Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Köpa däck på nätet?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421

    Re: Köpa däck på nätet?

    Hejsan!
    Jag har handlat av både dackonline.se och bythjul.se och kan rekommendera bägge,snabb lev. och kända märken.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    11

    Re: Köpa däck på nätet?

    Ok, får bli däckonline helt enkelt för jag har bara hört gott om dem, tack för hjälpen!

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av Martinaolsson
    Det är ju såklart nya vinterdäck som ska köpas, 4 st hakkapeliitta 7 blir det
    Varför inte köpa nya generationen Hakkapeliitta 8? Den är ju t.o.m. några ören billigare än 7an på dackonline...

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Köpa däck på nätet?

    En kommentar, nu när man börjat beställa varan från nätet och jobbet lokalt (däckonline, skruvat el liknande) - tänk på att OM du får en reklamation så blir det inte enkelt att visa om det är monteringen eller reservdelen som är problemet. Den som monterat däcket kommer sannolikt inte vilja jobba gratis om tex däcket är orunt och måste reklameras. Detta är nåt som jag tror många missar. 90% av fallen är det inget problem, men de 10% blir jobbiga.

    Det kan mycket väl vara så att om du går till din däckhandlare med pris på ett par olika däck från däckonline så beställer de själva och matchar priset, på köpet får du bara en part att vända dig till om nåt strular. Även om det blir en eller två hundralappar mer tycker jag det är värt det.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #25
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av Saab Turbo Karlsson
    Man vill ju inte köpa skitdäck, för dom ska ju rulla några år.


    Det trodde jag också och köpte Goodyear Eagle F1 AS2. 225/45-17 hos
    http://www.anabil.se/verkstad-reservdel ... _S_17.aspx i början av Juni 2013 men de är dags å byta igen..


    Så här mycket mönster var det kvar för en månad sedan:
    https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 4080_o.jpg

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    En kommentar, nu när man börjat beställa varan från nätet och jobbet lokalt (däckonline, skruvat el liknande) - tänk på att OM du får en reklamation så blir det inte enkelt att visa om det är monteringen eller reservdelen som är problemet. Den som monterat däcket kommer sannolikt inte vilja jobba gratis om tex däcket är orunt och måste reklameras. Detta är nåt som jag tror många missar. 90% av fallen är det inget problem, men de 10% blir jobbiga.

    Det kan mycket väl vara så att om du går till din däckhandlare med pris på ett par olika däck från däckonline så beställer de själva och matchar priset, på köpet får du bara en part att vända dig till om nåt strular. Även om det blir en eller två hundralappar mer tycker jag det är värt det.
    Håller med om resonemanget eg.när de gäller allt man beställer på nätet.
    För egen del har jag däckmaskinerna hemma i min verkstad så därför är priset mer intressant för egen del.

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av Piotr
    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    En kommentar, nu när man börjat beställa varan från nätet och jobbet lokalt (däckonline, skruvat el liknande) - tänk på att OM du får en reklamation så blir det inte enkelt att visa om det är monteringen eller reservdelen som är problemet. Den som monterat däcket kommer sannolikt inte vilja jobba gratis om tex däcket är orunt och måste reklameras. Detta är nåt som jag tror många missar. 90% av fallen är det inget problem, men de 10% blir jobbiga.

    Det kan mycket väl vara så att om du går till din däckhandlare med pris på ett par olika däck från däckonline så beställer de själva och matchar priset, på köpet får du bara en part att vända dig till om nåt strular. Även om det blir en eller två hundralappar mer tycker jag det är värt det.
    Håller med om resonemanget eg.när de gäller allt man beställer på nätet.
    För egen del har jag däckmaskinerna hemma i min verkstad så därför är priset mer intressant för egen del.
    jo, det är ju förståss väldigt bekvämt... jag har lånat däckmaskin, och köpt på nätet av samma anledning, men sen sista gångerna har det skitit sig att jag inte kunnat låna, så jag tillslut fått gå och få det pålagt på verkstad...

    men även när ingen installation är med i bilden, så kan lokala företaget vara att föredra, bara att skicka tillbaka är ju ett bök mot att åka in till butiken... givetvis beror det även på var man bor...

    det jag tror många missar som sagt är att man har olika konsumenträttigheter beroende på hur och vad man köper...

    En personlig verkstad/försäljare är värt ganska många procent på priset... om man kan lita på de löser problem som uppstår...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Köpa däck på nätet?

    Som vanligt får man väl fundera och väga lägsta pris mot extra service.
    Kan förresten lägga till popgom och däck365, bra erfarenhet av båda utöver tidigare rekommenderade dackonline.

    De vanligaste däcken går att prissöka via prisjakt, inte alltid en viss firma är billigast på alla märken.
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    11

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Martinaolsson
    Det är ju såklart nya vinterdäck som ska köpas, 4 st hakkapeliitta 7 blir det
    Varför inte köpa nya generationen Hakkapeliitta 8? Den är ju t.o.m. några ören billigare än 7an på dackonline...

    Oj det hade jag missat, like bra att köpa dem då, för jag antar att det är snäppet bättre?

    Tack!

  10. #30
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Köpa däck på nätet?

    Köpte på Nordendäck i våras och vilket strul. Hade köpt där två gånger tidigare men uppenbarligen haft tur då. Aldrig mer det företaget. Däcken fanns på "lager" och jag betalade. De skulle levereras direkt till deras lokala partner här i stan och jag lämnade dit mina fälgar. Efter närmare två veckor ringde en lokal speditör och frågade mig om jag skulle komma och hämta tre !!! däck hos dem. Den lokala partnern var inte anträffbar när de skulle köra ut däcken och de ville bli av med dem. Jag vägrade hämta ut däcken för jag var ju inte ens adressat och vad skulle jag med tre däck till!

    När jag kontaktade Nordendäck fick jag den ena undanflykten efter den andra. Med "lager menade de "nåt lager" och i det här fallet räknade de in ett lager i Holland eller Belgien. I Sverige hade det inte funnits 4 däck när jag beställde. Resten av kedjan var inte deras problem. De tog emot beställningar och betalning. Lokala partnern var inte deras problem, det var mitt problem ansåg de.
    Jag svarade med att kräva mina pengar åter med stöd av att de inte levererat det de tagit betalt för. De vägrade och deras svar var oförskämda. Ingen återbetalning, ingen nersättning pga brustna löften och absolut ingen skam.
    Sen ringde deras lokala partner ringde en dag och sa att däcken var klara för avhämtning.
    Jag la ner fallet och konstaterar bara att aldrig mer Nordendäck och aldrig jag kommer rekommendera dem. Säkert kommer någon att säga de fungerat bra och det gjorde det för mig också, två gånger. De gångerna hade jag tur!

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Köpa däck på nätet?

    Jag har bra erfarenhet av dackonline tidigare, men förra året när jag skulle beställa vinterdäck så drog det ut på tiden och till slut avbokade jag och beställde via bythjul istället. Bythjul fungerade utmärkt och skulle jag köpa nya vinterdäck idag skulle jag köpa därifrån. Det gick fortare och det är ju ingen nackdel heller att Nokian Hakkapelitta är billigare där än hos dackonline.

    Däckonline tycker jag fortfarande är rätt bra, men jag håller mig till att köpa sommardäck därifrån. Det är på sommardäcken som man kan spara en slant eftersom de kan köpas in från hela Europa, medan våra vinterdäck har en högst begränsad marknad.

  12. #32
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    En kommentar, nu när man börjat beställa varan från nätet och jobbet lokalt (däckonline, skruvat el liknande) - tänk på att OM du får en reklamation så blir det inte enkelt att visa om det är monteringen eller reservdelen som är problemet. Den som monterat däcket kommer sannolikt inte vilja jobba gratis om tex däcket är orunt och måste reklameras. Detta är nåt som jag tror många missar. 90% av fallen är det inget problem, men de 10% blir jobbiga.

    Det kan mycket väl vara så att om du går till din däckhandlare med pris på ett par olika däck från däckonline så beställer de själva och matchar priset, på köpet får du bara en part att vända dig till om nåt strular. Även om det blir en eller två hundralappar mer tycker jag det är värt det.
    +1

    Köpte sommardäck till min gamla 9-5:a från Däckonline med leverans till en lokal däckkrängare. Det slutade med att jag fick tre 17" och ett 16". Som tur var bjöd däckkillen på den halvtimme han arbetat i onödan, men det blev ju en extra resa och en vecka extra på vinterdäcken innan det fjärde anlände, och sedan ytterligare tjat med däckonline's engelskspråkiga kundservice då de skickade en faktura på det femte däcket och ville ha betalt fastän de fått tillbaks 16"-däcket.

    Behöver köpa nya sommardäck till 9-3:an till nästa år, och det ska skilja bra mycket i pris för att jag ska våga prova däckonline igen.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Köpa däck på nätet?

    Har handlat både sommar och vinterdäck från dackonline 6 gånger nu.

    Enda gången det blivit något fel över huvud taget var nu sjätte gången. De levererade nämligen 5 däck istället för 4 som jag beställt och betalt
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Köpte på Nordendäck i våras och vilket strul. Hade köpt där två gånger tidigare men uppenbarligen haft tur då. Aldrig mer det företaget. Däcken fanns på "lager" och jag betalade. De skulle levereras direkt till deras lokala partner här i stan och jag lämnade dit mina fälgar. Efter närmare två veckor ringde en lokal speditör och frågade mig om jag skulle komma och hämta tre !!! däck hos dem. Den lokala partnern var inte anträffbar när de skulle köra ut däcken och de ville bli av med dem. Jag vägrade hämta ut däcken för jag var ju inte ens adressat och vad skulle jag med tre däck till!

    När jag kontaktade Nordendäck fick jag den ena undanflykten efter den andra. Med "lager menade de "nåt lager" och i det här fallet räknade de in ett lager i Holland eller Belgien. I Sverige hade det inte funnits 4 däck när jag beställde. Resten av kedjan var inte deras problem. De tog emot beställningar och betalning. Lokala partnern var inte deras problem, det var mitt problem ansåg de.
    Jag svarade med att kräva mina pengar åter med stöd av att de inte levererat det de tagit betalt för. De vägrade och deras svar var oförskämda. Ingen återbetalning, ingen nersättning pga brustna löften och absolut ingen skam.
    Sen ringde deras lokala partner ringde en dag och sa att däcken var klara för avhämtning.
    Jag la ner fallet och konstaterar bara att aldrig mer Nordendäck och aldrig jag kommer rekommendera dem. Säkert kommer någon att säga de fungerat bra och det gjorde det för mig också, två gånger. De gångerna hade jag tur!

    Inte särskilt ovanligt att saker man köper via internet levereras direkt från leverantörens lager, på så vis slipper säljaren lagerhållningskostnader och kan hålla ett lägre pris. Nackdelen är att leveranssäkerheten kan bli sämre då säljaren själv inte har kontroll över leveranserna.

Liknande ämnen

  1. Fälg + däck på nätet
    Av Mafnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 00:23
  2. Var köpa vinylark på nätet?
    Av saabsport83 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 23:10
  3. Köpa bil över nätet, vad skall jag tänka på?
    Av Thornbeach i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 22:59
  4. Köpa gummi på nätet?
    Av Erber i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 00:38
  5. Söker sida på nätet där man jämför olika däck/fälg storlekar
    Av Jonas_Malmö i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 09:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •