Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: byte av kamkjedja

  1. #1

    byte av kamkjedja

    Hejsan !
    Har nu bytt en kamkjedja på en saab 9-3, 2.0T år 01.
    Kan säga att jag hadde göra en vecka med det,men då gjorde jag det i lugn takt, för soligt helt enkelt.,började med att släppa drivremmen tog sedan bort spännrullen (2 skruvar) på torpedvägs sidan fällde jag ut generatorn,,lossade båda skruvarna som håller den,,tog bort den övre helt, fällde ut generatorn mot torpedväggen,,lossade sedan det övre generatorfästet från blocket (4 skruvar)tog bort den nedre skruven till generator fastet som går in i transmissions kåpan.lossade katalysatorn vid motorn, plockade loss gummibussningarna,,samt lät den vila på ett par träklossar. .
    Sen släppte jag på kryssramsbalkens fästen på högra sidan tog bort den främmra och bakre skruven i den,samt lossade på bärarms skruven en aning,,lossade på motorfästetns skruvar en hel del men inte allt,,både det på höger sida och på vänster,,drev sedan in en kil i det främmre fästet på kryssramsbalkens högra sida..så det öppnade sig en så där 5 cm.
    på motorns utsida, mot kofångaren,,tog jag loss först luftburken med allt som hör den till,,för att få bättre plats där,,började sedan med servon och dess fäste,,lossa även övre slangen på servon för då går det att lägga den åt sidan där luftburken suttit,,men KLÄM ÅT SLANGEN ORDENTILIGT OCH PLUGGA SERVONS INLOPP,,läcker som attan annars hela tiden.tog sedan loss turbons luft rör (det stora röret) och banjo röret på dess ovansida,det sitter med en klämma nedtill på turbon,,gick sen loss på vattenpumpen,,kul grej,,OBS SITTER ETT BANJO RÖR PÅ DESS UNDERSIDA,,KYLRÖR TILL TURBON,,GÅR BÄST ATT LOSSA PÅ NERTILL,UNDER TURBON,,ett helvete att få dit röret med tillhörande kopparbrickor annars om man monterat vattenpumpen,,jag bytte vattenpumpen på en gång lika så bra kostar en 600ca på skruvat,,samt kamkjedesatsen där något på 2,500..
    sätt dit vattenpumpen försiktigt,,sitter en adapter på motorblocket med 2 oringar på som ska bytas,klämde sönder den ena fick göra om göra rätt..inte kul samt dom två rören som går till pumpen är stela,,måste släppa på dom två skruvarna som håller dom,,på växellåds sidan,,annars blir det jobbigt,,sitter en på själva pumpen också,sedan är det dags att lossa pumpen från fästet.sedan är det dags hissa motorn utan motorlyft,med saabs egen domkraft,,uppe vid toppen mot skärmens innerkant,,hissa en 5 ca men lossa helst sumpen inna så du kan släppa ner motron tillbaka så fort som möjligt.efter du fått loss sumpen funkade kanon för mig iaf byt även vevhusvent till den nyare,sen är det dags för transmissionskåpan bara å skruva loss alla bultar,,samt att lifta motorn igen,,men mer utåt denna gång,,orkar inte skriva mer om det ljust nu,,bara att klaga om så önskas, har säkert missat någon detalj.
    _STOCKEN_

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: byte av kamkjedja

    Fyfan, där ser man!

Liknande ämnen

  1. Byta kamkjedja?
    Av Miccce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 00:28
  2. Kamkjedja till 9000cs -92 2.3T
    Av Mokko J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 22:24
  3. Hur låter en dålig kamkjedja?
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •