Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ang laddtrycksmätare / BTR

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194

    Ang laddtrycksmätare / BTR

    Hej!

    Har nyss monterat en laddtrycksmätare i min 9-5 2001, allt fungerar bra förutom en sak samt att jag har några frågor, ni kan väl svara med bokstaven enligt frågorna:

    A; Jag klippte original slangen mellan BTR och "Trädet" och ersatte med en genomskinlig 3-4mm slang jag hade liggandes, satte ungefär 6cm på vardera sida och satte T-korset emellan, problemet jag har nu är att jag skjuter ena slangen från T korset när det blir varmt och slangen utvidgas, skall jag köpa en mer värme anpassad slang eller kommer det fungera att sätta dit slangklämma alt. buntband?


    B; När/om jag skjuter slangen och fortsätter köra, hur påverkar detta motorn? kör motorn på något standardläge då han inte känner trycket eller hur fungerar det då?


    Mvh
    Jonas

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Ang laddtrycksmätare / BTR

    A; Beror ju på lite vad det var för slang du använt. Dels är det ju en fördel om den dels klarar temperaturskillnader (inte blir kanonstel på vintern och sladdrig vid värme) och dels är oljebeständig. Om slangen är klen så har den dessutom lätt att vecka sig och då fyller ju inte mätaren någon funktion, snarare så kanske du tror bilen laddar för lite medan den i själva verket går normalt. Kort och gott, med dålig slang kan du inte lita på mätaren och kan du inte lita på mätaren så är ju funktionen den fyller borta.

    Men, om vi förutsätter att slangen du hittat uppfyller ovan nämnda kriterier så, ja. För att få den att sitta fast går det bra att använda små slangklämmor eller buntband.

    B; Vet ej.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    194

    Re: Ang laddtrycksmätare / BTR

    A; Nu är slangarna utbytta emot vacuumslangar som verkar hålla bra mkt bättre hittills iaf


    B; Vore kul att veta ifall någon har ett svar?

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksmätare
    Av sinner* i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 20:18
  2. Laddtrycksmätare på 9-3 SS -03+
    Av tesoro i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 09:20
  3. Laddtrycksmätare!
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 01:37
  4. Laddtrycksmätare?
    Av Hugoson93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 11:44
  5. Laddtrycksmätare
    Av calle svärd i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •