Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Öppet luftfilter till 9-3SS Aero?

  1. #1

    Öppet luftfilter till 9-3SS Aero?

    Är det någon som har erfarenhet av open air luftfilter till en 9-3SS Aero? Funderar på att köpa JR open air från Speedparts, men känner mig lite osäker - framför allt som bilen bara gått 700 mil.

    Jag är f.ö. i princip bara ute efter ljudet.

    Ngn som vet vad som händer med ev. garantier, service osv? Om inget strular så kan man ju byta tillbaka till original - men står man med smälld bil, eller dylikt, så hinner man knappast byta tillbaka.

    Hade K&N57i i min Peugeot, och var väldigt nöjd - men den bilen hade en del år på nacken, och jag brydde mig därmed inte om garantier o.dyl.

    Jag har f.ö. redan läst tråden (men blev väl egentligen inte så otroligt mycket klokare av det ):
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=50842

    //Stefan

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Jag jobbar på Saab och har aldrig hört talas om att vi skulle behanda en bil annorlunda bara för att den är trimmad.
    Vi monterar nästan dagligen trim för kunds räkning.

    Inget som du ska oroa dig för.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Jag jobbar på Saab och har aldrig hört talas om att vi skulle behanda en bil annorlunda bara för att den är trimmad.
    Vi monterar nästan dagligen trim för kunds räkning.

    Inget som du ska oroa dig för.
    Vad händer om bilen kommer in med någon motorskada och Thn vill följa upp fallet och kollar bilen?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 955
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Jag jobbar på Saab och har aldrig hört talas om att vi skulle behanda en bil annorlunda bara för att den är trimmad.
    Vi monterar nästan dagligen trim för kunds räkning.

    Inget som du ska oroa dig för.
    Vad händer om bilen kommer in med någon motorskada och Thn vill följa upp fallet och kollar bilen?

    Inte hänt hittils... motorskada pga trim alltså.

  5. #5
    Stort tack för svaren! Det låter bra!

    Men en fråga till... jag har titta på Speedparts sida, och de tar 1.590 för ett kit som ska gälla för alla 9-3 SS med turbo (plus att stcs ju har rabatt). Framgår dock inte om det är JR eller egentillverkat på just detta kit.

    Men på BSR's sida så har de 2 olika kit med JR-filter, ett för 1.8/2.0t, samt ett annat för Aeron. (och här kostar kitet 1.950kr)

    Vad skiljer mellan 1.8/2.0t och Aero? Funkar det utan problem med Speedparts kit till en Aero? Och är det JR filter även hos dem?

    Ngn som vet? ...var precis på väg att beställa. (eller ska man välja ngt helt annat filter?)

    //stefan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    81
    jag tror nog att du kan ställa den frågan till speedparts när du ringer.......vad jag vet angående nya bilar är att lmm (luftmassemätarn) kan lägga av för att filteroljan lägger sig på mättrådarna och man bli tvungen att byta ut den på motorgarantin.......då är det smart att ha loss JR filtret och ha in orginal filerboxen innan du besöker saab angående problemet....

    MVH/ Majk

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Majk---> Nu får du nog förklara detta för mig.

    Om han byter till ett annat luftfilter, som INTE är saaborginal. Så går något sönder p.g.a det, menar du då att han ska mörka och låta saab betala något som inte är deras fel?

    Tänk lite nu.

    Om något går sönder p.g.a vad jag gör, så ska väl för fan ingen annan betala för det.


    Det sämsta jävla tips jag hört här på stcs.


    Lycka till i valet av öppet luftfilter, men går något sönder så stå för det och låt inte saab lida av det.

    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Jobbarkompisen har en s40 som är några månader gammal. Han monterade sportfilter i den. Nu i förra veckan lämna han in bilen då CE hade börjat lysa.

    Meken ringde dagen efter och sa att han fått felsöka i flera timmar innan han hittade filtret som var problemet i detta fallet. Var en ganska saftig summa han ville ha för felsökandet då det inte var en volvo orginaldel.

    Nu lyckades kompisen tjata sig till att bara behöva orginalfiltret, men det kan vara värt att tänka på.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    81
    32991------->Det kanske lät så......med tanke på sättet jag skrev det......men det var inte det jag menade.....skrev det hela snabbt och tänkte inte ens på menings uppbyggnaden !!!!!

    Jag tycker absolut inte att man borde mörklägga det hela om det är p.g.a ditt fel........men däremot så har saab en tendens att skylla på det öppna filtret om något som gått sönder även om filtret inte har något med saken att göra....då får du stå för något som dom egentligen ska ha stått för (jag säger detta p.g.a egna erfarenheter)......jag säger inte att du ska mörklägga det hela......men ett tips är däremot att köpa ett filter som är underhållsfri (apexi) som inte behöver oljas in.....och därmed pajar inte lmm.

  10. #10
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    Stefan 93SSAero >> Blev det något optiflow?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Alla pratar om att om man har öppet filter så kan luftmassemätaren gå sönder pga oljan som man använder till filtret. Men om man använder tex ett apex filter som man inte oljar in då borde det ju vara ok.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 429
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Jag jobbar på Saab och har aldrig hört talas om att vi skulle behanda en bil annorlunda bara för att den är trimmad.
    Vi monterar nästan dagligen trim för kunds räkning.

    Inget som du ska oroa dig för.
    Medveten om att det är en gammal tråd men blev nyfiken...

    Från vilka leverantörer monterar ni trim?
    Har ni även trimmat några SS?

  13. #13
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 671
    vet att saab säljer nordic trim..

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 429
    Citat Ursprungligen postat av tact
    vet att saab säljer nordic trim..
    Saab säljer även PPC från BSR, bl.a till SS.

    Eller säljer och säljer...
    Vill kunden ha en trimmad bil så kan Saab fixa det.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Vad jag vet så är väl saabs säljarnät här i sverige återförsäljare för nordics trim.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335
    Det är ju upp till var och en av ÅF att tillhandahålla trim, men om kunden vill ha en trimmad bil så brukar ÅF kunna ordna det på ett eller annat sätt.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869
    Jag kollade det här med Biva i Örebro. De rekommenderade först och främst Saabs eget trim (till 9-5 2.0t) men även Nordic och Maptun.

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    3
    Tjena.
    Är precis nyreggad här på forumet.

    Har lite frågor och funderingar ang mitt tänkta filterbyte.

    Funderade lite på att köpa ett optiflow-kit från BSR med tillhörande avskärmning , men tycker det är rätt dyrt.
    Tänkte det att en sån avskrärmning är ju lätt att bygga själv , så jag har nu införskaffat ett endast ett öppet dubbelkonat filter plus ett litet till vevhusventilationen.
    konstaterade att dian på filteranslutningen och insugnngsslangen är olika så jag har fixat en drös med rörstumpar i rf och nån kona som jag ska kunna fixa ett bra övergångsrör med. Men när jag började pilla med det idag så upptäckte jag ju rätt snabbt att LMM mätaren sitter på rörbiten som går ut från själva locket till originalluftburken. Alternativen som jag kommit fram till som finns för att lösa detta är ju:

    1 såga sönder originallocket så jag bara får "rörbiten som LMM sitter i som jag sedan kan trä en slang på och sedan forsätt meed rör till nya filtret. Detta är ju det helt klart enklaste alternativet , men tycker det vore synd att sabba originalburken , då jag helst vill kunna återställa.

    2 försöka göra ett rör i RF där jag svetsar ett nytt fäste och gör hål så jag kan fästa lmm mätaren på det röret ist. detta alternativet känns som det blir krångligt att få snyggt och bra.

    3 plasta ett nytt rör med fäste och hål för LMM . detta alternativet går nog att få jäkligt snyggt då man isf kan plasta hela röret som ett stycke...med övergång till grövre diameter så att filtret passar i andra änden.

    Hoppas jag gjort mig förstådd på vad jag menar
    Nån som vet vad ett nytt lock till originalburken kan kosta att köpa. Är det inte dyrt så kan jag ju såga sönder detr jag har och sen fixa ett nytt vid ev återställning.

    Förslag...tips...ideér !!?!!

    MVH G.H
    9-3 SS Aero

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    3
    Nu idag så har jag lagt hela dan på att bygga.
    HAr gjort en fin avskärmning , och byggde även ett eget rör i plast , där jag gjort ett nytt fäste för LMM:en. Allt verkade funka fint , ända till man kört en liten bit..då så är det precis som turbon bara laddar hälften eller inget alls. Stannade och öppnade huven för att kolla ifall nått lossnat , men allt såg normalt ut. Rukkade och kände på röret , och LMM och testade sen en liten repa igen , ochg då verkade den gå normalt igen. Sen nu lite senare så skulle jag och sambon till afären , och då vart det samma igen...gick en stund , men sen blev det samma sak igen , fast denna gången tändes även Check engine lampan!

    Vad är det som inte stämmer tro ? kan det vara att LMM är så känslig så att den spökar eftersom den kanske inte har exakt samma läge i mitt hemmagjorda rör och fäste som den får i originalets ?

    Kanske måste såga av pipen från originalburken och använda den så att jag kan ha LMM i den och sen skarva med slang ner till filtret ?

    Så här ser min installation ut. (han inte ge röret rätt finish idag) lyckas inte direktlänka så bilden visas här hur gör man det ?
    Får göra så här ist http://www.garaget.org/?car=20618&image=170710
    9-3 SS Aero

  20. #20
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    G.H. >> Din bil är tagen offline och låst på garaget.org

Liknande ämnen

  1. Är öppet luftfilter till 9-3 med luftmassemätare möjlig?
    Av Roobs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 21:39
  2. Öppet luftfilter till min saab 95 aero -00??
    Av Saab95aero-00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 11:44
  3. Öppet luftfilter på 9-5 aero -2000?
    Av PL85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 21:16
  4. 9-3 aero -01 öppet luftfilter ?
    Av malmstroem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 14:46
  5. En fråga om öppet luftfilter till en saab 900 t8 87:a
    Av peter_saab_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •