Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

  1. #1

    Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Ja som sagt så låter den illa. Först så rasslade det exakt som kamkedjan låter när den blir lite slack. Så den byttes samt alla drev och balanskedjan. Sen ca 20 mil efter det så rökfyllde jag E4:an = turboras konstaterat. Bytte detta och det låter fortfarande illa. Likadant som med kamkedjan. Sen efter ca 25 mil så tändes check engine lampan men bilen går som den ska. Det "rasslar" även mindre när man varvar. Någon som har en aning?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Jag skulle nog se till att få felkoden avläst rätt fort. Då blir det mycket lättare att både förstå vad det är & hur eventuellt allvarligt det är.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Jag skulle nog se till att få felkoden avläst rätt fort. Då blir det mycket lättare att både förstå vad det är & hur eventuellt allvarligt det är.
    Ja men när man startar bilen så står det ju checking i sid:en och sen eventuella meddelanden. När turbon rasade så stod det check engine i sid:en. Nu står det som vanligt Check OK. Är det helt orelevant eller?

  4. #4

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Kom också på en sak som kanske är orelevant den också men som jag undrar över. Turbon jag bytte till var en begagnad som jag köpte av en skrot/bildelshandlare och den hade andra anslutningar där banjoskruvarna skulle sitta. Dom satt inte på riktigt exakt samma längd samt att den hade en mindre dimension på banjoskruvarna vid vattenanslutningarna, så jag har fått lov att kapa i original rören och byta själva banjo nipplarna och skruvar. Samt förlänga rören lite. Vad beror detta på?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Citat Ursprungligen postat av GoliatZ
    Kom också på en sak som kanske är orelevant den också men som jag undrar över. Turbon jag bytte till var en begagnad som jag köpte av en skrot/bildelshandlare och den hade andra anslutningar där banjoskruvarna skulle sitta. Dom satt inte på riktigt exakt samma längd samt att den hade en mindre dimension på banjoskruvarna vid vattenanslutningarna, så jag har fått lov att kapa i original rören och byta själva banjo nipplarna och skruvar. Samt förlänga rören lite. Vad beror detta på?

    Monterade du turbo av samma modell?

    Vad beträffar rasslandet så kanske det är ett löphjul/spännhjul för remdriften till ac:n, generator osv... Har även hört att ac-kopplingen kan rassla om den går sönder.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Citat Ursprungligen postat av GoliatZ
    Kom också på en sak som kanske är orelevant den också men som jag undrar över. Turbon jag bytte till var en begagnad som jag köpte av en skrot/bildelshandlare och den hade andra anslutningar där banjoskruvarna skulle sitta. Dom satt inte på riktigt exakt samma längd samt att den hade en mindre dimension på banjoskruvarna vid vattenanslutningarna, så jag har fått lov att kapa i original rören och byta själva banjo nipplarna och skruvar. Samt förlänga rören lite. Vad beror detta på?

    Monterade du turbo av samma modell?

    Vad beträffar rasslandet så kanske det är ett löphjul/spännhjul för remdriften till ac:n, generator osv... Har även hört att ac-kopplingen kan rassla om den går sönder.
    Ja, det skulle vara det iaf. Fast det var från en årsmodell -03 medans min bil är en -01 men det borde väl inte vara någon större skillnad? Angående rasslandet så har jag märkt att det kommer och går lite, ibland låter det mer och ibland mindre. Låter nästan exakt som kamkedjan fast det är för mycket för att det ska kunna vara rätt - om man säger så.

  7. #7

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Citat Ursprungligen postat av GoliatZ
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Jag skulle nog se till att få felkoden avläst rätt fort. Då blir det mycket lättare att både förstå vad det är & hur eventuellt allvarligt det är.
    Ja men när man startar bilen så står det ju checking i sid:en och sen eventuella meddelanden. När turbon rasade så stod det check engine i sid:en. Nu står det som vanligt Check OK. Är det helt orelevant eller?
    Det som kommer upp i SIDen är väl bara trasig glödlampor och så, motorfel kommer inte upp där vad jag vet.
    Saab 9-5 SC Aero -01 Steg 3 BioPower av MapTun
    Saab 9-5 SC Vector -08 Helt original

    "Our mission: Pretend nothing has happened, and hope everything turns out alright in the morning."

  8. #8

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Citat Ursprungligen postat av bonecrime
    Citat Ursprungligen postat av GoliatZ

    Ja men när man startar bilen så står det ju checking i sid:en och sen eventuella meddelanden. När turbon rasade så stod det check engine i sid:en. Nu står det som vanligt Check OK. Är det helt orelevant eller?
    Det som kommer upp i SIDen är väl bara trasig glödlampor och så, motorfel kommer inte upp där vad jag vet.
    Ja jag vet inte, det stod då Check Engine i SIDen när turbon rasade...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Kolla AC-kopplingen som tidigare är nämnt här i tråden.
    Ta av remmen och känn/snurra på alla hjul.

  10. #10

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis
    Kolla AC-kopplingen som tidigare är nämnt här i tråden.
    Ta av remmen och känn/snurra på alla hjul.
    Pratade med han som bytte kamkedjan och han sa att han hade kännt på hjulen och dom var det inga fel på

  11. #11

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Rasslandet/knackandet låter väldigt likt kamkedjan fast den är ju nyligen bytt? Det försvinner när man varvar lite för att sedan, när man släpper gasen, vid exakt 1500 varv slå snabbt 3 gånger för att sedan fortsätta i en jämn takt igen. Ibland låter det inget alls på tomgång heller. Som sagt så kommer det och går lite hela tiden. Ofta så låter det inget när bilen är kall och står på tomgång men låter mer när bilen har blivit varm eller när man kört bilen en bit (då låter det när den är kall också). Någon som har en aning?

    Ska kolla felkoderna nu i eftermiddag, återkommer om det ger något svar eller inte.

  12. #12

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Jahapp felkoden var lambda sonden men den släckte sig själv efter att jag gasade ur den lite efter vägen. Vet fortfarande inte vad ljudet kommer ifrån. Det var någon som sa att om oljesilen kladdar ihop sig så får inte bilen tillräckligt oljetryck och kedjan kan låta lite då. Stämmer detta?

  13. #13

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Idag när jag åkte hem från jobbet så knackade det rätt mycket precis när jag startat bilen men när jag kom hem (ca 2 mil motorväg) så lät motorn som den ska, lät den stå på tomgång ca 1-2 minuter bara för att lyssna men efter den tiden så började knackandet igen. är det verkligen ingen som vet vad det är? Jaja, ska riva ner tråget och byta silen så får vi se sen då...

  14. #14

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Happ, har nu rivit ner tråget och gjort rent allt, var lite skit där. Startade bilen efteråt och då lät den bra på tomgången men när jag körde ca 200 meter så började det knacka igen =( vet verkligen inte vad jag ska göra nu....

  15. #15

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Låter som nån ventiltryckare inte håller tätt.
    Signaturlös

  16. #16

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Låter som nån ventiltryckare inte håller tätt.
    Hur kollar man det lättast?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    28

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    när kamkedja å turbo rasar samtidigt bör man misstänka dåligt oljetryck... typ igensatt sil/vevhusventilation. Att fortsätta köra såsom du gjort efter dessa tydliga varningar är orsaken till att ytterligare lager i motorn gått sönder antingen i toppen eller o botten då du hade ner tråget kollade du vevaxellagren då?

    tror du behöver en ny motor tyvärr !!

  18. #18

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Citat Ursprungligen postat av oollaa
    när kamkedja å turbo rasar samtidigt bör man misstänka dåligt oljetryck... typ igensatt sil/vevhusventilation. Att fortsätta köra såsom du gjort efter dessa tydliga varningar är orsaken till att ytterligare lager i motorn gått sönder antingen i toppen eller o botten då du hade ner tråget kollade du vevaxellagren då?

    tror du behöver en ny motor tyvärr !!
    Ja dom kollade jag och dom var det inga fel på tror jag.

  19. #19

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Happ slutade med att jag lämnade in bilen på verkstad. När vi stod och lyssnade tillsammans så trodde han att det kunde vara en ventillyftare. Fast när vi varvade bilen lite så tyckte han att det lät mer som att det var någonting med veven. Dom rev ner och kunde då konstatera att det var vevstakslagren som var dåliga. Samt Ramlager... Jävligt tråkigt men så är det iaf, kunde vart värre.

  20. #20

    Re: Saab 9-5 2,3t -01 låter illa

    Det vart lite värre... En ventillyftare låter också, verkstaden förklarade att det inte är värt att dom skulle fixa det då det kommer bli dyrt. Happ bara att slinka ner i mekar kläderna igen då

Liknande ämnen

  1. koppling låter illa på saab 9-3 sc -08
    Av kungen_dr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-05-16, 21:42
  2. Saab 9-3 går illa?
    Av Henkeboi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 17:38
  3. Saab 9-5 Luktar illa vid gaspådrag?
    Av P0ffie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •