Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

  1. #21
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Har byggt ihop en egen liten trycktest utrustning nu och börjat provtrycka.

    Hittade direkt en läcka där tryckröret går ner i spjällhuset. Bytte den o-ringen och sen var det bra. MEN nånting mer vid spjällhuset läcker som satan. Kan för mitt liv inte hitta vart nånstans.

    Det låter på höger sida, ungefär där vakuumslangen från BTRen ansluter ner i insuget (sitter två slangar på ett litet träd). Men har sprutat såpavatten omkring spjällhuset på den sidan och det verkar vara tätt överallt.

    Har någon nån aning om vad och vart det kan läcka ifrån?
    Börjar fundera på om det kanske läcker mellan själva spjällhuset och insuget. Alltså där spjällhuset går ner i insuget.

    Tips mottages tacksamt!

    EDIT:
    Helt plötsligt blev det tyst och tätt uppe vid spjällhuset vart det nu var det läckte
    Jäkligt märkligt. Jag pillade lite på slangarna vid oljefällan och runtomkring och nästa gång jag provade trycka var det tyst.

    Anslutningarna vid IC slangarna hittade jag läckage på och åtgärdade.

    Men hur mycket tryck ska kunna hållas i systemet när det är tätt? För jag kan trycka upp den i ca 0.7-0.8 bar nu, men trycket minskar ganska snabbt och man hör svagt pysande. Hittar inga fler läckor, så frågan är om det är kolvringspys och luften som evakueras genom vevhuset man hör?
    Det är inte så att allt tryck försvinner på 10 sek, det pyser undan successivt så det är ju inget jätteläckage.

    Inbillar mig att det pyser mer framme vid grenröret/turbon. Kan man tänka sig att nån avgasventil står öppen så en del luft åker ut genom grenrör?
    Jag tycker även det doftar "vevhus" när man trycksätter, lite oljelukt.

  2. #22
    Jag hade tänkt prov trycka bilen, fungerar det bra att plugga vakumslangen till turbon samt vakumslangen till tryckröret?? En av pluggarna ska ha en ventil så jag kan trycka i ca 1 bar. Fungerar det bra eller är jag helt fel på det??

    Mvh Henrik

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Du skall göra som i PerL´s första inlägg i tråden UTOM att plugga vevhusventilationen, enda som skall pluggas där är slangen från kobran till vevhusventilationen. slangarna skall kopplas loss från ventilkåpan och lämnas öppna, även ventilkåpans hål skall vara öppen.
    Antar att du med vakuumslangar menar tryckslangar, det går om du kopplar in EFTER turbon ja, men du behöver också trycksätta AV om du skall trycka på annars läcker den där, samt om du har bromsservo till tryckröret behöver denna också pluggas
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •