Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

  1. #1

    Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    Hej! har en saab 93ss -03 ARC.
    Har en felkod som lyder KROCKKUDDE UR FUNKTION,KONTAKTA VERKSTAD. har haft den i ca 1 år nu. Har kontaktat verkstad som har gått in med sin dosa och kollat utan att finna något. Wafab har ingen aning va de kan va.
    Så då vänder jag mig hit för jag hoppas att någon kan lista ut eller ge tips vart jag kan börja.

    PROBLEMET- När jag åker, kvittar om de är grus asfalt eller gräs, så kommer varningen upp lite då och då, och sen försvinner den.
    De kan gå någon timme ibland mellan varningerna, ibland sekunder, riktigt frustrerande. Kan de va någon givare någonstans? kollat lite vid stolarna vid bältena utan resultat.

    De som är gjort på bilen som kanske kan ha något med detta att göra:
    Installerat AUX utgång.
    bytt givare under passagerar stolen, den som känner av om någon sitter i den.
    tagit av sido skydden för bältet, målning.
    Tagit bort fronten på cd, vet inte om de sitter något där som jag kanske kommit åt.

    Hoppas någon har något förslag vart jag kan börja måste komma till botten med de här, är ju ganska allvarliga grejer.

    TAck på förhand!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    Har den inte sparat felkoden ens som verkstaden kunde utläsa? Normalt sett brukar det vid larm av Airbag ligga kvar meddelandet ett visst antal startcykler.
    Kan inte verkstaden ha bilen och testköra tills felet uppkommer och direkt läsa ut felkod?
    Misstanke om glapp någonstans eller om det är någon resitans som spökar.
    Tror dock inte att dina "ingrepp" påverkar detta.

  3. #3

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    Nej ingen fel kod visas de som är så konstigt, ja frågade om man skulle testa när felkoden visades på displayen men de sa dom inte skulle göra någon skillnad. Ska ner till veckan igen så då ska dom få bli med och kolla när varningen kommer upp. Något tips på givare man skulle kunna kolla? vad menar du med resitans?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    Har för mig att man kan läsa ut felkoder i realtid... Men ska inte svära på det, kanske skulle skaffa en ELM 327?
    Hur givarna sitter och så kan jag inte bra. Resistans menas motstående som kabeln själv genererar. Hade det felet på en 9-5a att resistansen i ena sidans kablage hade ökat mer än i den andra och då larmade SRS enheten. Men detta borde ge en felkod.

  5. #5

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    börjar med att åka ner till måndag och kollar när meddelandet visas så kan jag strycka de på listan. Men är ELM 327 bättre än den dom har på verkstan?
    hörde att bilprovningen fått en lite mer avanserad dosa kanske ska kolla med dom också.
    Men när ett meddelande visas ska de inte gå genom nogon sorts dosa som lagrar informationen och sen vidare till displayen?
    försöker bara förå mig på hur systemet funkar, eftersom jag får en felkod men den lagras inte.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628

    Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    Låter ju konstigt att dom inte kan se felkod :/
    På min clio lyser airbaglampan om jag justerar stolen då det är glapp i kontaktstycket där under, tydligen standard på dom

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    ELM är inte på långa vägar lika bra som Tech2 som verkstaden har men men ELM kan du köpa själv och koppla upp dig och läsa ut felkoder och nollställa dem.

  8. #8

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    Tänkte bara skriva en uppföljare om fler får detta problem. Så ja va ner till verkstan men denna gång fick vi en fel kod de visade sig att de hade betydelse att ha dosan i ,när varningen kom fram. kommer inte ihåg felkoden nu men .
    vi tror de är den svarta lila lådan med en gul knapp på som sitter jämt bakom btteriets plus anslutning. Någon som vet vad den kallas eller vad den har för uppgift?
    för verkstan visste inte de. skulle gå på 1500:- att byta:/

  9. #9

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    De va inte de som var felet, en fel kod fick vi nu. Batterifrånkopplings krets, men de kunde lika gärna va att man kopplat ur batteriet. Blir galen på de här. Hoppas någon vet va de kan vara.

  10. #10

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    Hej, Jag är tyvärr ingen hjälp utan lider av samma problem på min 9 5 - 2006 Biopower combi. Har gått fram och tillbaka i drygt ett halvår nu. Varken Svenska bil eller mindre erkänt duktig verkstad lyckas lokalisera felet. Inga felkoder. Om du vet något nytt så får du gärna meddela mig så gör ja detsamma till dig.

    Har på senare tid att just innan lampan slocknar noterat att bältesvarningen signalerar en kort sekund. Har du ngt liknande?

    Mvh

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    det stora problemet med dylika fel och verkstäder idag är att man har helt enkelt inte möjlighet att lägga ner så mycket tid som det krävs att hitta fel av den här karaktären.
    Visst kan dom sätta en gubbe på att kontrollmäta varenda liten kabel som ingår i kretsen men vem vill betala 40 timmar på nåt som kanske ändå inte fungerar?
    Idag är det mest reservdelsbytare och felkodsavläsare som arbetar på verkstäder och i princip så är det noll kunnande på verkliga fel. Man byter komponenter som felkoden pekar på och säger sen till kunden att det inte fungerar ändå men varsågod att betala det vi bytt ut.

    Idag gissar man mest och hoppas på att man hittar fel och glapp/kabelfel är bland det svåraste att hitta och kräver tid därefter. Så ekvationen blir i många fall omöjlig.

  12. #12

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    kicoman: Har inte tänkt på de, ska kolla noga på de nästa gång.

    Stefan M: Tack vet ja volvo 240, Där har man inga felkoder att oroa sig över De är verkligen svårt när man inte vet var man ska börja. Tycker dom borde ha en manual på vad som ger en viss typ av felkoder , men aån tur har man ju inte. Är de bara verkstaden som har el schema till den modelen, om man skulle börja mäta lite själv menar ja?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    287

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    För varje enskild felkod finns det instruktioner om vad den innebär och vilka åtgärder man ska börja med osv, från att mäta och byta enskilda komponenter.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Airbag problem saab 93-03 HJÄLP!

    Citat Ursprungligen postat av anders.lagerstrom
    För varje enskild felkod finns det instruktioner om vad den innebär och vilka åtgärder man ska börja med osv, från att mäta och byta enskilda komponenter.
    Ja det ska fungera så i teorin men det är inte alltid det gör det...........det finns alla möjliga troll i elsystem som kan ställa till saker och ting som inte alls rör den egentliga komponenten.

Liknande ämnen

  1. hjälp med airbag
    Av nyllet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 06:53
  2. Airbag problem.
    Av håckepåcke i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 15:32
  3. Problem med Airbag och signalhorn (tuta) Saab 9-3 01
    Av reloops i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 16:22
  4. [LÖST] Demontera airbag OG9-5 -99
    Av Demon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •