Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ryker vitt/grått vid gas efter start, avtar sedan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    25

    Ryker vitt/grått vid gas efter start, avtar sedan

    Hej

    Hoppas på att kunna få några värdefulla tips här. Jag tar lite bakgrundsinfo först:

    Runt midsommar skruvade jag i en ny turbo (kinaturbo) på min Saab 9-5 2.0t -99. I samma veva byttes även transmissionskedjesats (kamkedja m.m.), DI-kassett, vevaxelgivare, drivrem och drivremmens spännhjul. Allt detta mindre än 400 mil sedan. Igår byggde jag om vevhusventilationen till senaste versionen efter att symptomet jag beskriver nedan uppstått.

    Bilen har rullat 39,5k. Har inte märkt av någon effektförlust. Drar inte märkvärt mycket olja och inget kylarvatten.

    Nu till det härliga: http://www.youtube.com/watch?v=IgpDLMiR8bs

    Så här beter sig bilen direkt på morgonen när den stått över natten. Den ryker inget när den startar, men när jag rör på gaspedalen och varvar upp den lite så kommer ett moln bakom bilen.

    Om jag tar ut bilen en vända så avtar det sakta men säkert och stannar jag efter ett par kilometer och låter bilen stå en stund och sedan startar så är där ingen rök alls. Åtminstone ingen nämnvärd utan det kommer en liten vit puff när jag varvar upp den.

    Jag har som sagt byggt om vevhusventilationen då jag fick för mig att det kanske var pga den. Jag har även kontrollerat oljan - inget vitt klägg. Inga avgaslukter i expansionskärlet och inte heller några bubblor i vattnet när bilen är igång.

    Nästa dag är det samma sak igen.

    Några tips?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Ryker vitt/grått vid gas efter start, avtar sedan

    Eftersom du inte bytte vv i samband med turbobytet, är det möjligt att du har en del sludge i röret som förser turbon med olja. Därmed kan den nya turbons lagring ha skadats, med röken som symtom. Eller bytte du rören till turbon, vid turbobytet?
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Ryker vitt/grått vid gas efter start, avtar sedan

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Eftersom du inte bytte vv i samband med turbobytet, är det möjligt att du har en del sludge i röret som förser turbon med olja. Därmed kan den nya turbons lagring ha skadats, med röken som symtom. Eller bytte du rören till turbon, vid turbobytet?
    Hm...ibland är det svårt att få till texten när man är trött... När vevhusventilationen byttes spelar ju inte så stor roll.
    Det viktiga är ju att turbon får olja. Så, är oljeröret bytt, eller ordentligt rengjort?
    Hade du ner tråget och kollade hur det såg ut med silen?
    Skruva av något rör före eller efter turbon och känn om det är glappt.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    25

    Re: Ryker vitt/grått vid gas efter start, avtar sedan

    [quote=miche.f]
    Citat Ursprungligen postat av "miche.f":1f2byo2h
    Eftersom du inte bytte vv i samband med turbobytet, är det möjligt att du har en del sludge i röret som förser turbon med olja. Därmed kan den nya turbons lagring ha skadats, med röken som symtom. Eller bytte du rören till turbon, vid turbobytet?
    Hm...ibland är det svårt att få till texten när man är trött... När vevhusventilationen byttes spelar ju inte så stor roll.
    Det viktiga är ju att turbon får olja. Så, är oljeröret bytt, eller ordentligt rengjort?
    Hade du ner tråget och kollade hur det såg ut med silen?
    Skruva av något rör före eller efter turbon och känn om det är glappt.[/quote:1f2byo2h]

    Jag hade totalt missat att det fanns svar här.

    Inga rör är bytta men jag gjorde rent så gott jag kunde.

    Tråget hade vi ner i samma veva då kedjor+drev byttes.

    Skruvade av "kobran" och kände på den nya turbon och den glappar inte in/ut...

    Kan det vara ventiltätningar?

Liknande ämnen

  1. Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 10:41
  2. ryker vitt vid start
    Av vincent i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •