Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med att koppla in slutsteg?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    15

    Problem med att koppla in slutsteg?

    Har en 9-3 ss 07:a men den nya huvudenheten i och har nyligen kopplat in 6*9 med slutsteg och ska koppla steget med högnivå. Jag ska koppla högnivån på dörrhögtalarna för att få bas i 6*9 orna men kan inte hitta högtalarna kablarna från dörrhögtalarna. Dom ska finnas och hitta i skuffen. Men är det någon som kan färgerna på dom och hur dom ser ut? För blir inte klok på detta.

    MVH//Robin

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458

    Re: Problem med att koppla in slutsteg?

    Nu har jag ingen egentlig aning om hur det verkligen ser ut, men är du säker på kablarna till dörrhögtalarna verkligen finns i skuffen??? Det låter ju som världens omväg från stereon till dörrarna...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    15

    Re: Problem med att koppla in slutsteg?

    Jag kan inte säga till 100% att dom är där, men enligt Saab 9-3 informations bok till ljudsystemet så ska kablarna var dragna dit bak. Har ju orginal slutsteget där bak. Har ju premium 150 Sound Systemet i min bil.

  4. #4

    Re: Problem med att koppla in slutsteg?

    Citat Ursprungligen postat av Sallroth
    Har en 9-3 ss 07:a men den nya huvudenheten i och har nyligen kopplat in 6*9 med slutsteg och ska koppla steget med högnivå. Jag ska koppla högnivån på dörrhögtalarna ...
    Du har alltså kvar original huvudenhet och slutsteg och vill endast komplettera med ett extra slutsteg och 6*9? I så fall behöver du inte koppla in slutsteget via högnivå på dörrhögtalarna (som troligtvis drivs via filtrer i slutsteget). Du kan koppla in slutsteget på signalen mellan huvudenheten och slutsteget. Denna signal är högnivå i 9-3 2007- då alla bilar har samma huvudenhet (en CD, 6x CD eller nav) oberoende av 70W, 150W, 300W eller 300W Bose. Bilar med 70W saknar dock slutsteg och driver högtalare direkt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    15

    Re: Problem med att koppla in slutsteg?

    Högnivå kabeln

    http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 7f50e1.jpg

    Orginalslutsteget

    http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 9ae631.jpg

    Högnivå kabeln har ju 4st kablar som du ser på bilden, kabeln mellan steg och huvudenhet är väl bara en kabel? Hur kopplar jag detta lättast då? Har aldrig använt mig av högnivå innan.

  6. #6

    Re: Problem med att koppla in slutsteg?

    Citat Ursprungligen postat av Sallroth
    Högnivå kabeln har ju 4st kablar som du ser på bilden, kabeln mellan steg och huvudenhet är väl bara en kabel?
    Fyra kablar, två till vänster och två till höger som är tänkta att kopplas direkt till existerande högtalare. Till slutsteg brukar det vara två skärmade kablar, en för vänster och en för höger, men Saab använder högnivå (samma som driver högtalare) till slutstegen i 9-3 2007-. Mellan huvudenheten och slutsteget finns det åtta kablar, vänster fram (FL), höger fram (FR), vänster bak (RL) och höger bak (RR). Dessa kablar är kopplade till fyra högtalare i 70W-systemet men till slutsteget i de större systemen.

    Citat Ursprungligen postat av Sallroth
    Hur kopplar jag detta lättast då? Har aldrig använt mig av högnivå innan.
    Högnivå är det som driver högtalarna, så det är enkelt att koppla. Ingen fiber och inga skärmade kablar.

    På slutsteget finns två kontaktdon, ett med 12 stift och ett med 20 stift. Donet med 12 stift är kraftmatning och några högtalare, donet med 20 stift är ingångar, remote, mute och resten av högtalarna.

    Du behöver först välja om du ska koppla ditt nya slutsteg till höger/vänster för fram eller bak, hitta motsvarande kablar vid förstärkaren, koppla in förstärkarens fyra kablar plus remote-kabeln.

    Här är en länk till hur förstärkaren är ansluten.

    http://www.mitt-eget.se/Saab_9-3_2007_150W_amp.pdf

    Förstärkaren är 354.
    Huvudenheten är 353. (635 är navigation)
    H33-4 är ett 33-poligt don som sitter under höger A-stolpe (vid passagerarens fötter).
    H102-1 är ett 102-poligt don som sitter under vänster A-stolpe.

    Dessutom har förstärkaren en påklistrad lapp som visar kontaktdonen. Jämför den med schemat så hittar du rätt kablar.

    Ok?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7

    Re: Problem med att koppla in slutsteg?

    Citat Ursprungligen postat av Sallroth
    Har en 9-3 ss 07:a men den nya huvudenheten i och har nyligen kopplat in 6*9 med slutsteg och ska koppla steget med högnivå. Jag ska koppla högnivån på dörrhögtalarna för att få bas i 6*9 orna men kan inte hitta högtalarna kablarna från dörrhögtalarna. Dom ska finnas och hitta i skuffen. Men är det någon som kan färgerna på dom och hur dom ser ut? För blir inte klok på detta.

    MVH//Robin

    Tänk på att högtalarna i framdörrarna är inte fullregister utan klipper lägre basen, då kommer du aldrig få bra bas till dina 6x9 om du plockar den där.

    Ta signalen mellan HU-org steg så får du en "ofiltrerad signal"

    //Fabbe

Liknande ämnen

  1. Hur koppla in 2 slutsteg?
    Av Jimmu i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 16:35
  2. Koppla in slutsteg
    Av ErOxZz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •