom, i T5-bilar där CANBUS egentligen inte finns i bilen (ng900 och 9000 då) så är det väl mer eller mindre en nödvändighet för att få det att funka?
    I min 9000 körde jag utan terminering på interfacesidan.

    Med tanke på att gångtiden i kabeln för signalerna är närmare ljushastigheten så skulle överföringshastigheten vara mycket snabb för att reflexionen skall störa överföringen.

    Men som vi alla vet.

    Teori är när man vet hur något fungerar men det behöver nödvändigtvis inte vara i drift.

    Praktik är när något fungerar men man behöver nödvändigtvis inte veta hur det fungerar.

    Många gånger är teori och praktik förenade, inget fungerar och ingen vet varför.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    När jag byggde ett nätverk med 3 noder blev det enbart ERROR-frames utan terminering, trots att kabellängden var strax under 1 meter, bithastighet 125000 bit/s

    För att nämna motsatsen kopplade jag in mig istället för AC-panelen utan göra en extra terminering och hade inga som helst problem. Dock lyssnade jag enbart. Jag har aldrig skrivit till styrdonet.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Ett avslutningsmotstånd måste man ha, så hög är inte dämpningen i koppar att man klarar sig utan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Hur kopplar jag in CANUSB i en 9-5?

    Får se när jag vågar mig på detta, alla verkar ha sina egna preferenser och erfarenheter. Bilen går bra men jag vill helst köra på E85. Om någon känner för att hjälpa till finns en flaska starkt som tack för hjälpen.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

Liknande ämnen

  1. CANUSB Adapter
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 15:09
  2. canusb hjälp
    Av jonnyfrej i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 08:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •