Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Koppla in konstantström på cigarettuttag OG9-5

  1. #1

    Koppla in konstantström på cigarettuttag OG9-5

    Är det någon som kan beskriva det enklaste sättet att koppla konstantström på cigarettuttagen? Jag har en Saab 9-5 Vector 2004 och denna kräver ju att tändningen ska vara på (inklusive halvljuset) för att man ska kunna plocka ström från cigarettuttagen. Det vore med andra ord skönt att kunna ladda mobiler etc. oberoende av tändningen.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    130

    Re: Koppla in konstantström på cigarettuttag

    Leta upp närmaste kabel med +12v konstant och skarva in dig på den, och sätt den där vanliga strömmatningen sitter

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk

  3. #3

    Re: Koppla in konstantström på cigarettuttag

    Hehe, jo, så långt är jag med... Det var lite mer detaljerade tips jag var ute efter.

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Koppla in konstantström på cigarettuttag

    Nån av trådarna till stereon har väl konstant 12V, borde vara rätt enkelt att skarva in sig på den.
    Kolla tjockleken på kabeln bara, vissa av dom där grejerna man sätter i cigguttaget drar rätt bra med ström.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937

    Re: Koppla in konstantström på cigarettuttag

    den tjockare av dom röda bakom stereon... fast jag hade nog dragit en avsäkrad direkt från batteriet..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  6. #6

    Re: Koppla in konstantström på cigarettuttag

    Ok, tack ska ni ha! Få se hur jag gör. Ifall det skulle vara någon som prövat själv och ev. har ett ännu mer detaljerat recept så är det mer än välkommet.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Koppla in konstantström på cigarettuttag

    Jag är ute efter en +12 voltspänning som ligger kvar efter att man stängt av bilen och nyckeln sitter kvar i tändningslåset. Dvs samma typ av spänning som ser till att radion är igång ända tills man drar ur nyckeln.
    Jag har kopplat in ett Saab AUX-kit, och enligt manualen och de kopplingsplintar som medföljer ska man koppla detta vid cigguttaget. Den spänningen bryts när man stänger av bilen och då bryts uppspelninen från iPhonen men radion är fortfarande igång.
    Har kollat och gjort mätningar bakom stereon men där finns ingen +12v spänning som har denna funktionen.
    Måste jag gräva vid tändningslåset för att hitta rätt spänning?
    Tips mottages tacksamt

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  8. #8

    Re: Koppla in konstantström på cigarettuttag

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Har kollat och gjort mätningar bakom stereon men där finns ingen +12v spänning som har denna funktionen.
    Det stämmer. Stereon lyssnar på instrumentbussen (CAN) för att veta om nyckel är i eller inte.

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Måste jag gräva vid tändningslåset för att hitta rätt spänning?
    Tips mottages tacksamt
    Det blir inte rätt i alla fall; du kan ju starta stereon utan nyckel i. Varför inte koppla in ett relä (om inte får dra för mycket ström) på remote-utgången från stereon? Då har du alltid 12V när stereon är igång.

    För anslutningar bakom stereon se min hemsida: http://www.mitt-eget.se/saab/faq_audio.shtml#head
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Koppla in konstantström på cigarettuttag

    Tack Göran, du är en klippa. Så klart att sätta ett relä efter remotesignalen är ju det rätta. Tack!
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86

    Re: Koppla in konstantström på cigarettuttag

    Just så har jag kört i flera år nu, även med elhissarna på samma funktion tills nyckelns tas ur. Precis som på "moderna" bilar (men det är ju nu trots allt närmare 20 år sedan merparten av utvecklingsarbetet på 9-5:an utfördes)

    Kräver lite pill i el-centralen, men är relativt enkelt. Kör på 2,5 mm^2, "nyckel-ström" hittar du i tändningslåset eller på säkring 5, se här för tips:
    viewtopic.php?f=6&t=287266

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Hej!

    Jag tänkte göra något liknande fast jag vill dock inte ha konstantström på cigguttaget utan vill istället ha ström medan nyckeln är i men när man tar ur nyckeln vill jag att strömmen bryts. Jag funderade lite på om jag kunde koppla in en 1,5mm (om det räcker?) på cigguttagens plusmatningar och dra vidare till säkringscentralen och där koppla in kabeln med förgreningsdon till någon av säkringarna. Vet dock inte vilken plats jag kan koppla in mig på riskfritt?
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

Liknande ämnen

  1. Demontera cigarettuttag og9-3
    Av Kee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-11-07, 19:01
  2. kan man koppla ur TCS
    Av maximus75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •