Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/N->D

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    30

    Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/N->D

    Hej!

    Automatlådan i vår nyinköpta 9-5a '03 slår hårt vid växling mellan P/N/R -> D läge. Däremot slår det inte när man går åt andra hållet, dvs D-> något annat. I övrigt växlar den bra.
    Lite sökning ger nedan enligt WIS (bulletin). Om jag förstått rätt så väntar alltså ett ventilhusutbyte till en smärre kostnad av drygt 10.000 .

    Mitt problem är att det smäller när oljan blir varm. Alltså inte när den är kall. Kan man byta olja i lådan till något mer trögflytande för att skjuta lite på bytet?
    Kan lådan ta skada av att köras i det här skicket eller bör jag boka tid redan nu på måndag?

    Har någon en färsk prisuppgift för byte av ventilhuset? Finns det något annat jag bör byta när de ändå är där och mekar exempelvis bussningar?

    [2] Fördröjning och hård växling P-D och N-D (M02-03)
    [9] Mycket hård iläggning av läge D och R

    [2]
    Tröghet i ventilhusets ventiler (SLS, SLT).
    Ersätt ventilhuset med ett modifierat (art.nr 5449780)
    9-5 (9600) - Kraftöverföring - Automatisk växellåda - Justering, byte - Ventilhus

    [9]
    Elfel
    a) Läs värdet för temperaturgivaren då bilen är kall. Kontrollera att värdet stämmer med omgivande temperatur.
    b) Om värdet skiljer sig för mycket, kontrollera att temperatursignalen fungerar. Se till att ledningsnät och kontaktdon fungerar utan avbrott
    9-5 (9600) - Kraftöverföring - Automatisk växellåda - Tekniska data -Temperaturgivare, växellådsolja

    /mattias
    SAAB 9-5 SC Aero -03

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/

    du kan ha för hög tomgång också, då kan de rycka

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    30

    Re: Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    du kan ha för hög tomgång också, då kan de rycka
    Har för mig att tomgången ligger på strax under 1000 och har iaf inte upplevt det som något problem.

    Låter det som ett rimligt värde?

    Läste även om ett "stall" test man kan göra där man belastar D och R med full gas samt pålagd broms. Varvtalet skall ligga på mellan 2200-2500 för normal fallet. För högt varvtal pekar på problem med transmissionen.

    /matt
    SAAB 9-5 SC Aero -03

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/

    har du bytt olja i lådan?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/

    Citat Ursprungligen postat av mry
    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    du kan ha för hög tomgång också, då kan de rycka
    Har för mig att tomgången ligger på strax under 1000 och har iaf inte upplevt det som något problem.

    Låter det som ett rimligt värde?

    Läste även om ett "stall" test man kan göra där man belastar D och R med full gas samt pålagd broms. Varvtalet skall ligga på mellan 2200-2500 för normal fallet. För högt varvtal pekar på problem med transmissionen.

    /matt
    Ett "stall" test säger ingenting om skicket på ventilhuset. Det är för att testa momentomvandlaren.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Momentomvandlare
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    30

    Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/N->D

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008

    Ett "stall" test säger ingenting om skicket på ventilhuset. Det är för att testa momentomvandlaren.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Momentomvandlare
    Jag såg det som ett hälsotest på lraftöverföringen, inte specifikt för just ventilhuset men tack för förtydligandet. Ibland är det svårt med information via Google.

    Angående Oljebyte i lådan så är det inte gjort (vad jag vet). När jag kollade nivån imorse så såg jag även att oljan på stickan var svart och hade en urvattnad konsistens. Det låter inte bra...
    Kollade specen för Mobil ATF3309 och den skall iaf vara röd.

    Jag får nog börja med en spolning och byte av oljan.
    Finns det någon i Huddinge som kan hjälpa mig med det?

    /matt


    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.239370,17.996701
    - Sent from my iPhone using Tapatalk
    SAAB 9-5 SC Aero -03

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/

    Citat Ursprungligen postat av mry
    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008

    Ett "stall" test säger ingenting om skicket på ventilhuset. Det är för att testa momentomvandlaren.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Momentomvandlare
    Jag såg det som ett hälsotest på lraftöverföringen, inte specifikt för just ventilhuset men tack för förtydligandet. Ibland är det svårt med information via Google.

    Angående Oljebyte i lådan så är det inte gjort (vad jag vet). När jag kollade nivån imorse så såg jag även att oljan på stickan var svart och hade en urvattnad konsistens. Det låter inte bra...
    Kollade specen för Mobil ATF3309 och den skall iaf vara röd.

    Jag får nog börja med en spolning och byte av oljan.
    Finns det någon i Huddinge som kan hjälpa mig med det?

    /matt


    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.239370,17.996701
    - _

    det låter som en bra idé med spolning å byte av oljan i lådan om den såg så jävlig ut!

    /matte

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    30

    Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/N->D

    Har haft bilen inne för spolning och byte. Av någon anledning blev det bara byte av totalt 4 liter.
    Den gamla oljan var helt svart och bränd, precis som jag misstänkte efter att ha kollat stickan.

    Det faktum att det inte vart någon spolning och att mängden bytt olja var så lite är verkligen irriterande. Tyvärr behövde jag bilen så jag kunde inte låta dem göra om jobbet. Skall lämna in till en riktig Saab verkstad istället.

    Nu till den riktiga frågan. Jag har läst någonstans att det inte är bra för lådan att enbart byta olja delvis för att den nya oljan löser upp skit inne i lådan. Detta skulle tydligen vara som att be om trubbel. Vad har ni för åsikter om det?

    /matt


    ---
    - Sent from my iPhone using Tapatalk
    SAAB 9-5 SC Aero -03

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/

    Låter som om firman bara tappade ur den olja de kunde få ur, inte spolade lådan öht. Lådan rymmer 8 liter. Om du har tillgång till WIS så står det hur oljan skall bytas, man "kör" ur oljan och fyller på efterhand. Har för mig att det 4+2+1+1 liter, men jag kan minnas fel här.
    Kolla även hur fråmre bussningen ser ut, den brukar ofta vara kass, byte till motsvarande i polyuretan ger betydligt bättre stabilitet men lite högre motorljud.
    /Johan

    Edit: Att blanda ny och gammal olja kan inte vara värre än att hälla i ny olja... Om blandningen av gammal och ny olja löser fastsutten skit så lär ju derfinitivt den nya oljan lösa samma skit.

Liknande ämnen

  1. Automatlåda som slår i backen!!
    Av MrPostman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-02-10, 23:40
  2. Automatlåda rycker og slår, ventilhus?
    Av yellow car i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 15:52
  3. Automatlåda 9-5 aero-02 slår i driven?
    Av victorious i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 14:08
  4. Slår till vid växling
    Av Andreas83 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •