Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Min blinkers slog söder bilen.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    252

    Min blinkers slog söder bilen.

    Hejsan.

    Tänkte kolla med er hur jag ska gå till väga med mitt ärende.

    Var ute och körde på motorvägen (110km/h), helt plötslöget ser ja nått som flygger upp över huven på vänster sida och slår till i huven och sen stutsar runt. Min första tanke var ju att de va en fågel, men de sluta aldrig slå, så ja stanna till vid vägkanten och ser att de är blinkersen som lossnat och som bara hänger i kablarna till lamphållaren.
    Ser även att den skrapat upp och bucklat inte bara huven utan även skärmen och fronten (som de dessutom blev hål i på ca 5mm brett).

    Bilen är helförsäkrad och självrisken ligger på 3000. Men känns jävligt surt att behöva ta de på de. Försäkringen öker väl efter de antar ja?

    Vad säger ni här? Har redan kostat på bilen 9000 när ja köpte den, med omlackering av kofångare bak, båda hjulhusen bak, bagageluckan och en backspegel. Har ingen lust att betala den summan igen heller

    Tacksam för svar.

    Mvh

    Halv glad saab ägare :P
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Bara att betala självrisken och få det fixat, 3000 är ju luuungt!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    427

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Försäkringen borde väl inte påverkas av en sån där händelse?

  4. #4
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Standardfel? Vart med om det 2ggr Men är nog bara att ta det på försäkringen, ska ju inte påverka den om man inte varit vållande till en olycka.
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Surt

    Är inte någon hjälp för Saab_Performance nu, men jag lämnar ett tips ändå som kanske kan hjälpa någon.

    Detta är inget ovanligt fenomen. Dragkrafterna på blinkersinsatserna på 9-5 02-05 är ganska ordentliga i landsvägsfart. Kring 10kg om jag minns rätt. Plastclipset som håller insatserna är i klenaste laget. Det finns metallförstärkningar att köpa för några få kronor hos Saabhandlarna. Dessa minskar förhoppningsvis risken för liknande, dyra missöden.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Bilen är helförsäkrad och självrisken ligger på 3000. Men känns jävligt surt att behöva ta de på de. Försäkringen öker väl efter de antar ja?
    Premien påverkas inte så länge du inte har åsamkat skada på något annat än din egen bil. Tex om du är vållande till en skada på någon annan bil, eller ett staket, eller vägskylt eller liknande. Så länge du bbara utnyttjar helförsäkringsdelen så påverkar det inte premien.
    /Johan

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    252

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    De låter ju bra de, då blir de ju inte så saftigt då
    Ska åka till lackeraren och se vad han säger om de oxå, har en annan frånt från en -04 Aero som ja vill ha på ist som behöver spacklas och lackas, så ska se om han har lust att ta och göra de jobbet ist för att fixa den gamla fronten Blir ju win win för båda

    Men fan va gött å få ordning på detta

    Tack för bra svar
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  8. #8

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Jag skulle vilja säga att det är ett kraftigt konstruktionsfel som SAAB borde ordna på goodwill trots att bilen inte går under någon fabriksgaranti.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    427

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Det skulle vara otroligt frikostigt av Saab om de ska ta goodwill på en 10 år gammal plastdetalj som lossnar!

    Det kan vara vad som helst (krock med djur, tidigare reparation, ungar som har sparkat boll mot bilen, någon har suttit på hörnet av motorhuven, ålder, etc) som är orsaken till att plastfästena är trasiga.

  10. #10

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Har själv råkat ut för det när bilen var ganska ny. Det blev omlackering av huv m.m. Detta var givetvis inom en treårsperiod. Dock sa de själva att det var en miss, att det faktiskt är bristfälligt och den där metallbiten skulle väl egentligen suttit där från början.

    Vi vet ju alla hur det blir när det ska sparas på fel ställe...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Jag gjorde så att jag köpte piratblinkers och borade ett lite hål och drog igenom en kattstypare. Har fungerat senaste 7000 mil!

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Citat Ursprungligen postat av anders.lagerstrom
    Jag gjorde så att jag köpte piratblinkers och borade ett lite hål och drog igenom en kattstypare. Har fungerat senaste 7000 mil!
    Kan du förminska dina händer ala teskedsgumman? De e så dj....a trångt därnere.

    Råkade ut för samma sak 2 veckor efter ett litet lackjobb på höger skärm. Hos Svenska Bil.

    Trots att jag kunde visa att snäppfästet var trasigt, och hade all rätt att ifrågasätta deras kompetens gällande att alltid kolla upp sådana detaljer i samband med en reparation, så vart de bara tummen ner att få ersättning för skadan på motorhuven som orsakades av trasigt blinkersfäste. De enda som varit där och skruvat sen jag köpte bilen var just lackverkstan.

    Kan ju gått sönder om nån gått emot blinkersen osv. va deras försvar.

    Kommer aldrig å använda dom igen iaf. Kommer inte heller å köpa en 9-5 igen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Näsum
    Inlägg
    75

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Surt

    Är inte någon hjälp för Saab_Performance nu, men jag lämnar ett tips ändå som kanske kan hjälpa någon.

    Detta är inget ovanligt fenomen. Dragkrafterna på blinkersinsatserna på 9-5 02-05 är ganska ordentliga i landsvägsfart. Kring 10kg om jag minns rätt. Plastclipset som håller insatserna är i klenaste laget. Det finns metallförstärkningar att köpa för några få kronor hos Saabhandlarna. Dessa minskar förhoppningsvis risken för liknande, dyra missöden.
    Tack för tipset.
    Fick metallclips monterade gratis av SAAB ÅF i onsdags. Tog fem minuter.
    Vill ju inte få problem i onödan.
    9-5 Turbo4 Aero 2011
    9-3 SC Vector Active 2,0t Biopower 2009

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Min blinkers slog söder bilen.

    Hej!

    Jag var ut för att min vänstra blinkers hoppade loss i torsdags när jag passerade en broskarv. Som tur på en 70km/h väg under inbromsning till en motorvägspåfart. Så jag fick inga lackskador.

    Jag kan säga såhär. Lita inte på metallclipsen till 100%. För jag monterade sådana för ganska många år sedan. Men när jag kom hem & sedan kände på höger blinkers så var även den lite lös. Snäppte loss blinkersen & då ramlade plasthaken & metallclipset av. Så plasten verkar bli utmattad över tid även med metallförstärkningen.

    Nu har jag monterat tillbaka blinkersen med kraftiga buntband.

Liknande ämnen

  1. Startspärren slog till oombedd 9000 -97
    Av H-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 15:04
  2. Multiremspännare söder
    Av RSC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 14:03
  3. motorn slog av vid fullgas ?
    Av mag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 23:15
  4. Däcken slog i !!??
    Av En_Svensk_Tiger i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 19:35
  5. Så blev det på bilen! -USA-blinkers og900
    Av Schwartz i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •