Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motorproblem 9-5 2.0t, rasad kolv eller?

  1. #1

    Motorproblem 9-5 2.0t, rasad kolv eller?

    Tänkte ta och fixa vår Saab nu då den har stått sedan i januari.

    Tjejen var på väg hem från jobbet när motorlampan började lysa och den tappade kraft så hon körde in till kanten och ringde mig så fick jag komma dit och kolla på den.
    Då startade den utan problem, lät inte konstigt alls men när jag försökte köra iväg på 1:an så fanns det ingen kraft alls.
    Bogserade hem den och ringde en polare som har jobbat som Saabmekaniker och vi startade den (i -20 grader) och den gick jämt på tomgång men smällde vid gaspådrag och ingen ork fanns, varvade max 3000rpm.

    Ingen olja i vattnet eller vice versa, jag har testat byta luftmassemätare, vevaxelgivare, tändkasett och soppapumpen går.
    Jag har bytt soppapump 2ggr förra året, originalpumpen som hade gått 25 000 mil gav upp och en ny beställdes på skruvat.se och den pajade inom 6 månader och då bytte jag till en biltemapump som verkar fungera.
    Olja byttes ca 200mil innan bilen gav upp, tändstift likaså. Kanske fick den en chock och gav upp

    Vad kan det tänkas vara för fel? Har inte gjort ett komptest än men ska försöka få till det i veckan eller kommande vecka.
    Saabmeken misstänker kolv eller topplocksras, därför har jag lagt ut en köpesannons på torget här om det är så. Har svårt att se att det kan vara så många andra fel än detta? Den startar för övrigt inte längre alls, inte ens minsta chans till att tända till...

    En följdfråga då; Det är en 02:ans 9-5 2.0t, vilka motorer passar i denna? Alla 9-5:ans motorer från 98 fram till 05? Även 2.3 samt aero? Eller behöver man byta ut massa andra prylar för att få det att fungera tillsammans?

    Tacksam för svar!

    Ps: Om någon saabkunnig i min närhet (Arboga) känner sig manad att skruva/kolla på den så hör av er till mig via anders.ward@gmail.com

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220

    Re: Motorproblem 9-5 2.0t, rasad kolv eller?

    Hej!

    Ett kolvras brukar för det mesta trycka upp olja vid oljepåfyllningen, halva motorn blir ner sölad.

    Du sa att motorlampa börjat lysa, har ni läst ur felkoder? kan vara nyttigt då vet man varför den tändes.

    Börja med att läsa ur felkoder.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 526
    Medlem#
    8163

    Re: Motorproblem 9-5 2.0t, rasad kolv eller?


    Det är inget kraftigt luftläckage någonstans, tex mellan ic och insug?
    /Johan

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 542
    Medlem#
    4156

    Re: Motorproblem 9-5 2.0t, rasad kolv eller?

    Citat Ursprungligen postat av andersw
    En följdfråga då; Det är en 02:ans 9-5 2.0t, vilka motorer passar i denna? Alla 9-5:ans motorer från 98 fram till 05? Även 2.3 samt aero? Eller behöver man byta ut massa andra prylar för att få det att fungera tillsammans?
    Njaa. Alla 9-5,ans fyrcylindriga bensinmotorer från -98 tom 2010 skulle jag säga då. Men så klart så måste du byta programvara om du ändrar cylindervolym.

    Men först och främst så skulle jag verkligen utesluta så att inget annat är fel. Är fullständigt vansinne att byta motor om man först inte är säker på att det är något fel på den du har.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: Motorproblem 9-5 2.0t, rasad kolv eller?

    Felkoder var det första vi läste av, det fanns inga lagrade i minnet av någon konstig anledning.

    Den trycker inte upp olja ur påfyllningen, tycker också att det borde skapa ett undertryck så att det heter duga men inget sådant.

    Luftläckage har jag inte letat efter mer än vid luftmassemätaren (luftmängdsmätare?) men kan det påverka såpass så att det inte går igång ALLS? Även om man plockar bort alla luftrör etc så att bara spjället står och suger luft så ska den väl ändå tända?

    Edit/ Givetvis byter jag inte motor innan jag vet vad felet är. Men är det en rasad kolv så byter jag nog hellre motor än kolv...
    Så byta programvara är det enda som behövs mellan alla motorer? Då gäller det att hitta någon som kan göra detta åt mig också då. Jag rasade turbon efter 200mil när jag köpte bilen då en kille bytte programvara, får ringa och se om han kan fixa sånt också.

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 542
    Medlem#
    4156

    Re: Motorproblem 9-5 2.0t, rasad kolv eller?

    Citat Ursprungligen postat av andersw
    Luftläckage har jag inte letat efter mer än vid luftmassemätaren (luftmängdsmätare?) men kan det påverka såpass så att det inte går igång ALLS? Även om man plockar bort alla luftrör etc så att bara spjället står och suger luft så ska den väl ändå tända?
    Tänk på att systemet har just lmm. Bränsleblandningen kan bli ruskigt fel med stora läckage.


    Citat Ursprungligen postat av andersw
    Den trycker inte upp olja ur påfyllningen, tycker också att det borde skapa ett undertryck så att det heter duga men inget sådant
    Så vilket symtom på bilen är det som gör att ni har gissat just kolvhaveri? Krasst sett så är väl inte det det första man tänker på när bilen går dåligt och inte startar utan något annat måste det ju vara som gör att ni misstänker just det?


    Citat Ursprungligen postat av andersw
    Så byta programvara är det enda som behövs mellan alla motorer? Då gäller det att hitta någon som kan göra detta åt mig också då. Jag rasade turbon efter 200mil när jag köpte bilen då en kille bytte programvara, får ringa och se om han kan fixa sånt också.
    Ja, alltså, B2x5x (x har egentligen andra bokstäver/siffror beroende på motortyp) heter motorfamiljen med fyrcylindriga bensinmotorer i alla Saab 9-5 fram till och med den nyaste modellen de har nu som har andra motorer. Det som jag har fått för mig (kan vara fel) är att det kan vara mindre skillnader i toppen (andra ventiler?) men det är inget som gör att motorerna inte passar åt ena eller andra hållet.

    Däremot så säger det ju lite sig självt att programvaran i bilen måste veta om det är bränsle och luftblandning för 2,3 liters cylindervolym eller bränsle och luftblandning för 2,0 liters cylindervolym som ska pytsas in i cylindrarna för att motorn ska gå riktigt.

    En tanke med programvaran där, om bilen rasat en turbo bara 200 mil efter trimmet och nu då kanske en motor så kanske det är läge att se sig om efter en annan hustrimmare? Eller har du väldig tillit till att han du låtit trimma bilen hos vet vad han gör?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7

    Re: Motorproblem 9-5 2.0t, rasad kolv eller?

    Anledningen till att jag (meken) misstänker rasad kolv är för att vi tyckte det lät väldigt underligt i motorn när den väl gick igång. Men som sagt, det är ju lite taget ur luften faktiskt.

    Och jag förstår hur du tänker gällande byte av hustrimmare
    Men faktum är att han vet vad han gör då han såg att bilens turbo antagligen inte var i bästa skick då den inte laddade helt hundra innan vi bytte programvaran men jag sa att vi kör tills det rasar. Och med Maptuns programvara (210hk?) så sprängdes turbon i 200km/h vid fullgasrepa på 4:an medan vi provkörde
    Så med största sannolikhet var den riktigt dålig redan innan vi började pilla på mjukvaran.

    Gällande byte av programvara så är jag införstådd med det när det gäller till byte av 2.3l men gäller det även om man sätter i en äldre 2.0 eller nyare 2.0, jag var lite otydlig på den punkten.

    Men det bästa vore ju om man slapp ett motorbyte och det visade sig att det är ett enkelt skitfel, men vad det felet kan vara är ju ett kapitel för sig.
    Kanske ska rulla ner den till en verkstad så får de felsöka den där, men jag är så jävla snål när det kommer till bilar då jag i vanliga fall brukar köpa billigt och sälja dyrt och detta blir den första bilen av ett hundratal där jag går back
    Dock så har jag ju ägt den i snart 3 år, så länge har jag aldrig haft en bil så det vore ju konstigt om man gick plus då

    För övrigt, vad kan man få för den i stående skick månntro? 15-20K? Besiktigad, nya vinterpuckar, skinninredning, ser skaplig ut förutom en rostfläck på bakluckan och en bula på framskärmen. Jag är nämligen lite sugen på att bara hiva iväg den så är problemet ur världen...

  8. #8

    Re: Motorproblem 9-5 2.0t, rasad kolv eller?

    Jahopp, då var det komptestat och klart då!

    4-5 i komp på 1:an och 2:an och 0 i komp på 3 och 4. Med stiftet iskruvat i 4:an så fanns det lite komp på 3:an och vice versa.
    Med andra ord så tyder det mesta på en förkyld topplockspackning

    Några följdfrågor då; Rekommenderas byte av topplocksbultar samtidigt som man byter packningen?
    Vart köper jag sotningssats bäst/billigast? Behöver förvisso bara topplockspackningen men kan ju lika gärna byta insug/avgas samt ventilkåpspackning när man ändå skruvar.
    Meken sa att jag skulle plocka bort tråget och göra rent silen om det inte är gjort någon gång, det låter vettigt. Har bytt till uppgraderad vevhusventilation men ej gjort något mer.
    Har för mig att jag har sett renoveringssats/utbytessats när det gäller oljesil, har jag drömt detta då jag ej hittar det nu? Kanske onödigt ändå?


    Jag ser inte att det kan vara några andra fel än topplockspackningen, kolv är ju uteslutet men även bränd ventil känns avlägset med tanke på komptestet?

    Jag är jävligt glad just nu, befarar alltid det värsta för att slippa bli besviken

Liknande ämnen

  1. Rasad kolv/kolvring, byta T7-T5 vad behövs
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 08:56
  2. 9-3 går dåligt efter rasad kolv
    Av macab3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 18:40
  3. [LÖST] Återcirkulerande AV på NG9-3 B207, har den kolv eller membran?
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 22:37
  4. [LÖST] Inget komp på 3ans cylinder NG900
    Av jim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •