Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Hur har ni gjort för att slippa väg och vindbrus i bilen?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Hur har ni gjort för att slippa väg och vindbrus i bilen?

    Åker en og9-3:a och börjar bli fruktansvärt less på att det väsnas så mycket inne i bilen.

    Visst, går att sätta på smalare däck men det har jag noll lust med utan vill få det tyst i alla fall.

    Ställa in dörrarna rätt är ett alternativ men vad göra mer?

    Riva ut hela inredningen och spruta på peakoff eller sätta asfaltsmatta?

    Vart är de viktiga ställena? Hur det låter bak i bilen bryr jag mig inte så mycket om utan det är de båda förarplatserna som är viktiga.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 500
    Katastrofalt dåligt med dämpning i ng900 och og9-3.
    Kör med asfaltsmatta eller någon ljuddämpningssmörja, då borde det nog bli tystare.
    Sen ska du inte bara dämpa fram utan ta även i skuffen oxå.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Jag har börjat med att klistra i asfaltsmatta i dörrarna på min ng900. Var är det viktigast att dämpa?

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Vad mesiga ni är!
    Tagga ner en eller två växlar och lyssna på sången istället.

    Fast jag får nog hålla med er, har åkt 50 mil i helgen och visst är det påfrestande med det höga vägljudet.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 500
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Jag har börjat med att klistra i asfaltsmatta i dörrarna på min ng900. Var är det viktigast att dämpa?

    Mvh
    Fredrik
    Dörrar samt golvet, ja i princip överallt inne i bilen.
    Sen skuffgolvet och sidorna bak, då kommer nog det att bli tystare i bilen.

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Gör som jag och byt till en 9-5:a
    Enorm skillnad. Framför allt när det börjar gå fort...

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Jag gjorde en insats igår och klistrade asfaltsmatta på bakre hjulhusen. Gjorde inte ett smack. Behövs nog mer innan jag märker av något.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Se till att ta de ställen där vibrationer kan uppstå.

    Satte aslfaltduk i dörrarna en gång och då satsade jag på att få den högt upp på sidan där plåten är tunnare så att den håller sig stilla. Gjorde rätt bra skillnad.
    Sen fortplantar sig alltid vibrationer från däcken till hela bilen... så jag kör med mycket bas i stereon så brukar det försvinna!!
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Gör som jag och byt till en 9-5:a
    Enorm skillnad. Framför allt när det börjar gå fort...

    Mvh Stoffe
    Jag är faktiskt inne på att även dämpa ljudet i min 9-5 Aero -02:a.

    17" däcken gör sig även påminda även i 9-5:an.

    Jag tar också tacksamt emot förslag på förbättring av ljudisolering.

    Min gissning är att ifall man ska göra det seriöst så får man plocka ur hela inredningen och lägga asfaltmatta och isolering ovanpå det. Detta gäller även skuffen, dörrar, hathylla osv.

    Någon som har tips eller erfarenheter?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    380
    Jag monterade 2 gummi-lister i alla öppningarna och fick ner vägljudet rejält... bytte även däck till michelin pilot sport ifrån dunlop och även det gjorde rejäl skillnad... sen att dörrar och bagagelucka blev lite svårare att stänga får man leva med men det viktiga är att gummi ligger emot gummi i dörrar o luckan...
    SAAB 9-5 SC Griffin 2010, Maptun Steg 4 ~ 330 hk

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    I senaste däcktestet i teknikens värld så fick michelin pilot sport sämst betyg av alla i grenen komfort.

    Någon som vet hur man får ner vindbrusnivån i 9000? känns som att dörrarna inte tätar helt..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    380
    Jo men i teknikensvärld skriver dom oxå att volvo oftast är bättre än saab på alla avseenden... man ska inte tro allt man läser bättre att prova själv Dom pilot sport däcken slår lätt dunlop och pirelli med hästlängder... har kört 650 mil med mina nu och det syns knappt, mina dunlop var halvt slut vid det här laget förra året... och likadant året innan....
    SAAB 9-5 SC Griffin 2010, Maptun Steg 4 ~ 330 hk

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Känns som att ljud i kupé kan man nog lita på vad biltidningarna skriver.
    De mäts upp, och är ingen subjektiv bedömning.

    Dock så kan man tänka sig att nya däck är tystare än begagnade.
    Mina Michelin pilot sport är inte det minsta tysta iaf. Men de har något år på nacken nu.

    Är mkt sugen på att minska däckljudet i min 9-5, speciellt nu när man ska börja pendla 4mil enkel resa till jobbet.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    380
    Jo men ljud i kupen varierar ganska mycket beroende på vilken bil och hur fräsha gummi-lister m.m. är i bilen... gummi är ju färskvara... Dom pilot sport jag pratar om är dom nya som kom i år... dom gamla har jag även hört är ganska högljudda...

    Prova med extra gummilister i dörrar m.m., det gjorde kanon på min bil!!
    SAAB 9-5 SC Griffin 2010, Maptun Steg 4 ~ 330 hk

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    I senaste däcktestet i teknikens värld så fick michelin pilot sport sämst betyg av alla i grenen komfort.

    Någon som vet hur man får ner vindbrusnivån i 9000? känns som att dörrarna inte tätar helt..
    M.V.H.
    Men sen så fuska nästan alla tillverkare utom michelin vid däcktester, de flesta tillverkare skickar
    inte sina "riktiga" däck av den modellen utan ett par som har blivit specielt framtagna för att
    vinna tester, men michelin skickar precis likadana som du kan köpa hos däckhandlare.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    272
    Citat Ursprungligen postat av Founder
    Jo men ljud i kupen varierar ganska mycket beroende på vilken bil och hur fräsha gummi-lister m.m. är i bilen... gummi är ju färskvara... Dom pilot sport jag pratar om är dom nya som kom i år... dom gamla har jag även hört är ganska högljudda...

    Prova med extra gummilister i dörrar m.m., det gjorde kanon på min bil!!
    Hur ser det ut med dom extra gummilisterna och var köptes dom?
    Jag är också sugen på att dämpa väg och vind brus i min 9000. Håller med någon längre upp att det känns som om dörrarna inte tätar ordentligt.
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268

    Re: Hur har ni gjort för att slippa väg och vindbrus i bilen

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    ...Hur det låter bak i bilen bryr jag mig inte så mycket om utan det är de båda förarplatserna som är viktiga.
    Har du 2 förarplatser ? (Sorry, kunde bara inte låta bli )
    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av byggarn
    Jag är också sugen på att dämpa väg och vind brus i min 9000. Håller med någon längre upp att det känns som om dörrarna inte tätar ordentligt.
    Har du testat att hissa ner rutan, sätta knät där rutramen möter dörren och bryta rutramen inåt lagom mycket? Brukar hjälpa något i alla fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    272
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av byggarn
    Jag är också sugen på att dämpa väg och vind brus i min 9000. Håller med någon längre upp att det känns som om dörrarna inte tätar ordentligt.
    Har du testat att hissa ner rutan, sätta knät där rutramen möter dörren och bryta rutramen inåt lagom mycket? Brukar hjälpa något i alla fall.
    Bra tips som är snabbt och billigt att testa.
    Ska man kanske försöka göra det i både fram och bakkant av dörren?
    200 hk -93 CSE - nu Mats-chip Steg 1 samt racesystem hela vägen 250 hk+
    GSX-R 750 - jubileumsmodell - 93 130Hk - Ett rent livsfarligt nöje

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    165

    vad ni klagar

    För det första får jag nog säga att jag tycker inte det oväsen ni pratar om finns i min 9000 CSE-95 men å andra sidan åker jag inte runt med lakrisringar på mina fälgar. Jag lovar att det inte sepalr någon roll vad ni åker i för bil med motsvarande däckprofil så kommer det dåna som faan. Lågprofilsdäck har alltid och kommer alltid att ge mer vägljud in i bilen. Ett par normalstora fälger med bra däck kommer alltid att ge minst.
    En stereo kommer givetvis trolla bort en del av det ljudet som uppstår, men det ljudet finns kvar och hörs av örat iaf, får man bort det så harman satans mycket finare ljud i bilen.

    Det man kan göra är att sätta dämpmtrl lite här och var i bilen. men då ökar också vikten något. Asfaltsmattor tror jag inte dämpar så mkt på julhusen som de ger effekt på insidan av dörrarna. Skulle jag göra det seriöst skulle jag sätta asfaltsmatta långt ut mot ramen i dörrarna. sedan skulle jag om det finsn plats sätta en mjuk dämpmatta ovanpå detta. de finns i olika tjocklekar. en sådan tunn varaiant kan vara en bra variant att sätta på dörramen direkt under klädseln eller om det är lättare för att slippa glipor o få perfekt passform mot klädselns baksida där öppningarna i dörren finns. På julhusen gör man samma och sätter sedan på en mjuk ovanpå asfaltmattan likaså där det går i skuffen. under huven skulle jag sätta afaltmatta i alla öpnningar och sedan mjuk över detta. hjulhusen i fram är ju ofta av plast och de kanske vibrerar lite mer än plåt, men ofta svåra att få något på. där får man plocka bort skärmarna för att komma åt. men det är gott om plats där man kan sätta något. på en del ställen sitter det ju lite prylar och där kan man inte få på så mkt.

    Men som sagt kör med andra sulor så får ni se skillnaden, fundera sedan på om det är värt den skillnaden med ett par tre tum extra fälg o motsvarande mindra profilhöjd. Jag skulle iaf inte tycka det. Visst de e snyggt men då får man ju ta oljudet eller bygga om halva bilen med ljudmattor.

    Och som nån sa jag skiter i hur det låter bak, mmjaaa du det ljude som uppstår bak kommer garanterat också fram till dig. Så de e bara att fortsätta även där.

    Viktig snåla inte på mtrl för då kansek det inte gör så stor skillnad och är då inte värt det. köp gärna större strolekar av mattorna och skär bort än att få skarvar på dem, framförallt asfaltsmattorna som ska sitta på stora ytpr som fladdrar en del.

    Lycka till med erat ljud...

    MVH Tiger

Liknande ämnen

  1. Hur kollar jag upp vad som är gjort med bilen?
    Av BigL i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 14:10
  2. När måste jag ställa av bilen för att slippa skatt?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 08:27
  3. Men vad har de gjort med bilen?
    Av Jerpa i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 18:38
  4. Slippa "koppla in" farthållaren varje gång bilen v
    Av Xmit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •