Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Köpa däck på nätet?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    82

    Köpa däck på nätet?

    Hej

    Någon som provat köpa däck på nätet? Vart?

    Någon märke som kan rekomenderas?

    Däck: 4 st 215/45-17

    Mvh

    Johannes
    9-5 -04.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Köpa däck på nätet?

    Jag har köpt via däckonline, funkade bra. Jag valde att däcken levererades till en "lokal partner" som de kallar det, så kör man bara dit med bil eller lösa däck och får dem monterade på plats. Gick hyfsat fort också.

    Märken kan jag inte hjälpa med så mycket, köpte Michelin energy saver 15" för ca 800 kr/st. Tyckte inte det var värt nån enstaka hundralapp att köpa nåt däckmärke som jag aldrig hört talas om. 17" däck har jag inte alls koll på.

    Jag tycker absolut att du ska testa att köpa online, om du är nyfiken.
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571

    Re: Köpa däck på nätet?

    Däckonline har jag använt ett par gånger, snabb leverans (och färska däck) till en däckfirma som du själv väljer ur deras lista över anslutna däckverkstäder och deras monteringskosntader. Eller hem till dig om du ska göra det själv.

    Däck och fälg har jag köpt från gummihuset, bra service och snabb leverans.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    82

    Re: Köpa däck på nätet?

    Hej

    Kan nog lösa monteringen så kan man få dom till ett bra pris kan det vara lönt ju.

    Men stor prisskildnad på olika märken, Man vill ju inte köpa skitdäck, för dom ska ju rulla några år.

    Ska man gå på kända märken?
    9-5 -04.

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av Saab Turbo Karlsson
    Hej

    Kan nog lösa monteringen så kan man få dom till ett bra pris kan det vara lönt ju.

    Men stor prisskildnad på olika märken, Man vill ju inte köpa skitdäck, för dom ska ju rulla några år.

    Ska man gå på kända märken?
    Japp du ska gå på kända märken, vissa noname däck kan rent ut sagt vara livsfarliga när det blir blött ute.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    22

    Re: Köpa däck på nätet?

    Köpt på gummihuset.se. Funkat klockrent vid varje tillfälle.
    Saab 9-5 SC Vector 2,0t BioPower 2006

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Köpa däck på nätet?

    Däckonline som har nämnts tidigare funkar bra tycker jag.

    Jag tror det är svårt att ge en märkesrekommendation - för varje person du frågar här inne kommer du att få ett nytt svar. Men jag kan ju ändå ge min åsikt:

    Köp absolut inte ett billigt skitdäck av okänt fabrikat. Dessa håller inte länge och har dessutom farliga vägegenskaper, i synnerhet när det är blött. Däck är en viktig säkerhetsdetalj på en bil och man ska absolut inte snåla. Så köp ett däck av ett riktigt märke (Continental, Pirelli, Michelin, Nokian, Goodyear, Dunlop m.fl.), sedan kan du ju roa dig med att läsa däcktester på nätet och välja något som verkar bra för din budget. Själv skulle jag nog välja Michelin Primacy HP.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    23

    Re: Köpa däck på nätet?

    Skulle även kollat på Bridgestone Potenza S001 till dom ovan nämnda alternativen.

    Kör med dom på alla mina bilar blandat med Michelin Pilot Sport Cup på bana.
    Ruggigt bra våtgrepp och mycket tysta.
    Tror dock att du får ut mera mil på Michelin.

    Mina 275:or på M3:an brukar hålla runt 500-600 mil.
    225:orna på 328:an 1000-1500.
    Och 205:orna på Saaben ungefär likvärdigt.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av Etnica
    Skulle även kollat på Bridgestone Potenza S001 till dom ovan nämnda alternativen.

    Kör med dom på alla mina bilar blandat med Michelin Pilot Sport Cup på bana.
    Ruggigt bra våtgrepp och mycket tysta.
    Tror dock att du får ut mera mil på Michelin.

    Mina 275:or på M3:an brukar hålla runt 500-600 mil.
    225:orna på 328:an 1000-1500.
    Och 205:orna på Saaben ungefär likvärdigt.
    Hur kör du om du bara lyckas få ut 1500 mil på ett däck på en og9-3, gasen i botten konstant?
    har kört över 1000 mil med mina Goodyear och det syns ju knappt?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    23

    Re: Köpa däck på nätet?

    Det tror jag nog inte. Sen kör jag bara mina däck till 3 mm oavsett om det är vinterväglag eller ej. Många (säger inte alla) kör ner däcken tills dom verkligen är helt blanka. Räknar bara 5 mm på däckets livslängd.
    Skulle jag kanske sagt också.

    Detta var för Potenza däcken.
    Finns säkert däck som håller längre. Men dom är ganska mjuka där av fallet.

    Är det Eagle F1 du kör på då, eller Excellence? Det förstnämnda har jag för mig är ett ganska hårt däck. Men det beror ju iofs på vart dom är tillverkade. Ett Goodyear däck från Asien brukar vara ganska hårt medan Gooyear som är tillverkat i Europa är mjukare.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av Etnica
    Det tror jag nog inte. Sen kör jag bara mina däck till 3 mm oavsett om det är vinterväglag eller ej. Många (säger inte alla) kör ner däcken tills dom verkligen är helt blanka. Räknar bara 5 mm på däckets livslängd.
    Skulle jag kanske sagt också.

    Detta var för Potenza däcken.
    Finns säkert däck som håller längre. Men dom är ganska mjuka där av fallet.

    Är det Eagle F1 du kör på då, eller Excellence? Det förstnämnda har jag för mig är ett ganska hårt däck. Men det beror ju iofs på vart dom är tillverkade. Ett Goodyear däck från Asien brukar vara ganska hårt medan Gooyear som är tillverkat i Europa är mjukare.
    Jag kör inte till dem är blanka, syns knappt nått på 1000mil, har kört fruktansvärt mycket och har aldrig lyckats slita ut en uppsättning däck på 1500mil, då kan man ju inte köra normalt eller så är nått fel på bilen, då skulle jag få byta sommardäck 2 gånger om året med de miltal jag kör, skulle ju bli helt tokigt dyrt.
    När jag långpendlade så brukade sommardäcken hålla 2 säsonger, vilket var ca 6000mils körning på mina ng900.

    Goodyear OptiGrip 225/45 R17 94W XL kör jag på, ca 8mm mönster kvar efter de 1000mil jag kört nu under sommaren.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Etnica
    Det tror jag nog inte. Sen kör jag bara mina däck till 3 mm oavsett om det är vinterväglag eller ej. Många (säger inte alla) kör ner däcken tills dom verkligen är helt blanka. Räknar bara 5 mm på däckets livslängd.
    Skulle jag kanske sagt också.

    Detta var för Potenza däcken.
    Finns säkert däck som håller längre. Men dom är ganska mjuka där av fallet.

    Är det Eagle F1 du kör på då, eller Excellence? Det förstnämnda har jag för mig är ett ganska hårt däck. Men det beror ju iofs på vart dom är tillverkade. Ett Goodyear däck från Asien brukar vara ganska hårt medan Gooyear som är tillverkat i Europa är mjukare.
    Jag kör inte till dem är blanka, syns knappt nått på 1000mil, har kört fruktansvärt mycket och har aldrig lyckats slita ut en uppsättning däck på 1500mil, då kan man ju inte köra normalt eller så är nått fel på bilen, då skulle jag få byta sommardäck 2 gånger om året med de miltal jag kör, skulle ju bli helt tokigt dyrt.
    När jag långpendlade så brukade sommardäcken hålla 2 säsonger, vilket var ca 6000mils körning på mina ng900.

    Goodyear OptiGrip 225/45 R17 94W XL kör jag på, ca 8mm mönster kvar efter de 1000mil jag kört nu under sommaren.

    antar att ca 3000 mil av dom är med vinterdäck om inte mer för du har väl semester på sommaren annars är det samma fakta för min del fast jag kör ca 10 000mil på två år

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Jag kör inte till dem är blanka, syns knappt nått på 1000mil, har kört fruktansvärt mycket och har aldrig lyckats slita ut en uppsättning däck på 1500mil, då kan man ju inte köra normalt eller så är nått fel på bilen, då skulle jag få byta sommardäck 2 gånger om året med de miltal jag kör, skulle ju bli helt tokigt dyrt.
    När jag långpendlade så brukade sommardäcken hålla 2 säsonger, vilket var ca 6000mils körning på mina ng900.

    Goodyear OptiGrip 225/45 R17 94W XL kör jag på, ca 8mm mönster kvar efter de 1000mil jag kört nu under sommaren.

    antar att ca 3000 mil av dom är med vinterdäck om inte mer för du har väl semester på sommaren annars är det samma fakta för min del fast jag kör ca 10 000mil på två år
    Nja de 6000milen på 2 år var vad jag körde med sommardäcken, alltså de höll ca 6000mil.

    Det hela jag syftar på är att ett bra däck INTE är utsletet på 1500mil för då kör man med blydoja eller så är något annat fel.

    Jag körde ca 5000mil per år tidigare när jag pendlade, åkte faktiskt buss några vintermånader då tidtabellen passade bättre på vintern än sommaren.

    Skulle jag byta däck varje 1500mil när man kör 5000mil om året så blir det ju ett väldigt stort däckkonto, vilket det inte blev, brukade byta sommar och vinterdäck med 2 års intervall.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg


    antar att ca 3000 mil av dom är med vinterdäck om inte mer för du har väl semester på sommaren annars är det samma fakta för min del fast jag kör ca 10 000mil på två år
    Nja de 6000milen på 2 år var vad jag körde med sommardäcken, alltså de höll ca 6000mil.

    Det hela jag syftar på är att ett bra däck INTE är utsletet på 1500mil för då kör man med blydoja eller så är något annat fel.

    Jag körde ca 5000mil per år tidigare när jag pendlade, åkte faktiskt buss några vintermånader då tidtabellen passade bättre på vintern än sommaren.

    Skulle jag byta däck varje 1500mil när man kör 5000mil om året så blir det ju ett väldigt stort däckkonto, vilket det inte blev, brukade byta sommar och vinterdäck med 2 års intervall.
    Okej jag ligger på 2500mil per år med sommardäck och 2500mil med vinterdäck sommar däcken brukar hålla lite mer än 1 år och vinter däcken brukar faktist klara sig dubbelt så länge alltså 2 år ca 4-5000mil

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Okej jag ligger på 2500mil per år med sommardäck och 2500mil med vinterdäck sommar däcken brukar hålla lite mer än 1 år och vinter däcken brukar faktist klara sig dubbelt så länge alltså 2 år ca 4-5000mil
    Körde du dubbat eller dubbfritt på vintern?

    Jag körde dubbfritt och upplevde som dessa slets mindre på den körning jag gjorde (uteslutande motorväg) jämfört med när jag körde med dubbdäck, dessa slets ju rätt hårt på bar mark, var iaf min upplevelse.

    Jag är iaf evigt glad att jag bytte jobb och kapade en fruktansvärd massa motorvägs mil mot några få km som jag har till jobbet nu.
    Det är ju mer än däcken som slits när man kör en massa...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Okej jag ligger på 2500mil per år med sommardäck och 2500mil med vinterdäck sommar däcken brukar hålla lite mer än 1 år och vinter däcken brukar faktist klara sig dubbelt så länge alltså 2 år ca 4-5000mil
    Körde du dubbat eller dubbfritt på vintern?

    Jag körde dubbfritt och upplevde som dessa slets mindre på den körning jag gjorde (uteslutande motorväg) jämfört med när jag körde med dubbdäck, dessa slets ju rätt hårt på bar mark, var iaf min upplevelse.

    Jag är iaf evigt glad att jag bytte jobb och kapade en fruktansvärd massa motorvägs mil mot några få km som jag har till jobbet nu.
    Det är ju mer än däcken som slits när man kör en massa...

    har endast kört dubbat. och 95 av pendlingen är på motorväg ( annars hade däcken tagit slut betydligt fortare. samtliga bilar jag har pendlat med har hållt väldigt bra endast en vattenpump som gav upp på samanlagt 15000mil som jag har pendlat till jobbet samt privat körning.

    men jag har börjat tröttna på att pendla är fruktansvärt dyrt och tråkigt

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    23

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Etnica
    Det tror jag nog inte. Sen kör jag bara mina däck till 3 mm oavsett om det är vinterväglag eller ej. Många (säger inte alla) kör ner däcken tills dom verkligen är helt blanka. Räknar bara 5 mm på däckets livslängd.
    Skulle jag kanske sagt också.

    Detta var för Potenza däcken.
    Finns säkert däck som håller längre. Men dom är ganska mjuka där av fallet.

    Är det Eagle F1 du kör på då, eller Excellence? Det förstnämnda har jag för mig är ett ganska hårt däck. Men det beror ju iofs på vart dom är tillverkade. Ett Goodyear däck från Asien brukar vara ganska hårt medan Gooyear som är tillverkat i Europa är mjukare.
    Jag kör inte till dem är blanka, syns knappt nått på 1000mil, har kört fruktansvärt mycket och har aldrig lyckats slita ut en uppsättning däck på 1500mil, då kan man ju inte köra normalt eller så är nått fel på bilen, då skulle jag få byta sommardäck 2 gånger om året med de miltal jag kör, skulle ju bli helt tokigt dyrt.
    När jag långpendlade så brukade sommardäcken hålla 2 säsonger, vilket var ca 6000mils körning på mina ng900.

    Goodyear OptiGrip 225/45 R17 94W XL kör jag på, ca 8mm mönster kvar efter de 1000mil jag kört nu under sommaren.

    Vet inte vad för monster Goodyear du har isf . Monterar på däck 5 dagar i veckan och har aldrig sett ett däck som rullat tusen mil och hållit 8 mm på dom 7 åren jag jobbat. Sen tycker jag också att Saab äter däck mer än något annat bilmärke om man ser till ett normalt bruk. Och att slita ut ett premiumdäck på 1500 mil är absolut möjligt för mig iaf. Men du kanske hade klarat 3-4k mil med dom då.

    Tycker ändå jag kör relativt snällt med Saaben.

    Men återigen, Bridgestone är ett bra däck och man är ute efter bra våtgrepp och bromsegenskaperna för att återgå till trådskaparens fråga.

  18. #18
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689

    Re: Köpa däck på nätet?

    dackonline funkar klockrent
    köp märkesdäck, skiljer lite i pengar

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa däck på nätet?

    Citat Ursprungligen postat av Etnica
    Vet inte vad för monster Goodyear du har isf . Monterar på däck 5 dagar i veckan och har aldrig sett ett däck som rullat tusen mil och hållit 8 mm på dom 7 åren jag jobbat. Sen tycker jag också att Saab äter däck mer än något annat bilmärke om man ser till ett normalt bruk. Och att slita ut ett premiumdäck på 1500 mil är absolut möjligt för mig iaf. Men du kanske hade klarat 3-4k mil med dom då.

    Tycker ändå jag kör relativt snällt med Saaben.

    Men återigen, Bridgestone är ett bra däck och man är ute efter bra våtgrepp och bromsegenskaperna för att återgå till trådskaparens fråga.
    haha så nu säger du helt plötsligt att du är däckgubbe med då och tycker att ett normalt däck ska hålla 1000-1500mil?

    Jag har kört strax över 30 000mil totalt i mina ng900 2,0t och får nog säga att det är blyfot som kör om däcken är slut efter 1000-1500mil, för den bedriften har jag inte lyckats med än, det vore ju rätt många uppsättningar däck jag hade behövt på dessa mil isf.

    Livslängden på ett däck är ju en tämligen viktig parameter när man köper däck, man måste ju räkna hur många mil man får ut ur det däcket man köper, kör jag 30000mil så vill jag ju knappast ha ett däck som är slut efter 1000mil, det är ju fasen 30 uppsättningar däck på de 6 åren jag körde dessa milen, när jag snarare har köpt 8 uppsättningar sommar och vinterdäck totalt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Motala
    Inlägg
    11

    Re: Köpa däck på nätet?

    Hej!

    Ser att den är från 2011 men använder denna tråden om det är ok.

    Det är ju såklart nya vinterdäck som ska köpas, 4 st hakkapeliitta 7 blir det och nu säger dem att det eventuellt blir snö till helgen så nu blev det bråttom plötsligt också, typiskt mig...
    Jag har insett att det finns en uppsjö av olika sidor och några måste ju vara bättre än andra och visa bör man säkerligen unvika helt. Någon som har tips?

    Däckonline, skruvat.se och dack365 har jag hört ska vara ok, http://www.tirendo.se/ verkar vara billigt men ingen jag känner har hört talas om dem och då blir man ju osäker...

    Tacksam för tips!

Liknande ämnen

  1. Fälg + däck på nätet
    Av Mafnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 00:23
  2. Var köpa vinylark på nätet?
    Av saabsport83 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 23:10
  3. Köpa bil över nätet, vad skall jag tänka på?
    Av Thornbeach i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 22:59
  4. Köpa gummi på nätet?
    Av Erber i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 00:38
  5. Söker sida på nätet där man jämför olika däck/fälg storlekar
    Av Jonas_Malmö i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 09:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •