Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Fick för mig att testa om jag har läckage på insugningssystemet på min og9-3 Aero. Gjorde som jag uppfattade att man skall göra enligt WIS.

    - Lossade slangen med snabbkoppling från tankurluftningsventilen (EVAP). http://www.ladda-upp.com/bilder/56155/saab-og9-3aero
    - Lossade den stora och lilla slangen från ventilkåpans vevhusventilation och pluggade de två slanganslutningarna mot ventilkåpan. http://www.ladda-upp.com/bilder/56156/saab-og9-3aero
    - Lossade vevhusventilationsslangen från röret som sitter med banjoanslutning på sugröret mellan turbo och luftmassemätare. Pluggade vevhusventilationsröret. http://www.ladda-upp.com/bilder/56157/saab-og9-3aero
    - Lossade översta slangen (R-slangen) från magnetventilen och pluggade slangen. http://www.ladda-upp.com/bilder/56158/saab-og9-3aero
    - Lossade luftbälgen från luftmassemätaren. Pluggade luftbälgen. http://www.ladda-upp.com/bilder/56159/saab-og9-3aero
    - Trycksatte hela insugningssystemet med max 0,6 bar och lyssnade efter pysande luftläckage

    Några pysande luftläckage hade jag inte men efter ca 30-60 sek började det skvala motorolja ur motorn. Gjorde omedelbart systemet trycklöst och det hann rinna ut 1-1,5 dl olja. Exakt vart oljan rann ut har jag inte kollat men det rann på baksidan av motorn ungefär vid oljeavtappningspluggen. Kanske kom oljan från vevhusventilationens oljefälla!?

    Vad gjorde jag för fel? Det står inget i WIS om att man kan förvänta sig att motoroljan skall börja rinna ur motorn efter ett kort tag!

    Per L

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    En trolig orsak till att olja rann ur motorn när jag testade insugningssystemets täthet enligt ovan är att olja rann ur den tjocka vevhusventilationsslangen som sitter på ventilkåpan.
    Denna slang hade jag ju tagit bort för att kunna plugga de två slanganslutningarna mot ventilkåpan (se kort den andra punkten i inlägget ovan). Den löst liggande slangen syns bäst på det tredje kortet straxt nedanför det tätade vevhusventilationshålet i ventilkåpan

    Så vitt jag kan se i EPC och de kort jag själv tog när jag demonterade motorn för att byta kedjor så mynnar röret i oljetråget för returen från vevhusventilationens oljefälla under oljenivån i oljetråget.
    När jag trycksatte insugningssystemet med 0,6 bar så trycksattes även vevhuset genom de "otäta" kolvringarna. Olja trycktes då upp genom oljefällans returrör i oljetråget, fyllde oljefälla och trycktes vidare upp genom slangen i oljefällans topp och rann ut genom den otätade öppningen bredvid ventilkåpan.

    Oljan rann sedan nedför toppens baksida ner utefter motorblocket bakom generatorn och vidare ned utefter oljetråget för att till sist hamna på garagegolvet.

    Lösningen på mitt problem borde då vara att täta även denna slang!

    Per L

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Bra beskrivning!
    Tänkte kolla detta själv någon dag.

    Hur gjorde du för att täta slangen mellan kobra och luftburk? Tillverkade du nåt och satte nippel för att kunna trycka luften den vägen?

    Jag hade tänkt svetsa ihop en rörstump med lock och pressa i en bilventil där. Sen sätta slangklämma på rörstumpen och slangen till kobran och trycka den vägen.

    Det borde väl även vara att föredra att tryckasätta upp mot det laddtryck man maximalt har? Eller kanske lite till för att se att allting håller tätt. Borde väl inte vara några problem att trycka upp till 2 bar?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Som du ser på denna bild
    http://www.ladda-upp.com/bilder/56159/saab-og9-3aero
    tog jag helt enkelt vad jag hade nämligen en konservburk i passande diameter och i denna satte jag i ett rör. Röret var ett förlängningsrör till en elektrisk färgspruta som hade en gänga i ena änden (för att skruva fast sprutmunstycket). På så sätt kunde jag skruva fast röret i konservburkens botten.
    Konservburken klämde jag fast i storändan av gummislangen med samma slangklämma som man klämmer fast slangen i luftmassemätaren.

    I SAAB WIS står att man skall provtrycka med max 0,6 bar så det gjorde jag.

    Per L

    PS! Precis som jag beskrivit i andra inlägget ovan tätade jag slangen från oljefällan och då var det inga problem att provtrycka

  5. #5
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Jaha det var en konservburk! Undrade vad det var för något ¨

    Men hur fäste du det här gängade röret i botten på konservburken? Borrade du bara hål i lagom diameter och skruva ner röret i?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Hållaren för sprutmunstycket (röret hör ju till en färgspruta) har en ca 1 cm lång utvändig gänga. Jag borrade ett hål i botten på burken och stack in gängan med en mutter på var sida om burkens botten. Som tätning för att slippa läckage tog jag en bit innerslang (till bilhjul) och gjorde en "bricka" av.

    Det borde gå precis lika bra att löda fast röret direkt i burkens botten.
    Vill man göra det mer "proffsigt" kan man ju ta en M8-skruv och kapa av den delen med gänga. Sedan borrar man ett litet hål genom hela skruvens längd och borrar upp det lilla hålet till ett större hål i ena änden där man stoppar in röret och löder fast.
    Det borde till och med gå att bara slipa bort gängorna i ena änden och därmed få en lagom diameter att fästa slangen från kompressorn.

    Sov på saken så drömmer du säkert om hur du kan göra detta på ett bra sätt med grejor som du har i din "verkstad".

    Per L

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    0,6 bar låter tämligen klent vid test måste jag påstå.

    Vissa läckor som tex en spricka vidgas ju vid högre tryck dvs en läcka kan vara "osynlig" vid lågt tryck men läcker vid högre tryck.

    Sist mitt insugssystem trycktestades pumpades det på 1,5 bar och detta höll utan problem. Det som skulle kunna vara "känsligt" är i så fall plastgavlarna på IC'n men även denna BÖR hålla för detta tryck. Är bilen original i övrigt så tycker jag i alla fall att du bör trycka upp till 1 bar minst.

    Angående oljeläckaget som blev så låter det som att du lyckats trycka luft genom vevhusventilationen, se till att demontera och plugga denna så problemet inte uppstår igen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Hållaren för sprutmunstycket (röret hör ju till en färgspruta) har en ca 1 cm lång utvändig gänga. Jag borrade ett hål i botten på burken och stack in gängan med en mutter på var sida om burkens botten. Som tätning för att slippa läckage tog jag en bit innerslang (till bilhjul) och gjorde en "bricka" av.

    Det borde gå precis lika bra att löda fast röret direkt i burkens botten.
    Vill man göra det mer "proffsigt" kan man ju ta en M8-skruv och kapa av den delen med gänga. Sedan borrar man ett litet hål genom hela skruvens längd och borrar upp det lilla hålet till ett större hål i ena änden där man stoppar in röret och löder fast.
    Det borde till och med gå att bara slipa bort gängorna i ena änden och därmed få en lagom diameter att fästa slangen från kompressorn.

    Sov på saken så drömmer du säkert om hur du kan göra detta på ett bra sätt med grejor som du har i din "verkstad".

    Per L
    Ah då är jag med på noterna! Satt och funderade på att göra på liknande sätt.

    Nu vet jag inte exakt hur en lös bilventil ser ut, men det vore fint om det fanns en krage på den i ena ändan. Då kan man ju trä den genom hålet på "baksidan" och täta. Då borde det automatiskt hålla tätt när man lägger tryck över systemet, så kragen trycker mot botten av burken.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    ..........
    Nu vet jag inte exakt hur en lös bilventil ser ut, men det vore fint om det fanns en krage på den i ena ändan. Då kan man ju trä den genom hålet på "baksidan" och täta. Då borde det automatiskt hålla tätt när man lägger tryck över systemet, så kragen trycker mot botten av burken.
    Stämmer ganska bra det. Bilventilen har en "krage" på insidan och en midja på mitten. Kolla håldiametern i en fälg så ser du på ett ungefär hur stort hål du behöver borra i burken. Nu är godstjockleken på en fälg avsevärt större än i en konservburk så du får sannolikt kompensera för det.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    ..........
    Nu vet jag inte exakt hur en lös bilventil ser ut, men det vore fint om det fanns en krage på den i ena ändan. Då kan man ju trä den genom hålet på "baksidan" och täta. Då borde det automatiskt hålla tätt när man lägger tryck över systemet, så kragen trycker mot botten av burken.
    Stämmer ganska bra det. Bilventilen har en "krage" på insidan och en midja på mitten. Kolla håldiametern i en fälg så ser du på ett ungefär hur stort hål du behöver borra i burken. Nu är godstjockleken på en fälg avsevärt större än i en konservburk så du får sannolikt kompensera för det.
    Kanon!
    Skulle kunna kompensera med t ex en bricka så man breder ut lasten lite. Inte lika mkt tryck som i ett däck i det här fallet iofs.

    Går det att få tag på lösa ventiler på typ Biltema eller e det lika bra att sticka till däckhandlaren på en gång?

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Som sagt 0.6bar låter väldigt lite, läste precis i WIS och där står det 1bar.


    Bagarn:
    Åk till däckkrängarn du får säkert en gratis om du ler lite

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Tycker det verkar tillkrånglat att lossa & plugga så mycket. Behövs det verkligen ?
    Kanske man måste göra så på en T7 bil

    Jag brukar lossa tryckslangen från turbon och montera min egen specialbyggda plugg med snabbkoppling direkt till tryckluftslangen.
    Pluggar alltså inget annat.
    Ett visst inre läckage förbi kolvringarna och ut via vevhusvent får man såklart med det är inget som stör provtryckningen.
    Brukar trycka med några tiondels bar över maxladdet. Det brukar börja pysa lite varstans när man passerar 1,2bar

    Bild på pluggen ansluten


    Läckagesökning med såpvatten.
    Just här har jag hittat en ny slang som var tokdålig från fabrik
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Möjligen får man vara litet försiktig med valet av provtryck beroende hur man utför provet.

    Precis som står här ovan står det också i min WIS ett max provtryck på 1 bar. Det är dock när man bara provtrycker slangar, laddluftkylare och rör. Man släpper alltså inte in trycket i motorn. Med denna provmetod borde man väl kunna provtrycka med minst lika högt tryck som motorn laddar tycket jag.

    Mina max 0,6 bar står i Service Information, Bulletin nr 248-2241 från år 2000 och gäller för Trionic T7. Här provtrycker man även gasspjäll, insugningsrör mm. Det är denna provtryckning jag beskriver i första inlägget ovan. Då släpper man in trycket i hela motorn inklusive i vevhuset och då får man nog fundera på hur mycket tryck som tex vevaxelns tätningsringar tål innan dom vänder sig "ut-och-in". Det kan ju kanske finnas annat som inte heller tål så mycket tryck.

    Per L

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Då släpper man in trycket i hela motorn inklusive i vevhuset och då får man nog fundera på hur mycket tryck som tex vevaxelns tätningsringar tål innan dom vänder sig "ut-och-in". Det kan ju kanske finnas annat som inte heller tål så mycket tryck.

    Per L
    Om jag fattat rätt har du pluggat vevhusventilationen ?
    Med vevhusventilationen öppen borde inte trycket i vevhuset bli högre än vid normal körning så det borde vara helt ofarligt för tätningar och packboxar

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Möjligen får man vara litet försiktig med valet av provtryck beroende hur man utför provet.
    Man bör nog tänka sig för både när det gäller tryck och metod.
    Tråkigt om man trycker sönder packboxen bakom svänghjulet eller nått annat besvärligt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Vid det första provet jag gjorde lämnade jag slangen öppen till oljefällan. Resultatet blev att olja trycktes upp genom oljefällan och ut på mitt garagegolv.

    Man skulle väl också kunna låta bli att plugga vevhusventilationen från ventilkåpan och låta övertrycket pysa ut där. Det har jag dock inte provat för jag ville inte att "pyset" förbi kolvringarna skulle störa möjligheten att höra annat "pys" (sådant man vill täta). I ett av inläggen ovan står det ju att kolvringspys inte stör felsökningen så det är val bara att prova!

    Per L

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Det har jag dock inte provat för jag ville inte att "pyset" förbi kolvringarna skulle störa möjligheten att höra annat "pys" (sådant man vill täta). I ett av inläggen ovan står det ju att kolvringspys inte stör felsökningen så det är val bara att prova!

    Per L
    Visst blir det ett störande pys från kolvringar och framförallt vevhusvent men det är inte värre än att man hör andra pys också
    Såpvatten är ett bra hjälpmedel när man har störande pys
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Man skulle ju kunna plocka av tryckröret och plugga i den ändan om man redan är säker på att spjällhuset är OK.

    Men om man låter bli att plugga slangen till vevhusventilationen som löper ut ur ventilkåpans övre hörn borde man alltså kunna kräma på med lite mer tryck utan att vara rädd för att förstöra något?

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Så här gjorde jag att testa trycksida.

    Har svårt att förstå varför ska man mata luft in i kompressor och i hela motor.
    Man vet att de finns lager på turbinaxell vid impeller och denna vägen luften läcker in i Core och därifrån trycker/kan trycka olja ut till blockets övre stam och hela processen känns inte rätt. Olja rör till turbo kan bli utan olja och kanske många andra kanaler inkl. alla hydraul saker kan tommas på olja beroende vilken tryck matchar vilken tryck, dvs först till kvarn.
    Kolvringar läcker, ventilerna en stor del läcker eller är helt öppna, packboxar trivs inte med
    sådan tryck vid veven, olja pumpen ,O-ringar, osv… kan skriva mer om någon vill…

    PS! de här är skräckscenario som jag skrev om men teoretiskt möjligt, och skulle varit bra att någon förklarar varför man gör sån trycktest om inte i studie syfte.

    Även jag har testat och byt ventiltätningar på en Mercedes på de viset att trycksätta cylinder
    genom tändstiiftshålet och lossa fjädrar för att byta tätningar. De gick bra men de kunde
    gått snett också om trycket sjunkit.

    Resumé : jag är inte värdens snällaste barn och har haft vatten över huvudet , mest för att testa och lära mig och uppskattar Pers test verkligen och ser att Urban har inte testat genom turbo.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Största anledningen till att jag väljer att trycka hela vägen genom turbo är för att jag misstänker att det kan finnas läckage vid skarven mellan kobra och inlopp, alltså på sugsidan. Vill även se så att tryckslangen mellan turbo och ic håller tätt.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Test av insugningssystemets täthet (T7). Gjort fel?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Har svårt att förstå varför ska man mata luft in i kompressor och i hela motor.
    Man vet att de finns lager på turbinaxell vid impeller och denna vägen luften läcker in i Core och därifrån trycker/kan trycka olja ut till blockets övre stam och hela processen känns inte rätt.
    Intressant diskussion detta med olika ideer om vad som är rätt och fel

    På 9000 brukar jag trycka genom kompressorn av den enkla anledning att det är enklare att komma åt och att slangar till MV och WG också blir testade.
    Ang packningar i core så inbillar jag mig att dom ska klara trycket då det rimligtvis är ett visst tryck där under drift Å andra sidan har man ju ett motttryck från oljan under drift som man inte får vid provtryckning. Rätt eller fel ?

    Vitsen att provtrycka hela motorn är att man även får med insugsrör och spjällhus inkl alla slangar och komponenter som är anslutna dit. Tänker på spridare, BTR, dump, laddmätare (T5 bilar), kolkanister, ev tomgångsmotor, ev fördelare mm.

    Med provtryckningen enl min bild ovan så är den enda förberedelse man behöver göra att lossa en slang och montera pluggen. Förutom att det är lättsamt för den late så slipper man riskera att någon slangklämma inte håller tätt när man återmonterar.

    Citat Ursprungligen postat av George
    Urban har inte testat genom turbo.
    Det brukar variera lite och jag har även testat enl Georges skiss vid något tillfälle
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •