Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9000 CSE problem

  1. #1

    Saab 9000 CSE problem

    Tjenare!

    Köpte en Saab 9000 2.3T -95 automatare för ca 2 år sedan.
    Den har stått ca 1 år nu men ska börja använda den nu hade jag tänkt. Det finns en del fel på den men tänkte höra om någon här kanske vet vad felet är innan jag lämnar in den.

    1. Motorlampa lyser. När jag ger kraftig gas så hackar den. Ibland mjukt precis som den laddar om men ibland riktigt hårt precis som om motorn stänger av sig i ca 1 sek. Nämnvärt är att motorn bytades ut för ca 1 ½ år sedan, sedan dess har motorn bettet sig så och motorlampan lyst.
    Tänker inte lämna tillbaka bilen till verkstaden som bytade motor för dom är efterblivna och kommer inte till skott.

    2. Motortempmätare, bränslemätare samt turbotrycks mätare fungerar inte. Alla sitter i samma "cirkel"

    3. ACC blåser bara varmluft. Har någon gång blåst bara kallluft. Kvittar hur jag ställer in den så kommer de bara varmluft, har tryckt Auto och knappen nere till höger samtidigt och då kommer en 1:a upp.

    4. Bilen kan inte stå ett par dagar utan att batteriet dör, har köpt nytt batteri utan att de hjälper.

    5. färddatorn visar endast temperatur, allt annat står de 0 på förutom bränsle kvar som ibland står 999 på och volt som står 23.5.

    Ja de var allt Hoppas någon orkar ge sig på detta, hört sökt runt mycket och hittat vissa saker jag ska prova men tänkte kolla här först.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9000 CSE problem

    Först och främst skulle jag ju kolla upp det där om voltmätarn stämmer. Bilen ska ha 14 volt när den laddar, inte 23,5. Kolla med multimeter mot batteriet om det är färddatorn som har fel eller om den laddar för mycket. Är ju inte alls så konstigt om merparten av systemen ballar ur om det stämmer.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Saab 9000 CSE problem

    De va mycket fast ändå inte.

    Att batteriet laddar ur kan ha fler orsaker som centrallåsmotor som inte stänger utan drar ström. Men tyvärr så är det troligtvis tjyvström genom generatorn som ställer till det. Därav att voltmätaren får spel då dioderna inne i generatorn är kassa samt regulatorn fått spel/trasig.

    Motorlampa? Då delar av panelen ej funkar så är det definitivt elfel. Dålig kassett. Allmänt glapp.

    Trasiga vacuumslangar. Köp ett par meter och byta alla du hittar. Utom till mapsensorn som sitter på torpedväggen till höger bakom motorn. Den e lite speciell och torkar/läcker sällan.
    Och det finns en s.k. kolkanister som sitter ute i hjulhuset på höger sida som har en ventil. Läcker den ventilen blir det Check engine direkt. Om bilen stått så kan det vara mer.

    Iaf några relativt enkla tips.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: Saab 9000 CSE problem

    Tack, ska prova båda era tips! Dock så lös motorlampan direkt efter motorbytet, dock fungerade mätarna ett bra tag efter.
    Verkstaden som gjorde motorbytet felsökte motorlampan som visade på trasig lamba sond tror jag de var, de provade att byta den 2 ggr utan resultat. Därför tänkte jaglämna den direkt till Saab istället men tänkte lagaså mycket som möjligt själv först så man kan hålla ner kostnaderna

    ps. Med motorlampa menar jag check engine

Liknande ämnen

  1. Saab 9000-97 Abs problem!!!!
    Av eddy79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-15, 13:40
  2. El problem/Saab 9000 2.3T 96:a
    Av Zaab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 18:49
  3. ABS-Problem SAAB 9000
    Av hagv i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 18:28
  4. Saab 9000 CDE problem
    Av Cederholm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •