Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Handsfree på ng9-3 MY03-06

  1. #1
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Jag skulle vilja ha en blåtandshandsfree på min 9-3SS-05. Det är en Vector 2.0t. Vad finns för alternativ och vad behövs?

    HF-förberedelse borde man väl ha till att börja med. Hur vet man om man har det? Det var lite knepigt att reda ut vad det egentligen var för utrustning på bilen original. Finns det något enkelt sätt att se om man har HF-förberdelse? T.ex med något visst kontaktdon eller liknande?

    Om man inte har det, går det att sätta in ett från skroten t.ex? Eller är det väldigt mycket kabeldragning o annat jobb?

    Någon som vet vad det finns för bra Blåtands-HF idag som skulle kunna integreras i bilen med HF-förberedelse?

    Om man inte har HF-förberedelse och inte kan ordna det, är det någon helt fristående med egen mic/högtalare som gäller då? Exempel?

    Det bästa vore ju givetvis att få det integrerat med bilen, både display med telefonbok och rattknappar. Speciellt eftersom jag har en skadad arm.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Är bilen utrustad med pilotpkt.? I så fall har du TEL1.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Ingår det allt i pilotpaktet? Vad är TEL1 och skiljer från TEL2?

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Citat Ursprungligen postat av anders.lagerstrom
    Ingår det allt i pilotpaktet? Vad är TEL1 och skiljer från TEL2?
    Ja TEL1 alltså handsfree förberedelse har vad jag vet alltid ingått i pilotpkt.
    Har ju själv haft en m03 en m05 samt en m06 med det.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Det låter ju kanon måste jag säga!
    Lättaste sättet att få telefonen då? Någon variant av Parrot?

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Själv kör jag med Belkin Aircast Auto HandsFree kopplad till AUX'en: http://www.belkin.com/IWCatProductPage. ... _Id=530115

    Det enda jag har att anmärka på är att jag inte är helt nöjd med ljudkvalitén, men det har nog mera med det dassiga ljudet i bilen sig självt att göra (min AMP1 är död så det "saknas" en del ljud).
    Framförallt i lite högre hastigheter (140+ km/h) på vissa asfaltstyper blir det lite svårt ibland att höra den man pratar med, måste komma mig för att dämpa dörrarna och få fart på AMP1 tror jag bestämt.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Okej, jag har själv en vanlig blutooth mottagare i bilen som egentligen är till för att ha hemma men har en strömadapter bara. http://www.belkin.com/uk/IWCatProductPa ... _Id=508910
    Dock tycker jag att det är ett brummande ljud i bakgrund, mkt irriterande men kan inte komma på en lösning....
    Undrar om varienten du har är bättre?! Hur funkar det med mikrofon?

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Jag har gjort lite jämförelser mellan Belkin aircast'en, Sony Ericsson MW600 bluetoothstereo-headset och vanlig kabel från mobilen till AUX och då kört Spotify för musiken och kan inte påstå att jag märker någon markant skillnad i kvalité på ljudet (jag tycker rent generellt att ljudet är lite sämre när jag kör via AUX än om jag t.ex. spelar en CD).

    Vad gäller mic'en så tycker/tror jag det fungerar bra, det är aldrig någon som har klagat när vi haft mobilsamtal på att de inte hör vad jag säger.
    Det är däremot i lite högre hastigheter som jag ibland tycker det är svårt att höra vad den jag pratar med säger, men det beror ju då på alla yttre omständigheter då det ju inte längre är knäpptyst i bilen när man ligger i de högre hastigheterna.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Själv kör jag med Belkin Aircast Auto HandsFree kopplad till AUX'en:

    Hur gör du då för att svara eller ringa? Då måste du väl välja över till AUX först varje gång du skall använda HF? Plus att stereon alltid måste vara på för att få HF-funktion...

    Låter väldigt bökigt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Vad jag förstår kan du besvara samtalet med att trycka på enheten. Dock måste du välja aux för att samtalet skall fungera, kopplar inte över sjhälv.

  11. #11
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 215
    Medlem#
    8541

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Själv kör jag med Belkin Aircast Auto HandsFree kopplad till AUX'en:

    Hur gör du då för att svara eller ringa? Då måste du väl välja över till AUX först varje gång du skall använda HF? Plus att stereon alltid måste vara på för att få HF-funktion...

    Låter väldigt bökigt.
    För mig är det inte så bökigt att "stereon alltid måste vara på", och ännu mindre jobbigt då det i allmänhet är skit på radion och på en CD-skiva får man bara in 80 minuter ljud, så kör jag alltid musik från Spotify i mobilen vilket gör att stereon alltid är på AUX för min del.

    Men det är klart att om jag tyckte om "Humorhimmlen Lab på P3", "Ring så spelar vi på P4" eller "LL Cooool J feat. Snoop Dog and Kanye West introducing 50 Cent and his mofo HO's mixat med ungefär 20 gånger så mycket reklam som musik på NRJ" var något att lyssna på så hade det möjligvis skapat problem för mig att sträcka tummen och trycka på SRC-knappen på ratten två gånger för att byta till AUX när jag ska ta ett samtal på mobilen som jag tycker är tillräckligt viktigt att besvaras.

    Tyvärr måste jag i alla lägen själv antingen trycka på knappen på Belkin-enheten, som jag har placerad bredvid ratten, eller trycka på svars-knappen på mobilen.

    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  12. #12
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Själv har jag en Sony Ericsson HCB300 installerad sen föregående ägare, denna har tyvärr
    utgått men dess efterträdare HCB400 ska finnas att få tag i fortfarande har jag för mig.

    Syns i silver lysandes mellan icm:en och ac:n.


    Kolla denna denna tråd även om den gäller en 9-5.
    viewtopic.php?f=6&t=276879
    Klart ett prisvärt alternativ om man inte vill lägga ut ett par tusingar på en parrot etc.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Antar att bilen då ska vara HF-förberedd för att få det att fungera. Kan du då svara med rattknapparna också? I mitt fall är det bara svara jag egentligen behöver göra. Inte ringa upp. Men svara måste gå att göra från bilens rattknappar annars funkar det inte.

    AUX-varianten är inte något alternativ ö.h.t. Jag lyssnar mycket på både radio och CD så det går bort att hålla på och byte ingång varje gång man ska svara på samtal. Eller så har man kanske inte ens stereon igång. Då ska den först startas.

    Nästa fråga: Hur fungerar blåtands-HF med flera blåtandsmobiler i bilen? Går det bara att para blåtanden med en mobil åt gången eller flera? Betänk att man är två eller flera i familjen som regelbundet kör bilen. Om bara en kan vara parad så är det ju oanvändbart. Då måste den ju paras om varje gång man byter förare.

    Om däremot flera kan vara parade, så måste man ju isåfall kunna välja telefon när man åker två eller flera i bilen med parade mobiler.

    Någon som har erferenhet och vet hur systemen brukar funka?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Antar att bilen då ska vara HF-föberedd för att få det att fungera. Kan du då svara med rattknapparna också? I mitt fall är det bara svara jag egentligen behöver göra. Inte ringa upp. Men svara måste gå att göra från bilens rattknappar annars funkar det inte.
    Precis, nej tyvärr! jag trycker på svarsknappen på lilla dosan du ser på bilden
    alternativt mobilen.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Då hjälper det ju tyvärr inte mig med bara en fungerande arm. Det måste kunna göras från rattknapparna. Eller är det bara inbyggd telefon som kan besvaras med rattknapparna?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Då hjälper det ju tyvärr inte mig med bara en fungerande arm. Det måste kunna göras från rattknapparna. Eller är det bara inbyggd telefon som kan besvaras med rattknapparna?
    Såg nu att du hade nedsatt funktion i armen, sorry! läste för fort.
    Nu vet jag inte hur bra det funkar men Parrot har ju i alla fall
    röststyrning i vissa modeller. Kanske kan va en lösning?

    Typ denna?
    http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 3646.4711/

    Och kablage från Saab, tror jag läste om den i en annan tråd.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Ingen som hade någon som helst erfarenhet av det här med två telefoner mot en blåtands-HF?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Öppnar upp den här tråden igen då frågan är aktuell igen.

    Är det ingen som har erfarenhet av hur sådana här grejor (Parrot t.ex) fungerar med avseende på flera telefoner, som i min sista fråga?

    Våran Polo med inyggd blåtands-HF original, kan ha flera telefoner parade samtidigt. Sedan blir det den telefonen som bilen först får kontakt med som blir vald vid varje tilllfälle. Sedan ska det visst gå att ändra i efterhand via menyerna också, men det har vi aldrig använt. Det är ju oftast föraren som kommer först till bilen och i annat fall så får passageraren bara vänta lite tills föraren stigit in och blivit accepterad.

    Vad gäller rattknappen så har jag en fundering. Det går ju utmärkt att svara på telefonen också. Alltså skulle man kunna ha en blåtands CAN-adapter sittande på CAN-bussen och sedan en liten app som lyssnar på CAN-meddelandet för svaraknappen och lyfter på luren. Borde väl kunna fungera. Om jag inte minns helt fel så är väl ELM327 kababel till att avlyssna generella CAN-meddelanden också. En sådan med blåtand som är parad med telefonen, borde ju egentligen vara allt som behövs förutom appen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Jag har monterat en Nokia CK-100 i min 9-3a. Utgången modell, men Nokias HF finns ofta billigt, nya, på t.ex. ebay (modellerna ck-100/ck-200/ck-300).

    Funktionsmässigt har CK-100 både vanlig telefon-handsfree och A2DP (musikstreaming). A2DP kommer ut på RCA-kontakter, som man ansluter till bilens aux-ingång.

    Angående flera telefoner, så kan upp till 8 enheter paras. När tändningen slås på så har senast anslutna telefon prioritet. Om den inte finns inom räckhåll, så väljs näst senaste, osv.

    Om "fel" telefon är ansluten, så måste man stänga av man av bluetooth på den telefonen, och gör en ny scanning för att ansluta till "rätt" telefon.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  20. #20
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Handsfree på ng9-3 MY03-06

    Det där låter ju jobbigt. Hur sjutton ska man då göra om om man turas om att köra bilen men ofta också åker med den andre? Typ som att jag kör alltid när vi är två men hon när hon är ensam. Då skulle hon behöva slå av blåtanden i sin telefon var gång jag ska köra med oss båda efter att hon har kört. Det låter ju, ärligt talat, helt idiotiskt. Så vill vi ju absolut inte ha det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. C-lås random NG 9-3 MY03
    Av Byggjanne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 21:05
  2. 9-3SS MY03 ESP frågor...
    Av jokke holmkvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 18:20
  3. Normal oljeförbrukning 9-5 SC 2,3t MY03?
    Av mange69 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 16:12
  4. Normal oljeförbrukning 9-5 SC 2,3t MY03?
    Av mange69 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •