Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: 10 års ägande 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132

    10 års ägande 9-5

    Nu har jag snart haft min 9-5 sedan 2.3t i 10 år. Den är inköpt hösten -01 och hade då gått 12000 mil. Idag har den gått 23000 mil. Här kommer en liten sammafattning av vad som strulat med åren:

    2004 14000 mil
    Bakre ljuddämpare rostat sönder
    AC nytt torkfilter
    Nytt spjällhus

    2006 16000 mil
    Multiremmen gick av när svågern lånade bilen.
    TK gick sönder på landet. Fick skjuts bort till närmaste SAAB åf som utan att blinka lånade ut en ny för test.

    2007 17000 mil
    Batteriet dog.

    2008 18000
    Bakre ljuddämpare hål. ( igen )
    Nya bromsskivor + belägg fram

    2009 19000 mil
    Ny turbo
    Vevaxelgivare

    2010
    Kabel av i genomföring till bakluckan.

    Status efter 10 år: Bortsett från lite rost på ena hundbenet och en SID som fattas ett par rader så är den som ny.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    10 års ägande 9-5

    Låter som en Askungen saga

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    101

    Re: 10 års ägande 9-5

    Vad rädd jag blir av att äga en saab när jag läser det här, en släkting till mig hade en Volvo S70 T5 i 8 år utan några problem.
    Saab 9-3 TTID Aero automat 2008 SÅLD
    Volvo V70 Bifuel Addition -05

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: 10 års ägande 9-5

    Låter som för alla saab 9-5 98-02. :P

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: 10 års ägande 9-5

    Citat Ursprungligen postat av TrevligSE
    Vad rädd jag blir av att äga en saab när jag läser det här, en släkting till mig hade en Volvo S70 T5 i 8 år utan några problem.

    90% av sakerna som har gått sönder eller tagit slut är ju sånt som skall bytas enligt service programet för bilen

    turbo och tk är ju förbruknings matrial sen att man inte vet exakt när det skall bytas är en annan sak men batteri bromsar ljudämpare multirem allt är sånt som slits med milen och åren och kan inte betraktas som havrerier

    igentligen är det bara spjällhuset och vevaxelgivaren som man skulle vilja vänta sig mera av tyvärr så är dessa en svag punkt

  6. #6

    Re: 10 års ägande 9-5

    Jag blir inte ett dugg rädd. Det är ju bara att göra det som krävs !

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    132

    Re: 10 års ägande 9-5

    Spjällhuset krånglade ala standardfelet med rengöring, omprogrammering och till slut byte.

    Remmen byttes ju vid 11000 så den betraktar jag som haveri. Den var inte ett dugg sliten utan hade gått rakt av. Såg ut som den var skuren med kniv typ.

    Ljuddämparen som bara höll 4000 borde ju ha hållt bra mycket längre tycker jag.

    Med AC får man nog med något problem under 10 år oavsett bilmärke.

    Vevaxelgivaren byttes efter några hack på motorvägen och startproblem med varm motor en gång.

    Övriga poster betraktar jag som normalt slitage. Är mkt nöjd med bilen och siktar på minst 30k mil innan det är dags för ny.

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: 10 års ägande 9-5

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    turbo och tk är ju förbruknings matrial sen att man inte vet exakt när det skall bytas är en annan sak men batteri bromsar ljudämpare multirem allt är sånt som slits med milen och åren och kan inte betraktas som havrerier
    Bara en saab-ägare skulle kalla turbo och tändkasset för förbrukningsmaterial!
    Sådana saker ska hålla bilens livslängd, att dom sen inte gör det på Saab och många andra märken betyder inte att dom automatiskt bör kallas förbrukningsmaterial.

    Jag sålde nyss en 9000 med 29.000 mil på mätaren. Vare sig turbo eller tändkasset hade bytts någon gång, ändå var turbon helt utan glapp och gick klockrent, och tändkassetten hade aldrig strulat.
    Hatar att låta gammalmodig, men vad gäller kvalitén på Saab så nog fan var det bättre förr!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: 10 års ägande 9-5

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    turbo och tk är ju förbruknings matrial sen att man inte vet exakt när det skall bytas är en annan sak men batteri bromsar ljudämpare multirem allt är sånt som slits med milen och åren och kan inte betraktas som havrerier
    Bara en saab-ägare skulle kalla turbo och tändkasset för förbrukningsmaterial!
    Sådana saker ska hålla bilens livslängd, att dom sen inte gör det på Saab och många andra märken betyder inte att dom automatiskt bör kallas förbrukningsmaterial.

    Jag sålde nyss en 9000 med 29.000 mil på mätaren. Vare sig turbo eller tändkasset hade bytts någon gång, ändå var turbon helt utan glapp och gick klockrent, och tändkassetten hade aldrig strulat.
    Hatar att låta gammalmodig, men vad gäller kvalitén på Saab så nog fan var det bättre förr!

    att motsvarnade tändmoduler och tändspolar håller på andra bilmärken är ren löng om man vill ta till grova ord visst på vissa bilar gör det de men inte på dom flest samma gäller saab, vad det gäller turbon så kan den hålla 30 000mil utan problem beroende på körsätt och olje/luftfilter byte sköts.


    har kört en rad andra bilmärken och tändspolar tändmoduler rotor tändkablar mm går alltid sönde rför eller senare .

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: 10 års ägande 9-5

    6 månaders V70 II Diesel ägande:

    Byte A/C kompressor

    Motorbyte ( Slurprade i sig 8L olja /1000 mil )

    Högtalare i höger bakdörr

    Styrenhet infotainment

    Bromsskivor fram

    Bakre torkarmotor

    Styrväxel
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: 10 års ägande 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    6 månaders V70 II Diesel ägande:

    Byte A/C kompressor

    Motorbyte ( Slurprade i sig 8L olja /1000 mil )

    Högtalare i höger bakdörr

    Styrenhet infotainment

    Bromsskivor fram

    Bakre torkarmotor

    Styrväxel

    bakre torkarmotor verkar vara ett vanligt problem även spindel leder men det kommer nog snart skämt å sido så kan man ju alltid ha otur när man köper en bil oavsett märke

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: 10 års ägande 9-5

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    att motsvarnade tändmoduler och tändspolar håller på andra bilmärken är ren löng om man vill ta till grova ord visst på vissa bilar gör det de men inte på dom flest samma gäller saab, vad det gäller turbon så kan den hålla 30 000mil utan problem beroende på körsätt och olje/luftfilter byte sköts.
    Kan ju bara uttala mig om dom bilar jag har erfarenhet av (Toyota, Opel Omega, Citroen CX och BX, Renault 405, nån Fiat jag inte kommer ihåg modellen på, mfl) och dom har då aldrig haft några problem med tändmoduler eller liknande trots minst 25.000 och i vissa fall till och med 30.000 mil på mätaren.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: 10 års ägande 9-5

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    att motsvarnade tändmoduler och tändspolar håller på andra bilmärken är ren löng om man vill ta till grova ord visst på vissa bilar gör det de men inte på dom flest samma gäller saab, vad det gäller turbon så kan den hålla 30 000mil utan problem beroende på körsätt och olje/luftfilter byte sköts.
    Kan ju bara uttala mig om dom bilar jag har erfarenhet av (Toyota, Opel Omega, Citroen CX och BX, Renault 405, nån Fiat jag inte kommer ihåg modellen på, mfl) och dom har då aldrig haft några problem med tändmoduler eller liknande trots minst 25.000 och i vissa fall till och med 30.000 mil på mätaren.

    jag antar att du inte har kört samtliga bilar från 0-25 000mil ? annars har du verkligen haft tur om du har alla dom milen med samtliga bilar utan några problem, men det är ju bara vara att vara glad för det

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: 10 års ägande 9-5

    Citat Ursprungligen postat av TrevligSE
    Vad rädd jag blir av att äga en saab när jag läser det här, en släkting till mig hade en Volvo S70 T5 i 8 år utan några problem.

    Du är inte försäkrad mot dyra reparationer för att du kör Volvo, på svågerns V70 gick styrboxen + lite andra elprylar sönder. Kostade 24000 kr + moms att få ordning på den igen...
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: 10 års ägande 9-5

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    att motsvarnade tändmoduler och tändspolar håller på andra bilmärken är ren löng om man vill ta till grova ord visst på vissa bilar gör det de men inte på dom flest samma gäller saab, vad det gäller turbon så kan den hålla 30 000mil utan problem beroende på körsätt och olje/luftfilter byte sköts.
    Kan ju bara uttala mig om dom bilar jag har erfarenhet av (Toyota, Opel Omega, Citroen CX och BX, Renault 405, nån Fiat jag inte kommer ihåg modellen på, mfl) och dom har då aldrig haft några problem med tändmoduler eller liknande trots minst 25.000 och i vissa fall till och med 30.000 mil på mätaren.
    Bara att konstatera att du inte har en aning om vad Tk i saab Trioniksystem har för funktion, den ersätter ju bl.a. tändkablar, tändfördelare, fördelarlock, rotor, m.m. i de bilar du nämner, så det är ju rent skitsnack att påstå att dessa delar skulle hålla bilens livslängd (40000mil) i de bilar du nämner.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: 10 års ägande 9-5

    Har ägt min i drygt 6 år nu, följande är bytt (det jag kommer ihåg) som inte är förbrukningsmateriel. Bilen har rullat 23200 mil nu

    Spjällhus (ca 4000kr)
    Vevaxelgivare (ca 600kr)
    Bränslepump (biltema + slang ca 500kr)
    Tändkassett (bytt utan kostnad av aukt verkstad)
    TWICE-styrdon (6000kr, hos aukt verkstad)
    Avgassystem (3" sportsystem ca 4000kr)
    Vevhusventilation (ca 1000kr hos aukt verkstad)
    Oljetråg (4000kr hos aukt verkstad)
    SID (1000kr på goodwill av aukt verkstad)
    Blockvärmare (minns ej, runt 1500kr?)
    Stötdämpare bak (ca 2000kr)
    Bussningar fram + bak (ca 3000kr för allt)
    Spindelleder (ca 400kr)
    Pendelstag fram (3 gånger) (runt 200kr/st?)
    Bromsskivor runt om (1 gång) (Biltema ca 2000kr)
    Handbromsvajer (Biltema ca 500kr)
    Samtliga motorfästen (ca 2500kr)

    Totalt 34200kr, och då tillkommer vanlig service + förbrukningsmateriel

    Eftersom jag är relativt duktig på att meka så har jag bytt det mesta själv vilket hållt nere kostnaderna. Men jag kan inte påstå att detta är en speciellt billig bil att äga, finns gott om dyra grejer som går sönder. Däremot har jag aldrig blivit ståendes vid vägkanten utan niofemman har alltid tagit mig från A till B, vilket kan ses som positivt.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: 10 års ägande 9-5

    Glömde lägga till:

    Magnetventil + Bypassventil (ca 1300kr?)
    Spolarpump (ca 600kr?)
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: 10 års ägande 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Glömde lägga till:

    Magnetventil + Bypassventil (ca 1300kr?)
    Spolarpump (ca 600kr?)

    magnetventil samt av till 9-5 borde ligga runt 5-700kr på saab utan rabatt

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: 10 års ägande 9-5

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Glömde lägga till:

    Magnetventil + Bypassventil (ca 1300kr?)
    Spolarpump (ca 600kr?)

    magnetventil samt av till 9-5 borde ligga runt 5-700kr på saab utan rabatt
    Det är inklusive felsökning och arbetskostnad på verkstad, glömde jag skriva.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: 10 års ägande 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Idlewild
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg


    magnetventil samt av till 9-5 borde ligga runt 5-700kr på saab utan rabatt
    Det är inklusive felsökning och arbetskostnad på verkstad, glömde jag skriva.

    låter det mer rimligt

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 22:59
  2. Tilbaks efter BMW ägande.
    Av 628 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 22:28
  3. Ägande 95:a Aero vs ex. 2,3t
    Av djuppe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •