Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem med Elstol Saab 9-3 2008

  1. #1

    Problem med Elstol Saab 9-3 2008

    Hej!
    Jag har idag lämnat norrland för att åka ned till Stockholmstrakten för att
    byta ut min problemfria 900 ifrån 95 till en 9-3 vector TTID ifrån 2009.

    Redan när jag var i bilaffären märkte jag att responsen från förarsätets RyggVinklingsknapp ( alltså det som ställer ryggstödet) var dålig, påpekade detta för säljaren, men sedan fungerade det som det skulle.

    Nu när jag kom hem, och alla nära och kära har provkört bilen (dvs belastat ryggstödet) så kan jag bara dra ryggstödet "uppåt" och inte sänka det.

    Kort sagt sitter som en hopkurad igelkott, då lillasystern (på 150) testkörde sist.

    Är det något som är lätt att fixa? Är det samma motor som höjer och sänker ryggstödet?

    Någon som har ett snabbtips? Tänkte inte spendera lördagen med att åka tillbaka med bilen....

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110

    Re: Problem med Elstol Saab 9-3 2008

    Vet inte om det hjälper men du kan ju alltid börja med att kolla kablaget.

    Huka dig ner vid knapparna och sätt handen under kåpan precis bakom knapparna och känn så att kabeln som går in i strömställaren till knapparna sitter fast ordentligt, tryck den framåt.

    titta sedan in under stolen bakifrån, en bit upp till vänster sitter det en motor kolla så den kontakten sitter som den ska.

  3. #3

    Re: Problem med Elstol Saab 9-3 2008

    Ok. Blir att montera ned plastkåpan imorgon och ta sig en titt på anslutningarna. Hoppas det är en sån lätt åtgärd. Men det är alltså samma motor som drar ryggstödet "mot" ratten som drar det ifrån? För jag kan dra det mot till max... men inte andra hållet. Dvs ifrån ratten.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288

    Re: Problem med Elstol Saab 9-3 2008

    Lämnade inte säljaren garanti? Rättare sagt är han inte skylldig till det?!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110

    Re: Problem med Elstol Saab 9-3 2008

    Citat Ursprungligen postat av d1cer
    Ok. Blir att montera ned plastkåpan imorgon och ta sig en titt på anslutningarna. Hoppas det är en sån lätt åtgärd. Men det är alltså samma motor som drar ryggstödet "mot" ratten som drar det ifrån? För jag kan dra det mot till max... men inte andra hållet. Dvs ifrån ratten.
    Ta inte bort kåpan känn under den, motorn sitter längst bak du känner kontakten med fingrarna samma med strömställaren känn efter under knapparna på insidan.

  6. #6

    Re: Problem med Elstol Saab 9-3 2008

    Citat Ursprungligen postat av anders.lagerstrom
    Lämnade inte säljaren garanti? Rättare sagt är han inte skylldig till det?!
    Jo, men då måste jag åka ned till deras verkstad i Sthlm... 47 mil enkel resa. Tänkte se om jag kunde fixa det själv.

    Tack för alla tips! Var och tittade under stolen, är det den motorn som ligger närmast och till vänster när man ser under stolen bakifrån? behöver man ta bort klädseln? Var och kände lite där men såg inga anslutningar. till vinkeln av ryggstödet, såg dock de två motorerna som drar stolen framåt och bakåt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288

    Re: Problem med Elstol Saab 9-3 2008

    Har du pratat med dem? Kanske kan få hjälp på en verkstad närmare om de är schyssta?!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110

    Re: Problem med Elstol Saab 9-3 2008

    Citat Ursprungligen postat av d1cer
    Citat Ursprungligen postat av anders.lagerstrom
    Lämnade inte säljaren garanti? Rättare sagt är han inte skylldig till det?!
    Jo, men då måste jag åka ned till deras verkstad i Sthlm... 47 mil enkel resa. Tänkte se om jag kunde fixa det själv.

    Tack för alla tips! Var och tittade under stolen, är det den motorn som ligger närmast och till vänster när man ser under stolen bakifrån? behöver man ta bort klädseln? Var och kände lite där men såg inga anslutningar. till vinkeln av ryggstödet, såg dock de två motorerna som drar stolen framåt och bakåt.

    Jag har för mig att motorn till rygglutningen sitter på utsidan av chassit underd den stora "bullen" på kåpan är i bakkant, kontakten sitter vinklad neråt så den går att lossa och trycka dit genom att bara känna med handen.

    Men jag skulle tro att det är kontakten på strömställaren om inte själva motorn är kass.
    den kontakten sitter precis bakom knapparna fast på insidan av plasten men utsidan av chassit.

Liknande ämnen

  1. Problem med elstol Saab 9-3 2008
    Av pontusk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-19, 08:02
  2. [LÖST] 9-3 Cab 2008 byta från elstol + manuell till El minne+elstol
    Av gucpm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 16:34
  3. Elstol saab 9-3 -2008
    Av mollynex i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 22:22
  4. Problem elstol (ryggjustering)
    Av Schnabeln i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-25, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •