Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: MeraAC problem

  1. #1

    MeraAC problem

    jag köpte nyligen en 9-3 turbo -99 med en kylanläggning som är ur funktion. Eftersom bilen är i fint skick för övrigt så tänkte jag försöka fixa kylan. Jag lämnade in bilen för reparation på AC-service på södermalm i Stockholm och där konstaterade man att systemet var tomt på kylmedel samt att det fanns ett elfel som förhindrade att kompressorn startade. Elfelet hade dem inte kunskap att fixa så jag fick hämta bilen igen. Jag blev hänvisad till Saab.
    Min tanke är nu att själv försöka fixa elfelet och sedan lämna in bilen igen för påfyllning och läcklagning. Problemet är nu att, enligt ac-firman, så kan jag inte se om jag lyckas laga elfelet eftersom kompressorn inte kommer att starta om systemet inte är trycksatt. När dem testade systemet trycksatte dem det. Det ska tydligen finnas en tryckvakt som förhindrar detta. Kan man inte tillfälligt koppla ur tryckvakten medan man felsöker elfelet? Vart sitter tryckvakten? Har ni några ideér om hur jag ska gå tillväga?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    247

    Re: MeraAC problem

    Kolla säkringen först, men det har ni säkert.Magnetkopplingen är vanligt fel och då går säkringen.
    Det sitter en termostat på kompressorn som kan ge upp och den går att lossa kablarna till och mäta,det ska gå ström igenom den från ac-relä till kompressorn.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53

    Re: MeraAC problem

    Citat Ursprungligen postat av Developer
    Det ska tydligen finnas en tryckvakt som förhindrar detta. Kan man inte tillfälligt koppla ur tryckvakten medan man felsöker elfelet? Vart sitter tryckvakten?
    Har ni några ideér om hur jag ska gå tillväga?
    Det finns ingen tryckvakt som på traditionellt vis bryter matningskretsen till kompressorn när trycket blir för lågt eller för högt. Istället används en tryckgivare som ger input till en styrenhet. Flera styrenheter och deras programvara är involverade för att AC-relät ska aktiveras/deaktiveras. Motorstyrenheten är den som slutligen aktiverar AC-relät när alla villkor är uppfyllda.

    Villkoren för att AC-kompressorn ska kopplas in är följande:

    • * Det ska ha kommit en begäran om AC-inkoppling från reglagepanel för AC (manuell) eller ACC

    • * Trycket vid kondensorn ska vara mellan 2 och 27 Bar

    • * Temperaturen i förångaren ska vara högre än +4 grader

    • * Motortemperaturen ska vara lägre än +126 grader (bensinbilar)

    • * Temperaturvakten (eller "termostaten") på kompressorn ska inte ha löst ut


    Begäran om AC-inkoppling kommer då följande villkor är uppfyllda:

    • Manuell AC

    • * Fläkt i läge 1-4 och AC-knappen till


    • ACC

    • * Motorn är igång

    • * ACC-panelen är på, dvs ej i läge OFF

    • * ECON är inte vald

    • * Yttertemperaturen överstiger +1 grad


    Tryckgivaren ska sitta vid/på kondensorn, på höger sida, jag har dock inte lyckats hitta den. Kanske någon annan på forumet som kan tala om eller visa med bild exakt var den sitter? Hursomhelst, tryckgivaren är kopplad till styrenheten DICE. Det går säkert att lura DICE att det finns ett annat tryck i systemet genom att lägga på en spänning på signalen från tryckgivaren om man vill det. Det är en linjär kurva där spänningen motsvarar 0,15 V/Bar. Du kommer åt signalen från tryckgivaren på pinne 12, en grön kabel i H33-2, ett kontaktdon som sitter vid vänster A-stolpe nästan nere vid golvet, se längst ned i bilden nedan



    Här finns ytterligare en bild som i detalj visar vilket kontaktdon som är H33-2:
    http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=1378798

    Jag tror f.ö. man ska vara försiktig att köra kompressorn längre stunder utan kylmedel. Har för mig jag läst att den kan skära ihop då. Det finns som jag förstått det smörjmedel i kylmedlet.

    Jag skulle börja med att kolla om du kan dra magnetkopplingen på kompressorn med tändning avstängd. Det gör du genom att ta bort AC-relät i säkringsdosan i bakre vänstra delen av motorutrymmet, kolla instruktionsboken. Kortslut pinne 30 och 87 så ska du kunna se att magnetkopplingen på kompressorn dras åt. Om den gör det så vet du att elen efter relät funkar. Relät dras som sagt annars från motorstyrenheten som avgör när relät ska dras baserat på all annan information, bl. a villkoren ovan.

    Därefter skulle jag nog satsa på att täta systemet och fylla det, alternativt försöka dig på att "fulmata" signalen från tryckgivaren till DICE, t. ex med 0,5 V som motsvarar strax över 3 Bar.

    Om du tror att du har alla villkor uppfyllda för att relät ska dras samt att du vet att kretsen från relät till magnetkopplingen fungerar, då kan det vara dags att kolla signalen från motorstyrenheten till relät, därefter alla temp- och tryckgivarsignaler som påverkar villkoren. Det kan ju också vara något fel i reglagepanelen. Försök att arbeta metodiskt från kompressorn/magnetkopplingen bakåt i funktionskedjan tills du hittar felet.

    Har du manuell AC eller ACC?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    247

    Re: MeraAC problem

    Citat Ursprungligen postat av LeifA
    Kolla säkringen först, men det har ni säkert.Magnetkopplingen är vanligt fel och då går säkringen.
    Det sitter en termostat på kompressorn som kan ge upp och den går att lossa kablarna till och mäta,det ska gå ström igenom den från ac-relä till kompressorn.
    Här är en bild på Termostaten som sitter utanpå -ovanpå.Din bil är nyare och kanske inte har den här kompressorn.
    http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... ukt_id=111
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  5. #5

    Re: MeraAC problem

    Tack för en utmärkt beskrivning av kylsystemet. Jag har ett ACC system. Jag testade att kortsluta pinnarna i motorrummets säkringsbox enligt dina instruktioner och kunde då konstatera att magnetkopplingen på kompressorn drogs åt. Jag passade på att kontrollera reläets funktion också. Jag tänkte nu fortsätta felsökningen i morgon och mäta i H33-2. När jag petade i påfyllningsventilen framför batteriet så märkte jag att det fanns tryck i systemet. AC-firman som jag hade varit på tidigare trycksatte systemet och tydligen så fanns det fortfarande tryck kvar. Motorstyrenheten som du skriver om, som ska styra reläet, vart sitter den? Jag har sökt efter ett el-schema över systemet utan framgång. Är det någon som kan tipsa om vart det kan finnas? Tack för all hjälp!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53

    Re: MeraAC problem

    Citat Ursprungligen postat av Developer
    Tack för en utmärkt beskrivning av kylsystemet. Jag har ett ACC system. Jag testade att kortsluta pinnarna i motorrummets säkringsbox enligt dina instruktioner och kunde då konstatera att magnetkopplingen på kompressorn drogs åt. Jag passade på att kontrollera reläets funktion också. Jag tänkte nu fortsätta felsökningen i morgon och mäta i H33-2. När jag petade i påfyllningsventilen framför batteriet så märkte jag att det fanns tryck i systemet. AC-firman som jag hade varit på tidigare trycksatte systemet och tydligen så fanns det fortfarande tryck kvar. Motorstyrenheten som du skriver om, som ska styra reläet, vart sitter den? Jag har sökt efter ett el-schema över systemet utan framgång. Är det någon som kan tipsa om vart det kan finnas? Tack för all hjälp!
    Motorstyrenheten (Trionic T5/T7) sitter på väggen framför höger A-stolpe. Jag tror det kan vara svårt att komma åt att mäta direkt vid styrenheten eftersom anslutningen över kontaktdonet ofta är väl isolerad, det är i alla fall min erfarenhet av motorstyrenheter i allmännhet, men jag har inte varit där och kollat på min bil. Du behöver demontera handskfacket om du ändå vill komma åt motorstyrenheten.

    Elschema och annan nyttig information finns i WIS (Workshop Information System) motsvarigheten till verkstadshandböcker. PM:a mig din mailadress så kan jag maila dig ett elschema.

    Nu vet jag var tryckgivaren sitter. Den sitter monterad mitt på kondensorns högra kant, sett i färdriktningen. Kolla bilden här http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...47ce9c96ada248 Tryckgivaren är den andra utstickaren uppifrån, på vänster sida i bild.

    Nu när du vet att relät funkar och magnetkopplingen drar skulle jag nästan börja med att kolla två av tempgivarna som är lätta att kolla. Att utetempgivaren fungerar, kan du göra genom att kolla i färddatorn SID (instruktionsboken igen). Att motortempgivaren funkar kan du se på visningen i instrumentet. Kolla så att nålen rör sig. När du startar första gången kommer den att vara nere vid det blåa fältet för att sedan gå upp och ställa sig vågrätt.

    Det kan också vara värt att kolla att du inte har några felkoder på ACC-instrumentet, kolla här http://blog.saab9-5.com/?p=26. Står även i instruktionsboken hur man gör för att läsa ut dem.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •