Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Problem med Avlastningventil!!

  1. #1

    Problem med Avlastningventil!!

    Hej Allihopa! Ny här på forumet och hoppas helt enkelt få lite hjälp med min kära bil av alla kunniga människor här . Historien börjar när avlastningsventilen packade ihop (orginal som suttit på hela tiden) vilket jag fick reda på av felkoden som kom när detta skedde samt att ljudet ifrån ventilen lät annorlunda. Hade jävligt ont om stålar då så jag köpte en budget variant på Mekonomen vilken höll i ett par månader, var tillbaks till tidigare nämnda firma och fick en ny likadan, den här gången höll den ett par veckor...jag tänkte då att denna budget variant klarar helt enkelt inte av trycket ifrån turbon så jag fick krypa till korset och köpa en orginal vilket också gjordes. Fick original ventilen i fredags och satte på den ögonaböj och gav mig ut på en testtur vilken inte gick speciellt bra, bilen ryckte vid gaspådrag samt att CE lampan började blinka men slutade strax efter att jag slutat gasa, samma "fruppiga" ljud som funnits med hela tiden när de övriga ventilerna var trasiga var också där...vände då hem igen och strax därefter började den lysa konstant och det är här jag är nu...CE lampan lyser och ger felkod P1110 "by-passventil felaktig funktion" ventilen låter som när de tidigare var trasiga samt att vid gaspådrag börjar lampan att blinka (det har aldrig hänt med de gamla ventilerna för övrigt)...hoppas nu att någon har ett förslag eller två för jag vet inte riktigt vad jag ska göra, ska ringa firman jag köpte orginal ventilen ifrån och se om den kanske var trasig redan ifrån början dvs om det går att se på något vis?

    Bilen som det talas om
    SAAB 9-3 2,0T 2000
    Steg 1 chip (var eller vem som gjort det vet jag inte då det inte var jag som gjorde det)
    CA 12500 mil körda

    Ursäkta om det är lite rörigt...försökte skriva så gått det gick
    MVH Mattias

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Problem med Avlastningventil!!

    Även icke original AV ska inte packa ihop så ofta. Jag hade liknande problem med min 95 -01. CE lampa lyser & börjar blinka vid kraftigt gaspådrag. Har du kollat slangarna, annars kolla/byt den 4mm slangen som går till magnetventilen i torpedväggen, sen den lilla biten som går därifrån till.. (vart det nu är)
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3

    Re: Problem med Avlastningventil!!

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist
    Även icke original AV ska inte packa ihop så ofta. Jag hade liknande problem med min 95 -01. CE lampa lyser & börjar blinka vid kraftigt gaspådrag. Har du kollat slangarna, annars kolla/byt den 4mm slangen som går till magnetventilen i torpedväggen, sen den lilla biten som går därifrån till.. (vart det nu är)
    Jag bytte den som går ifrån AV till torpedväggen när den första ventilen packade ihop för den var bara smet då...men jag tyckte den jag bytte till var lika stor, den kan ha varit lite mindre än orginal slangen....kan det vara det som är problemet? Det var ju dock inte något problem med ryckande samt blinkningar av CE lampa med budget varianterna de gick "bara" sönder.

  4. #4

    Re: Problem med Avlastningventil!!

    Problemet verkar nu vara löst...det var så enkelt som en slang som hade lossnat och gömt sig lite med den på så var det "kvittrande" ljudet borta och bilen ryckte inte längre vid gaspådrag

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16
  2. Filter för avlastningventil?
    Av Kitte P i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 17:19
  3. Vakumslang mellan insug/avlastningventil (problem)
    Av Keeso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 08:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •