Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: AS3 i 9-3?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329

    AS3 i 9-3?

    Jag har idag AS3 radion i min 900-97 och har fått möjligheten att köpa en Saab 9-3 -00 istället, utan orginalradio.

    Då jag är väldigt nöjd med ljudet i min AS3 idag vill jag ju gärna ha lika bra i 9-3:an
    så jag undrar om det finns motsvarande till 9-3 också?

    Funkar det om jag flyttar över slutstegen och högtalarna från min 900 och bara skaffar stereon och displayen till en 9-3? Eller det är olika komponenter?
    Vill ju ha stereon från 9-3 eftersom den har CD-spelare.

    Om jag måste skaffa motsvarande AS3 till 9-3, är det nått som är lätt att få tag på?

    /Rikard
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629

    Re: AS3 i 9-3?

    Jag skulle rekomendera dig att titta på eftermarknadsprodukter istället. AS3 är bra men inte så bra.

    Saknar du dessutom huvudenheten är det ett enkelt val, med en eftermarknads enhet får du så mycket fler möjligheter med externa ljudkällor som tex Iphone, fler lågnivå utgångar den dagen du vill bygga ut systemet m.m

    En 9-3 orginal enhet måste dessutom giftas till bilen i fråga med risk för en verkstadskostnad där också.

    Ett tips kan vara att kolla in min tråd i FAQ delen om ljud i 900/9-3, skrevs för massa år sedan men fortfarande säkert aktuell.

    Mvh
    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329

    Re: AS3 i 9-3?

    Tack!

    Då ska jag kolla in den tråden.

    Jag förstår ju att AS3 inte är det "bästa", men födelen med AS3 enligt mig är att jag slipper en stereo med löstagbarfront som man ska plocka av varje gång man ställer bilen och att jag vill slippa ha slutsteg och baslåda i bagaget, som bara är i vägen när man ska lasta något. Samt en massa kabeldragning.

    Och den AS3 jag har i min 900 idag anser jag är fullt tillräcklig till den ljudkvalitet jag behöver. Kan dock hålla med dig om att det i eftermarknadsprodukter finns mycket mer anslutningsmöjligheter.
    Finns det någon eftermarknadstereo idag med fast front?

    Men är det så kostsamt så kanske man får fundera på något eftermarknad då.

    /Rikard
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: AS3 i 9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Rikard
    Då jag är väldigt nöjd med ljudet i min AS3 idag vill jag ju gärna ha lika bra i 9-3:an
    så jag undrar om det finns motsvarande till 9-3 också?
    Ja, det finns precis motsvarande, men om din 9-3,a har det eller inte vet jag inte. Den kanske redan har AS3 men saknar stereon? Kolla om bilen har dörrhögtalare? Isåfall kanske den har AS3 delarna kvar? (Men bryt inte bort gallret på dörren, för då får du inte tillbaka det. Ska du komma åt högtalaren så måste du plocka bort dörrsidan. (Prova lys in med ficklampa för att se om det sitter där först).

    Citat Ursprungligen postat av Rikard
    Funkar det om jag flyttar över slutstegen och högtalarna från min 900 och bara skaffar stereon och displayen till en 9-3? Eller det är olika komponenter?
    Jag vet inte om slutsteget och högtalarna är samma. Men stereon från 900 passar inte så du måste ha en 9-3 stereo. Dessutom så måste den på grund av stöldskyddet vara "bortgift"/frånskiljd från den bilen den tidigare suttit i och giftas in med din bil. Detta kan en verkstad hjälpa dig med.

    Citat Ursprungligen postat av Rikard
    Om jag måste skaffa motsvarande AS3 till 9-3, är det nått som är lätt att få tag på?
    Pja. Håll koll på skrotar (bildelsbasen), blocket, annonsavdelningen här. SDCC kanske har. Men se till att stereon är skiljd som sagt. Annars funkar den inte.

    Citat Ursprungligen postat av Rikard
    Jag förstår ju att AS3 inte är det "bästa", men födelen med AS3 enligt mig är att jag slipper en stereo med löstagbarfront som man ska plocka av varje gång man ställer bilen och att jag vill slippa ha slutsteg och baslåda i bagaget, som bara är i vägen när man ska lasta något. Samt en massa kabeldragning.
    Men stopp nu.

    AS3 innebär ju den ENORMA ändringen mot AS2 att du har ett litet slutsteg vid passagerarbrunnen och en högtalare i vardera framdörr. Ingenting mer.

    Om du skulle sätta in motsvarande delar men från eftermarknad, Förklara för mig varför det skulle vara sämre och krångligare än originalkitet och dessutom per automatik innebära att du måste ha slutsteg och BASLÅDA i bagaget?

    Vill du ha högtalare i dörrarna bara så köper du naturligtvis bara det. Jag kan LOVA dig att originalhögtalarna inte är så fantastiskt bra att du inte kan hitta matchande eftermarknadshögtalare.

    Ok. Du måste kanske dra kablar till dörrarna om det inte redan finns draget, och beroende på hur litet slutsteg du får tag på så kanske det inte ryms på originalplatsen och därför behöver förlänga kablarna till där slutsteget ska sitta, det kan jag köpa. Men SÅ bökigt är nu inte det.

    Citat Ursprungligen postat av Rikard
    Finns det någon eftermarknadstereo idag med fast front?
    Umm.. Anledningen till löstagbara frontar är ju att du kan ta bort fronten för att minska stöldrisken. Anledningen till att originalstereon inte har löstagbar front är det jag nämnde förut, att den måste skiljas från bilen den sitter i för att fungera i nästa.

    Men har du en eftermarknadsstereo så MÅSTE du ju inte ta lös fronten om du inte vill så har du ju i så fall en stereo med fast front? Förstår liksom inte problematiken med att fronten går att ta bort?

    Men menar du om det finns eftermarknadsstereos som går att gifta in på samma sätt som originalstereon så tror jag inte det. Jag har inte sett det i alla fall.

    Eller om du menar att du att du inte vill fälla fronten för att mata in exempelvis en cd så finns det förhållandevis gott om modeller som inte behöver fälla fronten för att mata in cd,s.

    Tänk bara på att om du köper en eftermarknadsstereo så kommer rattknapparna inte att funka om du inte köper en stereo som har adapterkablage för rattknapparna till Saab. Finns dock till flera av de större tillverkarna.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329

    Re: AS3 i 9-3?

    Jag vet att det inte finns något AS3 i bilen och det har det heller aldrig funnits. Så förmodligen är där inga kablar alls till dörrarna då.

    Men du har helt rätt när det gäller baslådan. Självklart går det att sätta ett slutsteg på samma plats och använda dörrhögtalarna som baslåda. Det underlättar rejält.

    Angående fronten så är det ju så att om jag sätter in en stereo med löstagbar front och då inte plockar bort fronten utan ser den som den sitter fast, så blir den ju mer stöldbegärlig. Och det är ju inte bra.
    Därför har jag varit inne på att jag skulle ha en standardenhet, så att jag slipper plocka bort fronten och bära med mig var jag än går när man ställer bilen och ändå kan känna att den är hyfsat "säker"!
    Alltså, går fronten att ta bort så är stereon mycket mer stöldbegärlig om man låter fronten sitta i. Och eftersom jag har orginalstereon idag och tycker det är väldigt smidigt att slippa bry sig om att ta bort fronten (och ha nånstanns att bära den med sig i), skulle jag gärna vilja ha det så igen.

    Har sett att det finns stereos som är 2xDIN i storlek och då täcker ju dom hela hålet och dom har fast front. Dock har dom ju inget stöldskydd som orginalet har.
    Men det lutar väl åt att det får bli en sådan istället för orginal då.

    /Rikard
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: AS3 i 9-3?

    Citat Ursprungligen postat av Rikard
    Angående fronten så är det ju så att om jag sätter in en stereo med löstagbar front och då inte plockar bort fronten utan ser den som den sitter fast, så blir den ju mer stöldbegärlig. Och det är ju inte bra.
    Därför har jag varit inne på att jag skulle ha en standardenhet, så att jag slipper plocka bort fronten och bära med mig var jag än går när man ställer bilen och ändå kan känna att den är hyfsat "säker"!
    Alltså, går fronten att ta bort så är stereon mycket mer stöldbegärlig om man låter fronten sitta i. Och eftersom jag har orginalstereon idag och tycker det är väldigt smidigt att slippa bry sig om att ta bort fronten (och ha nånstanns att bära den med sig i), skulle jag gärna vilja ha det så igen.

    Har sett att det finns stereos som är 2xDIN i storlek och då täcker ju dom hela hålet och dom har fast front. Dock har dom ju inget stöldskydd som orginalet har.
    Men det lutar väl åt att det får bli en sådan istället för orginal då.

    /Rikard
    Håller med dig och hänger med helt i resonemanget att en originalstereo inte är stöldbegärlig och därför lämplig att använda ur det avseendet och dessutom smidigare än att ta lös frontar osv på en eftermarknadsstereo.

    Det jag inte hängde med på var bara resonemanget med att fasta frontar på eftermarknadsstereos skulle vara bättre. Jag menar, det är ju inte fronten i sig som gör en eftermarknadsenhet stöldbegärlig. Även om du har en eftermarknadsenhet med fast front så är ju den lika stöldbegärlig som en eftermarknadsenhet med lös front som fronten sitter kvar i. (Ja, så länge inte den går att gifta in med bilen, men å andra sidan så vet ju tjuven antagligen inte detta även om det vore så så just stöldrisken är nog lika stor i vilket fall.)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329

    Re: AS3 i 9-3?

    Givetvis är eftermarknads med fast front lika stöldbegärliga som eftermarknads med lös front som sitter fast.
    Var inte så jag menade, men förklarade kanske lite konstigt.

    Men jag har beslutat mig för att skaffa en eftermarknads 2xDIN istället för att klydda med en orginal som ska giftas in och dessutom får jag ju fler funktioner. Så får jag leva med den ökade stöldrisken mot en orginal. Men som du säger så vet väl inte tjuven att den hade varit ingift ändå, så han hade ju säkert försökt även på en orginal om man har otur...

    Två frågor till bara:

    *Om man sätter i nya 6x9" i "hatthyllan" funkar det bra med orginalkablarna då till stereon? Eller dom blir för klena?

    *Steget till dörrbasarna AS3 i 900, går det att använda till en eftermarknadsstereo? Dock med lite modifiering på kablarna/kontakter kanske, men är det möjligt? Vet inte alls hur kommunikationen ser ut mellan originalstereon och steget.

    /Rikard
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •