Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-5:ans motor..

  1. #1

    9-5:ans motor..

    Hejsa!
    Funderar på o köpa mig en 9-5:a (inte den nyaste). Men jag har hört att dom första motorerna e lite dåliga..typ med kolvarna eller något, stämmer detta??
    Någon som vet och i så fall när blev dom förbättrade?? Vill ju ha en bil som håller för lite trimmning....
    Mvh/ Oscar
    9-5 Sport edition -00
    Bilder: http://www.garaget.org/?car=15955

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Feler är ju kolvringana som är för klena.
    efter -04 ska det vara bättre men vet inte säkert.
    Men annars om man ska trimma seriöst byter man kolvar och stakar mot smidda saker istället och då kvittar det vilken årsmodell man tar.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Ok!! Tackar för den informationen
    9-5 Sport edition -00
    Bilder: http://www.garaget.org/?car=15955

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Feler är ju kolvringana som är för klena.
    efter -04 ska det vara bättre men vet inte säkert.
    -04 har väl bara en annan konstruktion av vevhusventilationen, f.ö. är det väl likt tidigare.

  5. #5
    En fråga till: När är det dags att byta kolvar o stakar då??
    Vilken effekt, 300hk? 400hk?
    9-5 Sport edition -00
    Bilder: http://www.garaget.org/?car=15955

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av Turbo sport
    En fråga till: När är det dags att byta kolvar o stakar då??
    Vilken effekt, 300hk? 400hk?
    I en 9-5/9-3 med Trionic 7 så skulle jag byta vid närmare 300hk.

    Wössner tex eller T5 motorns dito.

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Stakarna är ok, det är kolvarna och kolvringarna som är lite halvdåliga.

    Så nya eftermarknadskolvar är det som behövs då man ska trimma, eller så byter man till "T5-kolvar" vilket innebär att man också måste byta till kortare stakar från t.ex. bilen som donerade kolvarna.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Och jag tror att med en FRISK T7 motor så pallar kolvarna en hel del faktiskt om man håller ner förbränningstrycket/vridmomentet... Lätt 300+ hk....



    /Rydde

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Och jag tror att med en FRISK T7 motor så pallar kolvarna en hel del faktiskt om man håller ner förbränningstrycket/vridmomentet... Lätt 300+ hk....


    /Rydde
    japp , ska bli "intressant" att se hur mina kolvar ser ut nu nästa vecka med tanke på den effekt man kört med nu sen förra våren/sommaren ..

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Och mina ska också bli roliga att titta på framåt hösten Om de inte kommit ut ur avgasröret i småbitar då

    Men jag har inte heller så brutalt vrid på låga varv så det är nog lugna puckar, ska nog prova att dra på lite mer med de grejer jag har innan jag byter kolvar faktiskt

    PRM, vad satsar du på för effekt sen? 400hk?? Men hur mycket vrid ? (med tanke på lådan )

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde

    PRM, vad satsar du på för effekt sen? 400hk?? Men hur mycket vrid ? (med tanke på lådan )
    Efter denna "uppdatering" så kommer vi hamna på ca 350hk med BF98 soppa o ~ 360-370 med VP ( på strippen ) ....

    Hade planer på mera , men då "måste" man växla med paddlarna om man ska över 6000varv , inget jag har lust med , dels att vridet på automatarna bör inte överstiga 420-440Nm vilket innebär att man får mera toppeffekt , men som dom flesta av oss vill ha så är det mera vrid på mellanregistret , tex ..

    p.s Och eftersom jag är rätt så nöjd med 330Hk så borde 350-370hk vara mer än "ok" ... för nuläget ..

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde

    PRM, vad satsar du på för effekt sen? 400hk?? Men hur mycket vrid ? (med tanke på lådan )
    Efter denna "uppdatering" så kommer vi hamna på ca 350hk med BF98 soppa o ~ 360-370 med VP ( på strippen ) ....

    Hade planer på mera , men då "måste" man växla med paddlarna om man ska över 6000varv , inget jag har lust med , dels att vridet på automatarna bör inte överstiga 420-440Nm vilket innebär att man får mera toppeffekt , men som dom flesta av oss vill ha så är det mera vrid på mellanregistret , tex ..

    p.s Och eftersom jag är rätt så nöjd med 330Hk så borde 350-370hk vara mer än "ok" ... för nuläget ..

    /P
    Hej.

    Någon feting oljekylare eller likande till lådan?

    Personligen gällande kolvarna anser jag;

    Ska man ha en driftsäker T7 motor så plockar man inte ut mer än 300hk.
    "man kan göra så, men det är inte rätt"

    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hirsch+T7=305hk

    Skall vara driftsäkert med 9-5Aero originalspridare enligt Saab.. Går att se det på så många olika sätt detta med driftsäkerhet.. Håller en driftsäker motor hur många mil?

    2k
    6k
    10k
    15k++
    ??

    Mycket hänger på körsätt också då det mesta går att knäcka original om det är "för långt mellan målstolparna" innanför pannbenet

    350hk i en 9-5 Automat blir roligt! Lycka till med projektet PRM. Jag är nog till skillnad från många andra ett större fan av toppeffekt än av massa jädrans vrid, det är ju bara så roligt att tagga ner 1-2 pinnar och se varvräknaren dra ner mot och in på det röda medans det bara vrålar i hela bilen och skjuter på utav helvete, i med nästa och fullt spett igen SÅ skön känsla !!!

    /R

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde

    ... det är ju bara så roligt att tagga ner 1-2 pinnar och se varvräknaren dra ner mot och in på det röda medans det bara vrålar i hela bilen och skjuter på utav helvete, i med nästa och fullt spett igen SÅ skön känsla !!!

    /R
    hehe ... precis så är det idag , och kommer ihåg efter monteringen av min FMIC + Tryckröret ifrån IC'n , där blev det oxå klar skillnad på ljudet efter 3000 varv ...

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av prmkonsult
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde

    PRM, vad satsar du på för effekt sen? 400hk?? Men hur mycket vrid ? (med tanke på lådan )
    Efter denna "uppdatering" så kommer vi hamna på ca 350hk med BF98 soppa o ~ 360-370 med VP ( på strippen ) ....

    Hade planer på mera , men då "måste" man växla med paddlarna om man ska över 6000varv , inget jag har lust med , dels att vridet på automatarna bör inte överstiga 420-440Nm vilket innebär att man får mera toppeffekt , men som dom flesta av oss vill ha så är det mera vrid på mellanregistret , tex ..

    p.s Och eftersom jag är rätt så nöjd med 330Hk så borde 350-370hk vara mer än "ok" ... för nuläget ..

    /P
    Hej.

    Någon feting oljekylare eller likande till lådan?

    Personligen gällande kolvarna anser jag;

    Ska man ha en driftsäker T7 motor så plockar man inte ut mer än 300hk.
    "man kan göra så, men det är inte rätt"

    Mvh Tomas.

    1. Ang. oljekylare så bör man först "veta" ifall det behövs eller inte , och i mitt fall så har den värmeutvecklingen inte behövts , än ...

    2. Och gällande T7 med >300hk så finns det vissa personer på detta forum som vet att det går , speciellt om man sköter kringutrustningen,oljan,etc .. men självklart är det något som man samtidigt vet om att "risken" för kolvhaveri ligger närmare tillhands , därav kommer jag nu uppgradera bilen , speciellt när vi nu eventuellt ska bila utomlands , vill inte stå med bilen fullpackad på autobahn o ringa någon bärgare ...

    /P
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •