Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

  1. #1

    Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Hej! Ännu en tråd om lågt laddtryck...

    Köpte nyligen ett steg 3 trim från en av våra stora leverantörer. Dock har jag sprungit på ett problem! Bilen känns inte direkt nått piggare! Det verkar som några hästar sprungit ur stallet. Faktum är att den gick nog inte helt som den skulle när den var orginal heller. Så jag har gjort lite grundläggande felsökning. Jag har en OBD2 till bluetooth adapter så jag kan använda mobilen för att se en hel del. Ni vet säkert vad jag menar. Hur som helst så orkar laddtrycket sällan/aldrig över 1,1 - 1,2 bar, vilket jag tycker verkar lite lågt för ett steg 3 till en Aero. Eller har jag fel där? Provade i vilket fall att koppla bort den berömda R-slangen från magnetventilen, vilket inte gjorde någon skillnad. Vad mer kan orsaka detta tro? Ni har ju såklart inget ansvar att felsöka min bil, men jag tänkte att jag i alla fall kunde höra om ni har nån tanke om vad det kan vara.

    Får övrigt går den bra, inga ryckningar eller så.
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    128

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Hej! Ännu en tråd om lågt laddtryck...

    Köpte nyligen ett steg 3 trim från en av våra stora leverantörer. Dock har jag sprungit på ett problem! Bilen känns inte direkt nått piggare! Det verkar som några hästar sprungit ur stallet. Faktum är att den gick nog inte helt som den skulle när den var orginal heller. Så jag har gjort lite grundläggande felsökning. Jag har en OBD2 till bluetooth adapter så jag kan använda mobilen för att se en hel del. Ni vet säkert vad jag menar. Hur som helst så orkar laddtrycket sällan/aldrig över 1,1 - 1,2 bar, vilket jag tycker verkar lite lågt för ett steg 3 till en Aero. Eller har jag fel där? Provade i vilket fall att koppla bort den berömda R-slangen från magnetventilen, vilket inte gjorde någon skillnad. Vad mer kan orsaka detta tro? Ni har ju såklart inget ansvar att felsöka min bil, men jag tänkte att jag i alla fall kunde höra om ni har nån tanke om vad det kan vara.

    Får övrigt går den bra, inga ryckningar eller så.
    Har du Open Sid så kolla så MAir följer Mreq, alltså att verklig luftmassa motsvarar begärd luftmassa.

    Kolla även dom berömda blå backventilerna.

    /J
    9-5 Aero Kombi -00 / / / Mackanized

  3. #3

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Tyvärr ingen open SID vad jag vet.

    Och kollar man inte de blå backventilerna genom att koppla bort R-slangen på magnetventilen?
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471

    Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Enklast är att fråga din trimleverantör vad bilen ska ladda.

    Jag kör med ett "steg 3" med max laddtryck 1,2 bar o Mreq 1270. Denna s/w jag har är inte standard steg 3 men inte ngt påställt steg 3 utan annorlunda utformat med lite lägre ladd o mer tändning som jag fick av Fredrik när jag ville ha Opensid funktion. Har även ett standard steg 3 som laddar lite drygt 1,3 som e biffigare i mellanregistret och begär 1300(kanske ngt över) vill jag minnas.


    ---
    - //B
    Via Tapatalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471

    Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Tyvärr ingen open SID vad jag vet.

    Och kollar man inte de blå backventilerna genom att koppla bort R-slangen på magnetventilen?
    Korrekt. Vissa pluggar slangen andra inte. Vet inte vilket som e 100 korrekt i det fallet.


    ---
    - //B
    Via Tapatalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Tyvärr ingen open SID vad jag vet.

    Och kollar man inte de blå backventilerna genom att koppla bort R-slangen på magnetventilen?
    Korrekt. Vissa pluggar slangen andra inte. Vet inte vilket som e 100 korrekt i det fallet.


    ---
    - //B
    Via Tapatalk
    Slangen ska pluggas.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Vad blir det om man inte pluggar slangen? Tjuvluft?

    Finns det nått mer som påverkar att laddtrycket inte blir som det ska? Som sagt, känns inte som det blev så stor skillnad mot orginal som jag hade trott det skulle bli.
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Hej låna lite tråd. Jag har en 9-5 Aero 02 de jag har problem med. När jag rycker R Slanger så funkar bilen kanon. Har OPEN SID och kan se mREQ 1200 & mAir 1200 men stoppar jag i den igen så blir de mREQ är på 1200 och mAir på 900 när man trycker på. Har bytt hela systemet med dom kända 2 blå backventil från spjäll till mv. Vad är de jag har missa isf kan de vara mv som spökar? Har även bytt alla vaccumslangar samt vita backventilen till vevhusventen.

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Hej!

    Det är inget måste att plugga slangen du märker av skillnaden iaf och även ser på t.ex laddtrycksmätare.

    SledStar: Har du monterat backventilerna åt rätt håll? låter som att du har den närmast insuget vänd åt fel håll.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Det är inget måste att plugga slangen du märker av skillnaden iaf och även ser på t.ex laddtrycksmätare.

    SledStar: Har du monterat backventilerna åt rätt håll? låter som att du har den närmast insuget vänd åt fel håll.

    Mvh
    Hur tänker du nu? Pluggar du inte den slangen och backventilen närmast insuget är kass så släpper du ju ut laddtryck rätt ut i atmosfären. Med pluggad slang så sker inte detta.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Nej jag köpte hela kittet från en annan Aero -02 och den testa han så allt funka. Men har läst att man kan oxå rycka från spjället och täppa med en bit slang och skruv och blir de bra då så är de blå backventilem igen antar jag.

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Hur tänker du nu? Pluggar du inte den slangen och backventilen närmast insuget är kass så släpper du ju ut laddtryck rätt ut i atmosfären. Med pluggad slang så sker inte detta.
    Så sant, men det är inte nödvändigt att plugga slangen för att testa backventilerna det är inte bara försvunnet laddtryck som är boven när det gäller trasiga backventiler.


    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    Nej jag köpte hela kittet från en annan Aero -02 och den testa han så allt funka. Men har läst att man kan oxå rycka från spjället och täppa med en bit slang och skruv och blir de bra då så är de blå backventilem igen antar jag.
    Med tanke på att bilen går bra när du lossar på R-slangen så är nog den backventilen oxå sönder. Visst kan man lossa den vid spjället och plugga men det är bra mkt bökigare än att lossa den vid MV.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Inlägg
    125

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    _oxygene_ ville bara berätta att jag fixa trycket igår tack för tipset. De var den kända blå backventilen. Var kaput. Så jag kapa av och satte dit en ny och lite silikonslang.
    Har en liten fråga. Vad har den vita backventilen för verkan som sitter vid vevhusventilationen den var kaput med. Har den oxå verkan på laddet?

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Citat Ursprungligen postat av SledStar
    _oxygene_ ville bara berätta att jag fixa trycket igår tack för tipset. De var den kända blå backventilen. Var kaput. Så jag kapa av och satte dit en ny och lite silikonslang.
    Har en liten fråga. Vad har den vita backventilen för verkan som sitter vid vevhusventilationen den var kaput med. Har den oxå verkan på laddet?
    Japp är den vita trasig så trycker den in laddtryck i vevhuset, den ska hålla emot laddtryck vid övertryck och suga vevhusgaser vid undertryck.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15

    Re: Smådåligt laddtryck i 9-5 Aero 01

    Eller kanske inte?

    Fick svar från MapTun nu, och enligt dem så borde jag ligga på runt 1,3bar i tryck. Det är ju en aning svårt att hålla ögonen på telefonen samtidigt som jag trampar plattan i mattan. Men torque har så smart funktion att det kan visa maxvärde som en röd liten markering i kanten på mätaren. Och enligt de markeringarna var max laddtryck uppe i strax över 1,4bar och luftmassan ganska exakt 150g/s. Lite översläng på trycket kanske?

    Men det känns som att vissa dagar går den bättre än andra, vilket jag tycker är lite märkligt. Och att laddtrycket inte gick mycket över 1,2bar borde ju bekräfta detta. Eller var det bara jag som mesgasade?
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

Liknande ämnen

  1. Laddtryck aero
    Av jolle55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 17:03
  2. Laddtryck på 9-3 aero?
    Av diktatorn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 23:16
  3. Max laddtryck 9-3/9-5 Aero?
    Av Fisse i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 13:03
  4. laddtryck-fel 9k aero '93
    Av Saab-Daniel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •