Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Plingar till men inget medelande i SID NG900

  1. #1

    Plingar till men inget medelande i SID NG900

    Har en saab 900 som det pligar till emellanåt i, har varit likadant för förra ägaren med.Men det kommer inget meddelande på siden.Någon som kan sig på nån gissning?

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    593

    Re: Saab 900 -97 plingar till men inget medelande

    Glapp

  3. #3

    Re: Saab 900 -97 plingar till men inget medelande

    Kan det vara så?Fast det inte syns på instrumentet? kan se lite lite att de dimma ibland kanske

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Saab 900 -97 plingar till men inget medelande

    Det är helt normalt att SIDen plingar till trots att inget meddelande kommer innan man startat motorn men har tändningen på läge ON.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  5. #5

    Re: Saab 900 -97 plingar till men inget medelande

    men detta är under färd, har bara hört det en gång iofs. men förra ägaren sa att han hört detta med

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Saab 900 -97 plingar till men inget medelande

    Men hur ser själva SIDen ut, fungerar alla pixar? Lyser den ens?
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  7. #7

    Re: Saab 900 -97 plingar till men inget medelande

    lyser lite halv dassigt och 2 rader som är bort men man ser absolut vad det står

  8. #8

    Re: Saab 900 -97 plingar till men inget medelande

    Lånar tråden lite...

    Jag har exakt samma problem med min 900 -94. Dock sker det bara under hårda till medelhårda inbromsningar, samt om jag svänger snävt i relativt hög fart.

    SID:en är 100% fungerande men säger ingenting. Bara ett "pling-plong" samtidigt som varningstriangeln i mitten visas. Bilen går toppen i övrigt.

    Rent spontant misstänker man ju glapp någonstans, men var, och i vad?

  9. #9
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Saab 900 -97 plingar till men inget medelande

    Citat Ursprungligen postat av Henrik_
    Lånar tråden lite...

    Jag har exakt samma problem med min 900 -94. Dock sker det bara under hårda till medelhårda inbromsningar, samt om jag svänger snävt i relativt hög fart.

    SID:en är 100% fungerande men säger ingenting. Bara ett "pling-plong" samtidigt som varningstriangeln i mitten visas. Bilen går toppen i övrigt.

    Rent spontant misstänker man ju glapp någonstans, men var, och i vad?
    Låter som du har dåligt med olja i motorn. Då plingar det till när oljan slungas iväg och oljepumpen inte kan suga i sig tillräckligt. Behöver inte vara farligt men du bör kolla oljenivån direkt du läst detta ifall jag har rätt. Detta fenomen uppkom varje gång oljenivå på min förra 900ng var nere på eller strax under min-nivån på oljestickan.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Saab 900 -97 plingar till men inget medelande

    Citat Ursprungligen postat av Henrik_
    Lånar tråden lite...

    Jag har exakt samma problem med min 900 -94. Dock sker det bara under hårda till medelhårda inbromsningar, samt om jag svänger snävt i relativt hög fart.

    SID:en är 100% fungerande men säger ingenting. Bara ett "pling-plong" samtidigt som varningstriangeln i mitten visas. Bilen går toppen i övrigt.

    Rent spontant misstänker man ju glapp någonstans, men var, och i vad?
    Med den beskrivningen är det första jag skulle kolla att du har tillräckligt av alla vätskor i bilen som har en nivåsensor, t.ex. motorolja, kylar- och bromsvätska. Vid kraftiga inbromsningar/svängar kan det skalpa till såpass mycket att sensorn hamnar ovanför vätskeytan och då genererar en varning. Men eftersom det är ett skalp så är sensorn över ytan bara en kort stund, sedan försvinner varningen igen.

  11. #11

    Re: Saab 900 -97 plingar till men inget medelande

    Tack för tipsen, ska kolla upp det!

    EDIT: "Återskapade" felet, och la märke till att det flashar till en annan röd lampa också samtidigt, under 0,5 sekunder. Det visar sig vara oljelampan. Min bil drar lite mer än normalt, och det var ett ganska bra tag sen sist jag kollade oljan och fyllde på.

    Åkte direkt till första bästa mack för att köpa olja. Ja, jag vet, man ska aldrig köpa olja på mackar eftersom det förmodligen är 300% dyrare än på t.ex. Biltema, men jag kände att läget var relativt akut.

    Köpte deras billigaste Shell-olja med samma viskositet som oljan jag hade innan (jepp, misstag nr 2, eftersom det innebär mineralolja, vilket man inte ska ha till turbo-motorer, tydligen). Även om just denna olja ska stödja det, enligt info jag hittade på nätet...

    Det kan i alla fall inte vara värre än att köra på nästan ingen olja alls, eller hur? :P

    Hursomhelst så är felet borta nu

Liknande ämnen

  1. Airbag lampan har börjat lysa och det plingar var 10 sek.
    Av MangeH i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 16:15
  2. service medelande
    Av jum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 22:02
  3. plingar innan man startar motorn
    Av mikaoj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 23:23
  4. Säkringen går till torkare/backljus,hittar inget fel ng900.
    Av lillen 761 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 16:46
  5. Service medelande på 9-3:a -01
    Av Saabturbo__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •