Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?

    Jag har ett litet intressant problem här. En 9.5 sedan ifrån 1998 med ett steg 1 och lite ombyggt BioPower programvara för att fungera utan TCS.

    Med nyladdat batteri så funkar bilen fint, den knuffar på bra men efter ett tag så minskar livligheten och nu går den som en original 150 Hk.

    Jag har lagt till batterispänningen i Open Sid så jag ser hur den sjunkit i två dagar nu. Generatorn verkar ladda och regulatorn reglerar spänningen men jag får får låg spänning. Vartefter motorn blir varmare så sjunker batterispänningen ytterligare. När jag varvar ur motorn så sjunker batterispänningen, ända ner till 13.2V med varm motor. När spänningen sjunker till 13.5V så verkar tryckregulatorn att sluta reglera turbotrycket, PWM-ut mer eller mindre kollapsar och sätts till noll.

    Är det samma typfel som på 9000 att kabel mellan generator och batteri oxiderar vid kabelskor och batteripol? Bilen har trots allt gått en bit och generatorn sitter som bekant illa till, passar en generator i från 9000? Jag har en på 110 A med nya lager och släpringar liggande.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?

    Vad gjorde bilen vintertid eller vad gjorde när den kördes som original eller när den var inte i din ägo?
    Kan inte vara ( har aldrig sett T7 box ), att någon kontakt i handske är inte 100% och blev känslig för spänning/signal...

    PS! haft problem med min vänstra ABS- givare, enligt Tech 2 ( lampa antilock tänd efter ett tag , varje dag) och hittade aldrig fel på givaren men kontakt och kabel till handske gjordes rent CRC ( den var rent innan, tyckte jag ) och då fungerar ABS utan problem i över tre månader.

    Min 9000-94 har spänning 13,2v , som bäst och fungerar även vintertid med 9,5v vid start utan problem. Vi vet att de är T5 styrning men bara en liten bidrag.

    Lycka till
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    74

    Re: Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?

    Bilen har varit såhär under hela tiden i min ägo dvs original och med steg 1. Testat med 3 olika boxar dock inte testat med kontakt-spray i handsken.

    Allt är original på bilen förutom HID lampor på helljusen som drar ström direkt från batteriet och tar signal från vänstra lampan, och ett mindre slutsteg med en låda i skuffen. Steget är jordat på bulten till reservhjulet.


    Har haft en en drös med andra fel på bilen så kan inte säga om den alltid har gått såhär dåligt pga det här, men nu dör batteriet i bilen på 7dagar om bilen bara står och det har den inte gjort förut

    //Jimmy
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?

    Okej,
    prova med spray i handske kan vara bra början.
    Vad händer om man lossar pluspol på batteri och kopplar ampermeter i serie, du vet vad jag menar. Motor avstängt förstås. Den måste tjuv dra strömmen om man tänker efter.
    Om så är fallet koppla bort slutsteg, HID en i taget så kanske ringar man om felet.

    Lycka till
    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?

    Som god fodervärd så har man gjort en insats i eftermiddag.

    B+ på generatorn såg mer än snaskig ut, kanske till och med snuskig är rätt beskrivning. Tog och putsade kabelsko och generatoranslutning med lite scotchbrite, vid hopmonteringen satte jag en tandbricka där. Vid andra ändan så var jordanslutningen vid växellådan ännu snuskigare, gjorde rent med fil och satte tandbricka där också. Vid den mindre jordanslutningen var bara batterikabelns kabelsko lite snaskig i övrigt såg det fint ut gjorde rent och tandbricka där också. Jag putsade upp batteripolerna och polskorna samt rättade ut polskorna så dom kunde gripa om batteripolerna riktigt. Efter återmontering och vaselin på batteripoler och jordpunkter så hade jag tjänat nästan 0,15 V på batteriet. Vid kall motor så var laddspänningen nu uppe i över 14 V, när motorn är varm så är den dryga 13,6 V.

    I siden så visar den fortfarande för låg spänningen så jag gick lös på jordpunkterna till Trionic, ena jorden sitter på topplocket men den andra under baksätets vänstra bakkant? Dock ingen förbättring.

    Jag passade också på att ladda batteriet och nu rör den på sig igen, får se hur länge det räcker.

    Skall bara försöka pilla lite på några parametrar i programet, den saknar ca 70 - 100 mg luft per c mellan 2800 och 5000 RPM.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?

    Fodervärd Johan , de är även jag, både med stora hästar( mina döttrar rider) och dom matematiskt omvandlade som finns i våra bilar.!

    I studiesyfte gick till bilen för att veta själv hur mycket flyter ström när bilen är avstängd.
    gäller 9000-94
    Vid inkoppling av ampermeter ström var I=1,15amp i ca 10-15 sec och sedan skänk ( hördes klick, antar relä) till permanent I=0,02 amp.
    Min vila ström blev I=0,02amp
    Batteri spänning var U=12,7v
    Förbrukning därefter P=U * I = 12,7*0,02=0,254wat
    Per dygn 24*0,254 =6,096wat

    Oftast är de som alla vet jordfel och korrosion.

    PS! om man tänker efter generator kan själv ställa till. Växellström ska likrikta och spännings reglera och den kanske gör inte det när den blir varm. De är inte alls konstigt om en diod strular vid värme och även drar tjuvström på natten, om man säger så.

    Testa det som jag skrev om du inte gjort men OCKSÅ med generator kabel bortkopplad,
    Kan vara att felet ligger där.

    Lycka till
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?

    Jag provade också att mäta tjuvström, med urkopplad säkring 17 till Trionic och med DICE som somnat helt så hade jag 20 uA ström igenom mätaren. Jag tänkte inte på att kolla med säkring 17 istoppad, det kan vara så att jag hade den i och då hade en ström på 70 uA. I vilket fall så räknade då med att den skulle ha dragit ur 11,7 Ah ur batteriet på en vecka. Slutsteg och hid-barlaster drog ingen tjuvström.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?

    Läste ovan att bilen startar inte efter en vecka i garaget dvs batteri förlorat ca 20% av kapacitet. Det gör alla bilar vintertid om dom är ute och – 20 grad temp, men när man/om man, startat då går dom bra ändå.
    Har aldrig tänkt eller haft sådan fel, hur mycket ska de vara normal vila ström.
    Din tar 11,76Ah/vecka när batteri är på 65 Ah.
    Räknat min och då blev 3,36Ah /vecka T5 box.
    Känns som man har 2 fel.
    Bra om någon annan som har T7 vill bidra och mäter strömmen, då vet man faktiskt mer, och kan ett fel avfärdas.

    Lycka till
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    74

    Re: Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?

    Bilen gick bra ikväll också, men det dröjer 2 månader tills jag själv kan provköra(Sitter med halvbruten ryggrad och en korsett av titanium ) Men det låter onekligen bra, den segade ner sig efter timmar förut och nu har det gått bra en hel dag så åt rätt håll går det.

    Grymt stort tack till till Johan!
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Motoreffekten sjunker vid sjunkande batterispänning?

    Citat Ursprungligen postat av J!mmy
    Bilen gick bra ikväll också, men det dröjer 2 månader tills jag själv kan provköra(Sitter med halvbruten ryggrad och en korsett av titanium ) Men det låter onekligen bra, den segade ner sig efter timmar förut och nu har det gått bra en hel dag så åt rätt håll går det.

    Grymt stort tack till till Johan!
    Skulle varit kanon om nåt bra bra händer i dit liv de var på tiden med tanke på vad du går/gått igenom.

    Lycka till med alltihopa.
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Låg batterispänning
    Av 9-5AeroJocke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 20:27
  2. Att styra motoreffekten med sprtknappen på aut.?
    Av Swed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 12:50
  3. motoreffekten på 9-5 2,3t
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 23:00
  4. Var hitta 12V batterispänning och tändningsspänning?
    Av Günter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 04:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •