Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lite eller inget laddtryck, 9-5 2,0t -99

  1. #1

    Lite eller inget laddtryck, 9-5 2,0t -99

    Hej. Har nyligen fått tillbaka min 9-5 2.0 t 1999 chip2 trimmad från fabrik, efter ett kamdjebyte. Man bytte även vevstakslager. Till saken är att turbon är sprillans ny och körd ca 200 mil innan jag bytte kamkedjan men nu när jag kör så har jag ingen kraft i bilen, precis som jag är utan turbo. Körde till jobbet idag ca 4 mil och ingen respons. Kände likadant igår men då ibland lände jag när tirbon tog tag i motorn. Vad kan det vara för fel. Tacksam för all hjälp.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Ingen Turbo

    Citat Ursprungligen postat av Tommyerling
    Hej. Har nyligen fått tillbaka min 9-5 2.0 t 1999 chip2 trimmad från fabrik, efter ett kamdjebyte. Man bytte även vevstakslager. Till saken är att turbon är sprillans ny och körd ca 200 mil innan jag bytte kamkedjan men nu när jag kör så har jag ingen kraft i bilen, precis som jag är utan turbo. Körde till jobbet idag ca 4 mil och ingen respons. Kände likadant igår men då ibland lände jag när tirbon tog tag i motorn. Vad kan det vara för fel. Tacksam för all hjälp.

    Det absolut bästa vore väl att kontakta verkstaden som utförde arbetet och ifrågasätta dom?
    Annars kanske det är så att din bil enbart går på Grundladdtryck, så kolla att alla vacuumslangar sitter på plats samt att slangarna på magnetvetilen till laddtrycksregleringen sitter rätt utifall dom har varit på dessa. (Annars kan du prova rycka den översta slangen på magnetventilen för att kontrollera de ökända backventilerna.) Återkom när du provat att demontera slangen.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Ingen Turbo

    Har verkstan anslutit magnetventilen?
    E liksom de enda ja kan komma på.
    Sen har ju avlastningsventilen en förmåga att lägga av. Om vacuumslangen till den läcker eller ej ansluten kan det bli orkeslöst då trycket försvinner ut och wastegaten inte stänger för laddning som den ska.

    Summarum, MV/slangar anslutna till turbon eller/och AV/dump/vacuumslang ej ansluten, trasig AV.

    Lätt att kolla själv, men anmärk hos verkstan oavsett om du inte hittar felet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: Ingen Turbo

    Hej och tack så mycket för de snabba svaren. Ska checka detta så fort jag kommer hem i em. Visst vore det enkelt att kontakta verkstaden men det var en anställd på Saab verkstaden som gjorde detta vid sidan av pga av att det vart akut och Saab hade långa väntetider men jag ska ringa honom med!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    2

    Re: Lite eller inget laddtryck, 9-5 2,0t -99

    Har det löst sig?
    Kontrollerat så att inte wastgatearmen släppt från turbon?

  6. #6

    Re: Lite eller inget laddtryck, 9-5 2,0t -99

    Hej. Jo det har löst sig!!
    Efter mkt om och men så fick en SAAB verkstad göra en felsökning med datorn men dom hittade inget. Dom felsökte allt fram till turbon och efter turbon -- inget fel! Dom konstaterade att det var turbon som var felet. Sagt o gjort så hjälpte en kompis, som är bilmek på VAG, mig. Efter 3 timmar kom dom hem med bilen och bad mig räcka fram handen!!! Dom räckte över en bit av ventilen, ca 3/4 stl av en gammal 10-öring. Den hade fastnat inne i turbon och orsakat allt!!!! Till på köpet hade turbon även klarat sig helt. Bonnröta mao! Tack för all hjälp!
    Ps Han som gjorde jobbet med byte av kamkedjan hade misslyckats första gången genom att den inte kuggade rätt och som resultat av det så flög hela toppen + 2 kolvar. Så tydligen har denna bit av ventilen följet ner i grenröret!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    2

    Re: Lite eller inget laddtryck, 9-5 2,0t -99

    Skönt att det löste sig!

Liknande ämnen

  1. inget glt laddtryck eller den laddar som vanligt
    Av micke.l i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 12:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •