Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Frågor om oilsludge

  1. #1

    Frågor om oilsludge

    Hej alla, är ny här på forumet!

    Är väldigt intresserad av att köpa en 9-5 Aero -01 automat i dagarna, och det som gör mig mest orolig är det här med oil sludge?

    Så jag undrar lite:
    * Hur vet man att bilen har det problemet, kan man se eller provköra för att märka det?

    * Är det dyrt att lämna in på verkstad och få det kontrollerat/åtgärdat?

    * Kan man åtgärda det själv? Om man är händig...

    * Var exakt sitter problemet i motorn? Lätt att komma åt...

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Är ny och en fråga?

    Citat Ursprungligen postat av Saabwunsch
    * Var exakt sitter problemet i motorn? Lätt att komma åt...
    Här står massa info om vad som orsakar problemet osv... http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

  3. #3

    Re: Är ny och en fråga?

    Ah tack hittade en massa så nu förstår jag! En sak fattar jag dock inte riktigt eller om jag förstått det rätt, att en bil som redan har problem med oilsludge INTE går att åtgärda? Är det för att det blir för omfattande att göra rent och byta allt eller

    Känns ju lite B att köpa en 9-5 och så är den dålig i vevhusventalationen och går inte ens att fixa förutom då att köpa en ny motor, dock inte så billigt kanske...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: Är ny och en fråga?

    Det är inte alla som drabbas. Det du kan göra är att mäta kamkedjesträckaren. Gränsen för max sträck är 14,8mm om jag minns rätt. Var extremt noga med att kolla serviceboken+-250mil eller max 1 år mellan serviecarna. Var noga med att kolla automaten oljan ska vara klarröd och inte lukta bränt. Byt olja i lådan om du köper bilen.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  5. #5

    Re: Är ny och en fråga?

    Ok tittade förut på en 9-5, 2.3T -01 och så står det bla:

    *Fullservad och gått 18.000

    Nybytt:
    Turbo
    Topplockspackning
    Kamkedja
    Vevhusventen

    Går mycket bra i motor och låda!


    ...och då undrar man om en bil bara gått 18.000 och dessutom är fullservad (om han inte ljuger) så verkar det konstigt att behöva byta så mycket saker, man får två känslor den ena säger att näh det är något skumt och den andra, vad bra då är problemet med oil sludge troligen löst?? eller några råd i ett sånt köp?

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Är ny och en fråga?

    Citat Ursprungligen postat av Saabwunsch
    ...och då undrar man om en bil bara gått 18.000 och dessutom är fullservad (om han inte ljuger) så verkar det konstigt att behöva byta så mycket saker
    Min bil är fullservad & har aldrig varit drabbad av oilsludge, trots detta så byttes turbon vid 12500 mil & kedjetransmissionen vid 15000 mil! Gt17 (turbon) som sitter i dessa bilar är inte den mest hållbara, TD04 som sitter i Aero håller betydligt bättre!

    Bara för att kedjetransmissionen är bytt behöver det alltså inte betyda att motorn är drabbad av oil sludge!

    Köper du en bil med B205/235 motorn så kolla oljan ofta & byt olja ofta, var 1000'e mil brukar nämnas på forumet! Kör dessutom med bra olja som har rätt klassning, saabåterförsäljarna säljer GM Dexos 2 till bra pris!

Liknande ämnen

  1. Oilsludge og9-3....??
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 21:43
  2. oilsludge
    Av ergu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 10:57
  3. Oilsludge - årgang?)
    Av Alias i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 13:59
  4. Oilsludge
    Av Erber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 00:10
  5. oilsludge 9-3 2.0i
    Av nappe714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •