Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: rycker vid jämn gas!?

  1. #1

    rycker vid jämn gas!?

    hej har en saab 9-3 sc 2,0 biopower som jag idag märkte en mystisk sak med!

    det började såhär:
    åker till st1 för o tanka e85 sätter i handtaget o det kommer inget stog en stund, fick sedan i 0.6l ungefär antar att de va slut i pumpen har aldrig varit med om detta, åker sedan till statoil o tankar e85. vet inte om detta beror på något av detta men sen när ja kör o kommer till en liten uppförsbacke så beter sig bilen mycket märkligt ja ser att turbo mätaren svajar en aning och detta känns även i bilen. dock bara vis mitten av turbo mätaren typ alltså vid lite lite mer än o hålla jämn fart. bilen går annars precis som vanligt på tomgång o vid acceleration. känns som att de måste vara något med just turbo trycket eller? hoppas på bra hjälp här!

  2. #2

    Re: rycker vid jämn gas!?

    det är en 08 föresten o har gått 14900 mil ja tankade alltså sedan fullt på statoil. men de behöver ju inte ha något med bränlset att göra den kanske gjorde så innan med men bara att ja inte har kännt nåt...

  3. #3

    Re: rycker vid jämn gas!?

    Jag har en liknande problem. Jag har inte löst mitt ännu men fick lite tips på vad det kunde vara.
    viewtopic.php?f=3&t=309915

    Nu när jag läste din tråd så kom jag att tänka på att jag för inte så länge sen tankade några tanker 95 (fanns inte annat ute på landet :/) Kan det stört något på något sätt? Kört säkert 5-6 tanker 98 efteråt.

  4. #4

    Re: rycker vid jämn gas!?

    hej! ja den verkar ju bete sig likadant! turbomätaren pendlar som din har nu bara kört korta sträckor till jobbet o så sen ja märkte de men har inte märkt av detta nu trots att ja har försökt ligga på de läget! men menar du att du tankar 98? i så fall varför? detta har jag aldrig gjort! min personliga uppfattning är att det inte borde ha med min tankning att göra för då borde bilen gå illa alltså bluddra typ men de gör den inte.... men klart de kan ha med spridarna elle nåt sånt o göra..

  5. #5

    Re: rycker vid jämn gas!?

    Citat Ursprungligen postat av kungen_dr
    hej! ja den verkar ju bete sig likadant! turbomätaren pendlar som din har nu bara kört korta sträckor till jobbet o så sen ja märkte de men har inte märkt av detta nu trots att ja har försökt ligga på de läget! men menar du att du tankar 98? i så fall varför? detta har jag aldrig gjort! min personliga uppfattning är att det inte borde ha med min tankning att göra för då borde bilen gå illa alltså bluddra typ men de gör den inte.... men klart de kan ha med spridarna elle nåt sånt o göra..
    För mig verkar de komma periodvis. Vissa gånger kan den gå strålande.

    Jag snodde tråden lite snyggt med en egen fråga :P Jag kör 95 Aero och då är det rekommenderat att köra 98. Därför jag gör det. Jag ska testa med en sån där bränslesystemsrensare (STP Injector Cleaner eller vad den heter) och återkommer med resultat. Men troligtvis så är de någon vakumslang eller ventil som spökar för min del.
    Din är så pass ny att jag tycker inte slangarna ska börja torka/läcka redan, men vad vet jag?

  6. #6

    Re: rycker vid jämn gas!?

    ja körde min förra eller om de va före den men sån stp bara för att den var lite svårstartad förmodligen pga att dom kört med etanol för mycket i den... så de borde ju inte hjälpa men prova gärna o skriv gärna om du kommer på felet! ja håller på o forska lite också, har en kompis som jobbar på en liten saab verkstad i staden där ja bor o han sade att de inte fanns så mycket vakum slangar så han trodde inte på den men däremot kanske de kunde ha med gasspjället o göra elle nåt. han börjar på måndag o lovade att han skulle höra runt med dom andra gubbarna på jobbet om dom hade lagat nåt liknande poblem tidigare.... kommer att skriva här vad som löste mina problem om ja nu löser de (:

  7. #7

    Re: rycker vid jämn gas!?

    Ingen som har löst detta problem?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: rycker vid jämn gas!?

    det kan vara något adaptions problem...

  9. #9

    Re: rycker vid jämn gas!?

    Va?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: rycker vid jämn gas!?

    ta loss batteripolen i 10 min sen provkör du.

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3T rycker vid jämn fart.
    Av Johan S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2019-06-12, 10:24
  2. Saab 9-5 2,3t 185hk -03 rycker vid jämn gas, fel?
    Av saabfreak91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-12-20, 12:50
  3. Går ojämt o rycker vid jämn gas!...95 Aero-03
    Av Craile i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 23:09
  4. 9-5 rycker lite vid jämn gas
    Av Danne.F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-16, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •