Tjena!
Jag åkte från Sthlm till Hälsingland idag och bilen började blårycka mellan växlingarna och tappar kraft.
Jag tror ju att det är turbon som har sagt upp sig.
Men frågan är om den håller hela vägen till Kiruna ( 107mil)?
Vad tror ni?
Tjena!
Jag åkte från Sthlm till Hälsingland idag och bilen började blårycka mellan växlingarna och tappar kraft.
Jag tror ju att det är turbon som har sagt upp sig.
Men frågan är om den håller hela vägen till Kiruna ( 107mil)?
Vad tror ni?
Vissa Faller För Grupptryck.- Andra Faller För LaddTryck
Jag lyckades komma 8 mil efter att min turbo hade gett upp. Hade bara 1,5 mil kvar men fick bli bärgare...
Eftersom den blåryker förbrukar den olja, jag skulle inte åka 107 mil med en sån bil.
Jag själv kom kanske 1-2 mil med farsans gamla OG900 innan oljetryckslampan tändes...
Ta bärgare!
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Jag kollade oljenivån och vattennivån nyss, bägge är på Max. Verkar väldigt konstigt
Tog bort insugsröret från turbon nyss och där fanns det ingen olja iaf. Helt rent och tort.
Ventilstyrningar??
Vissa Faller För Grupptryck.- Andra Faller För LaddTryck
Du skrev ju iofs:
Om turbon är väck blåryker den väl hela tiden mer eller mindre.Ursprungligen postat av nozzi
Så vi kanske inte skall måla faan på väggen som morsan brukar säga...
Jag skulle ändå svänga in till närmsta verkstad o be dem kolla på den.
Du skall ju 107 mil till menar jag...
///Perr
Saablös Polestar BST230 förare
Jag ska ringa närmsta Saab verkstad imorgon så får vi se vad dom säger och om dom har tid.
Vissa Faller För Grupptryck.- Andra Faller För LaddTryck
Jag har kontrollerat turbon nu och axeln glappar inte radielt. Men den glappar ca3mm axielt. Är detta normalt?
Vissa Faller För Grupptryck.- Andra Faller För LaddTryck
Det låter skumt! De brukar ju vara lite spel radiellt men ingen axiellt..
Jag hade inriktat mig på att byta turbon men först luskat reda på hur mycket olja den drar. Om det inte är så farligt så hade jag kört hem men en extra oljedunk i bagaget.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Ursprungligen postat av Andreas Plars
axiellt är aldrig bra och 3mm är riktigt ila om det nu verkligen är så mycket
Turbon kan ryka sporadiskt när denne är på väg att paja.
Börja åk men var beredd på att du får lämna in den på verkstad på vägen, och ta dig hem på annat sätt. har du flyt så kommer du hem men det är ju omöjligt att svara på.
Kolla oljenivån minst 10ggr på vägen.
kör inte fortare än 90kmh
Rengör vevhusventilationen i ventilkåpan (rensa det lilla hålet 3mm)
Är saab tekniker och gjort denna resan förr