Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Vi har varit utan våran hemtelefon i ca 2,5 vecka.
    Allting började med att vårat gamla modem gick sönder. Så skickade de ett nytt.
    Allting fungerar utan telefon. Så pratar med Telia, de startar om, konfigurerar om osv.
    Jag har tog kontakt med dem via chatt. Men man tappar ju kontakten så fort de startar om modemet, så får man dra hela historien om och om igen.

    Sen i Torsdags felanmälde Telia det, och en "Personlig tekniker" skulle titta på det.
    Han skulle ringa/SMS:a när felet var återgärdad/han visste mera om problemet. Har hittills inte hört något.
    I Fredags dök det upp ett nytt modem, helt utan förvarning. Installerade det, och det fungerar fortfarande inte. Telia säger vänta över helgen för nya modemet måste få uppdateras och bla bla bla...

    Ringer nu efter helgen. Då var jag trött på chatten, så ringde. Fick sitta i kö 2 timmar med mobiltelefon. Då har "teknikern" beslutat att skicka ett nytt modem, men ingen har meddelat oss. Ny felanmälan och "personlig tekniker" som ska titta på det. 1-3 dagar tar det. Vi är alltså snart uppe i över 3 veckor.

    Det här var sista chansen sa han på Telia, annars får vi avsluta vårat kontrakt på Fredag isåfall. Men det borde vi få göra på stört då det är kontraktsbrott, Telia har inte levererat vad som står i kontraktet på 2,5 vecka?

    Summerat: Lösningen på problemet verkar vara att säga upp Telia, och byta bolag. + Vi kommer få sky höga mobiltelefonräkningar.

    Så vad ska man göra? Kan man kräva någon form av ersättning?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    648

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Enligt Telias allmänna villkor http://www.telia.se/docs/villkor/tel...onsumenter.pdf har du rätt till prisavdrag efter fem dygn.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Vi hade också en del krabb med Telia, men då sålde de in en lösning till oss som de redan i förväg borde vetat att vi inte skulle kunna ta emot.
    Slutade med rejäl ersättning till oss.

    Hur ert fall ser ut vet ju bara ni.
    Men jag kan säga så mycket som att Telia har en standardlösning vid problem som de orsakat. Det rör sig om 400 kronor, vilket är tänkt att dras på räkningen.
    Vi godtog inte den lösningen utan stod på oss. Det gav, minst sagt, utdelning.

    Sedan kan det vara värt att veta att det finns två olika kundtjänster. Skillnaden mellan dem är att du bollas runt mellan olika handläggare i den "allmänna" (om man nu kan säga så) kundsupporten, medan du får en personlig handläggare i den särskilda kundsupporten.
    Men då ska frågan vara riktigt infekterad.

    Mitt ärende gällde en helt annan situation än den du verkar befinna dig i.
    Men, vid intresse finns den att läsa här.
    (Scrolla ett par inlägg upp i tråden)
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    49

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Så vad ska man göra? Kan man kräva någon form av ersättning?
    Jag kan tyvärr inte råda dig alls, men...

    Vi har haft krångel med Telia sedan Feb (dvs mer än 6mån) då jag fick överge bredbandsbolaget eftersom min sambo hade med sig ett (22mån?) avtal med Telia som de vägrade bryta. Sedan dess har vi haft icke fungerade/krånglade bredband digitalTV och fast telefon.
    Du kan inte ens gissa hur många timmar vi suttit i telefonkö eller hur många gånger vi tagit ledigt från jobbet för att "tekniker" ska hitta "felet" hemma hos oss!?

    Vi har ifs inte betalat speciellt många räkningar, men vi har ju inte heller fått tjänsterna levererade - Telia har ju blockerat möjligheterna för någon annan leverantör. Vi har fått massor av gratiskompensationsfilmer - som vi naturligtvis inte kan titta på eftersom tv:n inte fungerar osv....

    När avtalet löper ut är det Telia goodbyeforever!
    9-3 ss 1.8t -03 steg1

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    12

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Vi hade ett telefoniprojekt på jobbet för något år sen där vi skulle byta växellösning, 1600 mobiler, 500 fasta ank, några talsvarssburkar mm.

    Valet föll av olika anledningar på Telia.

    För att utrycka mig så milt jag bara kan: Jag skulle aldrig välja dom som leverantör i form av privatperson efter mina erfarenheter.

    Lösning: försök få lite kompensation om du orkar harva. Försök bryta avtalstiden om möjligt. Hitta valfri annan operatör.
    Saab 9-3 SportCombi Aero 2.8T XWD 2008

  6. #6
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Välkommen till klubben!

    Vi är inne på tredje veckan utan telefon och bredband sen ett åskväder slog ut delar av stationen. Till en början fungerade telefonen men inte internet, men efter att de varit ute i stationen och reparerat dog även telefonen. Något meddelande om att de reparerat färdigt fick vi inte heller, vilket gjorde att det dröjde ytterligare några dagar innan jag ringde och frågade vad som händer. Nuvarande budet är att det ska vara klart i morgon, ELLER nästa fredag.

    Blev erbjuden två veckor fritt mobilt bredband, något som inte är mycket plåster på såren då telias mobiltäckning är riktigt dålig hemma. Vi skulle gärna vilja byta operatör, men som jag förstått det hela är det bara telia vi kan ha som leverantör här ute i skogen.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Kan bara hålla med om att telia börjar suga rejält..

    Har haft telia i flera år .. säkert över 10år eller mer, .. iaf .. vi har testat dom flesta lösningar dom har att erbjuda.

    Provat alla adsl hastigheter, samt DigitalTV.. det enda vi ej har är IP Telefoni..

    Dock så slutade våran, digitaltv att fungera som den skulle, det blev lagg o hack hela tiden.

    jag ringde å påtalade detta o dom påstod att jag skulle skaffa det nya "coola" Thomson router/modemet dom hade att erbjuda.

    Jag påstod att varför skall jag behöva bröjsa runt 30kr/mån extra för att få igång digitaltv'n igen för, .. o blev en smula förbannad då våran Zyxel modem + Linksys router funkat perfekt hittils för..

    Ja det sas iaf att vi skulle få 1 år fritt ... om vi ville testa, o efter en del fundering gick vi med på det.

    Modemet kom hem o jag koppla in det, .. men gissa om det funka..?? NEJ inte alls.. blev helt tyst i våra telefoner, .. ringde telia o dom påstod att det va IP Telefoni funktionen som gjorde att våra telefoner inte funka..

    Yes telia tänkte jag, ni är juh tamefan genier.. killen på telia sa att jag kunde ta den gamla splittern o koppla in i det nya modemet o yepp, right allt fungerade..

    Digitaltv'n hoppa igång så snällt så + det mesta fungerade .. utom WoW som jag spelat i över 4 år, som bara kopplade ner o låste sig hela tiden.

    Kollade nätet denna gång, .. Google is ur friend... mycket riktigt måååånga som hade samma trassel med denna crap router..

    Ringde o påtalade detta för telia som inte kunde göra ett skit som vanligt, .. det som sa att dom va medvetna om problemet o en patch till routern va på gång...

    Idag kör jag på mina gamla saker igen, Zyxel + Linksys.. o allt funkar perfekt, .. jag sa till telia att jag hade för avsikt att säka upp abbonemangen nu när dom går ut.

    Vi har fiber indraget till våran lägenhet så... vi skaffar det istället, ... kommer oxo bli bra billigare i slutändan.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Kan bara hålla med vad ni säger. De börjar då riktigt utför för dem.

    Det är väl bara kolla på kö tiden. Telefon, ca 2 timmar.
    Chatten ca 45 minuter. Katastrof.

    När vi hade bredbandsbolaget behövde jag aldrig vänta mer än 1 minut.

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    När vi hade bredbandsbolaget behövde jag aldrig vänta mer än 1 minut.
    Då hade du tur, senast jag gjorde mitt månatliga klagosamtal var det 55 minuters kö.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    97

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Jag har haft Telia i 4 år nu, komplett paket. ALLA kanaler, bredband och ip-telefoni. De få gånger som det strular har jag fått adekvat hjälp. Är jag undantaget?
    9-3 Aero Xwd Bsr Steg 1
    Innan:900 talladega -97, 95 aero -02, 9-3 2,0t Bio Vector Active -08 Maptun Steg1

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Citat Ursprungligen postat av Olomar
    Jag har haft Telia i 4 år nu, komplett paket. ALLA kanaler, bredband och ip-telefoni. De få gånger som det strular har jag fått adekvat hjälp. Är jag undantaget?
    Nä du är kanske dess chef..? *garv*, nä.. men en del har nog mera tur en andra så äre bara..

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Citat Ursprungligen postat av Olomar
    Jag har haft Telia i 4 år nu, komplett paket. ALLA kanaler, bredband och ip-telefoni. De få gånger som det strular har jag fått adekvat hjälp. Är jag undantaget?
    Nej du är inte undantaget.
    De som får den hjälp som de förväntar sig, eller de som bara knyter näven i fickan, hörs inte skrikandes på diverse platser över deras nöje/missnöje.
    Skulle vara intressant om alla forumsanvändare skulle börja skriva ett nytt inlägg för varje gång de fått den service de förväntar sig.

    PS
    Mitt inlägg är inte på något sätt en pik till att Glader91 eller någon annan skribent i denna tråd skulle vara några särledes gnällspikar utan bara en reflektion över samhället i stort
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Problem med Telia, Vad hade ni gjort?

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Kan bara hålla med vad ni säger. De börjar då riktigt utför för dem.

    Det är väl bara kolla på kö tiden. Telefon, ca 2 timmar.
    Chatten ca 45 minuter. Katastrof.

    När vi hade bredbandsbolaget behövde jag aldrig vänta mer än 1 minut.

    Det är väl inte värre än vad det var tidigare, när jag fick mitt första bredband från telia för sådär 12 år sedan så var det minst lika lång kö när man ringde, då brukade dem även skicka ut ett nytt modem varje gång man ringde kundservice, hade iaf 10 modem paket liggandes hemma som jag fick skicka tillbaka i en flyttkartong, men då var vi nästan först på orten med ADSL, om det nu är en ursäkt till allt krångel då.

    Men sedan efter det så har iaf jag upplevt att telias kundtjänst funkat bättre och bättre, att många sedan klagar på servicen är ju en grej med, har en släkting som jobbade som chef över en supportgrupp, han sa iaf att någonstans 80-85% av problemen de fick in var orsakade av kunden själva, och inte Telia, då är det ju även svårt att hjälpa dem med verkliga problem och köerna blir långa.

    Jag kör bredbandsbolaget nu och vetifan om deras support och service är så mycket bättre, blev påtryckt någon sketen digitaltv av dem som skulle vara så förbaskat superbra, fungerade inte alls, de vägrade att bryta abbet pga att det inte funkade, utan jag fick på min sida kräva årngerrätten, och fick därmed stå för frakter osv, och när man väl skickat in grejerna enligt deras instruktioner så kom det sådär 3 brev i veckan där de hotade med att man skulle få betala utrustningen om man inte skickade in den, 30 minuter kö hos kundtjänst så kunde de konstatera att det visst var reggat att varorna var tillbaka, långt innan påminnelsebreven var ut skickade.

    Nja jag kommer använda mitt bredband till en endaste grej och det är internet, digitaltv, telefoni och annat skit verkar mest ställa till en massa problem.

    har även jobbat för bredbandsbolaget, det var en upplevelse i sig...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Kopplingen, hur hade ni gjort?
    Av ErikssonR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 15:27
  2. Nån mer som har problem med telia digital tv?
    Av Freeboo i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 23:46
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 19:28
  4. hur ska jag göra med däck, hur hade ni gjort?
    Av Pumba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 15:43
  5. vad hade ni gjort ?
    Av Zwonka i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •